Renault Kangoo Z.E.: Nå reduseres prisen med 23.000 kroner
Praktisk flerbruksbil blir billigere.
Renault har nå bestemt seg for å redusere prisen på elbilen Kangoo Z.E. med 23.000 kroner.
Dermed får varebilen i kort utgave med to seter en startpris på 190.000 kroner levert importør. Flerbruksbilen med fem seter får tilsvarende en startpris på 204.000 kroner levert importør.
LES OGSÅ: Nå kan varebilen bli mer verdt
Med 7.300 solgte biler så langt er Renault Kangoo Z.E. Europas bestselgende elvarebil, og bilen ble også kåret til «Årets Varebil i Europa 2012».
Renault Kangoo Z.E. har de sammen egenskapene og funksjonaliteten som den fossildrevne versjonen og finnes i hele tre versjoner - som to seter varebil med tre kubikkmeter lasterom, som varebil i lang utgave med fire kubikkmeter lasterom, og som femseters flerbruksbil med lasterom på 1,3 – 3,4 kubikkmeter (med nedslåtte seter).
LES OGSÅ: Bøyd feste på varebil-veggen kostet 85.388 kroner
Opptil 170 kilometer
Den elektriske motoren er på 44 kW, tilsvarende 66 hk og et maksimalt dreiemoment på 226 Nm. Motoren drives med et 22 kWh lithium-ion batteri, som gir en rekkevidde på opptil 170 km, ifølge New European Driving Cycle (NEDC). Igjen, forbehold må tas i norsk klima og på norske veier.
Denne distansen er tilstrekkelig for svært mange yrkessjåfører, ettersom 50 prosent av alle varebiler kjører mindre enn 70 km per dag i følge undersøkelser fra Leaseplan/ZERO.
Leier batteriet
Renault har med innføring av batteri-leie konseptet fjernet all usikkerhet rundt batteriets levetid og kostnaden ved å erstatte batteriet med et nytt batteri.
Denne ordningen sikrer at batteriet til enhver tid har en kapasitet på minimum 75 prosent, blir den mindre, får du nytt batteri.
Som del av avtalen inngår blant annet også veihjelpassistanse som gjelder selv hvis en går tom for strøm.
LES OGSÅ: Av og til blir én centimeter ganske drøyt
Praktisk klimaanlegg
I tillegg kommer Renault Kangoo Z.E. med klimaanlegg som kan forhåndsinnstilles til å varme opp eller kjøle ned kupéen før kjøring, mens bilen står til lading.
Dermed slipper man å bruke av batteriets kapasitet til å oppnå ønsket temperatur under kjøring. I Norge vil Kangoo Z.E. også bli utstyrt med en dieselvarmer som standardutstyr.