annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Å kjøpe helt ny bil er for de fleste av oss en stor investering. Men hva bilen egentlig koster deg – det vet du gjerne ikke før du skal selge den igjen.

Her er verditapet den store usikkerhetsfaktoren. Og det varierer veldig mye fra merke til merke – og fra modell til modell.

Del med Facebook-vennene dine

Lever av å beregne

Noen av dem som kan mest om akkurat det, er de som jobber med administrasjon av leasingbiler. Enkelt sagt lever de av å beregne hva bilene vil være verdt noen år fram i tid.

Og for å kunne treffe godt nok, må de også vurdere både motoralternativer og utstyrsnivå.

LES OGSÅ: Denne Audien har tapt seg 1,35 millioner – på tre år

Månedskostnad

Avisen Dagens Næringsliv har sett nærmere på dette, sammen med Haakon J. Marthinsen som leder det DNB-eide leasingselskapet Autolease.

I flere bilklasser har de tatt utgangspunkt i hva det vil koste å eie en nybil i tre år og 45.000 kilometer – og deretter regnet seg fram til månedskostnad. Denne omfatter kapitalkostnader, verditap, veiavgift, forsikring, service og vedlikeholdskostnader.

LES OGSÅ: Sjelden luksusbil kan være en tapsbombe

Billig Ford

Hvis du skal bruke minst mulig penger på bilen i utgangspunktet, kjøper du liten bil. Og det er også i småbilklassen vi finner bilmodellen skiller seg ut som den aller mest gunstige.

Det er nemlig Ford Fiesta. Autolease mener Fiesta med 1-liters bensinmotor på 80 hestekrefter i Titanium-utgave er det beste kjøpet. Denne bilen har en listepris på like under 206.080 kroner. Den vil gi månedlige kostnader på 2873 kroner gjennom de tre første årene.

Ford Fiesta har et sprekt og ungdommelig interiør-design. Det er fullt mulig å spekke den opp med mye fint utstyr - men da blir også prisen en annen.

Kan også være sporty – les testen av Fiesta Sport her:

Billigere – men dyrere

Autolease har slått sammen klassen for småbiler med klassen for minibiler i denne undersøkelsen. Fiesta tilhører førstnevnte – men slår likevel mindre og rimeligere konkurrenter.

Videre på oversikten hos Dagens Næringsliv finner vi nykommeren VW Up. Den koster for eksempel bare 157.800 kroner i innkjøp, men blir likevel litt dyrere enn Fiestaen å eie, 2913 kroner i måneden. Med det tar den andreplassen.

Minibil-slager

På tredjeplass finner vi en gammel slager blant de minste bilene, nemlig Toyota Aygo. Med 68-hesters bensinmotor koster den 153.568 kroner å kjøpe, månedskostnaden er beregnet til 2921 kroner.

En modell til sniker seg forresten under 3000 kroner i måneden. Det er også en Toyota, nærmere bestemt Yaris 1,5 VVTi. Den er beregnet å gi en kostnad på 2995 kroner i måneden.


LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst