Eksplosjon i antall biler med salt-skader

Selv understellsbehandling er ikke nok til å beskytte.

Selv om Nord Norge utgjør kun 5 prosent av all saltbruken i landet, ble det i 2011 saltet 1543 tonn i Salten området.
Selv om Nord Norge utgjør kun 5 prosent av all saltbruken i landet, ble det i 2011 saltet 1543 tonn i Salten området.

Veisalt koster bilistene tusenvis av kroner i skader på bilene. Bodøs bilforhandlere merker en eksplosjon i antall skader på bil som følge av salt.

Bjørn Hansen ved Østbyen Bil, mener at spesielt BMW har dyre kostnader.

– Store demonteringer tar lang tid, og da kan det fort gå åtte timer arbeid i tillegg til dyre deler, forteller Hansen.

Med en timepris på 860 kroner kan totalprisen fort bli 15.000 til 20.000 kroner.

På Østbyen får de inn over tre henvendelser i uken som følge av saltskader, skriver Avisa Nordland.

Ekstrajobb

Økt pågang merkes også på Flygt bil.

Typiske skader er bremser som ruster fast, og rustdannelser hvor man ikke kommer til med vanlig bilvask. Da anbefales en understellsbehandling.

– I stedet for å vente til skadene blir for store, anbefaler vi å behandle understellet i forbindelse med service. Alle Hondabilene som selges hos oss er sprøytet mot antirust, forteller Lars Pedersen ved Flygt.

Men selv om bilene blir understellsbehandlet, er ikke dette nok. Saltet danner rust der hvor man ikke kommer til med vanlig bilvask, og spesielt bakre del av bilen må tåle den hardeste støyten.

– Bremsene bak blir ikke like varme som de foran, og da rekker saltet å danne seg et lag på det bare metallet. For at bremsene bak skal bli varme slik at saltet forsvinner, anbefaler vi å ta en kraftig oppbremsing regelmessig, fortsetter Pedersen.

Vanlig

Også hos Toyota Nordvik merker de en klar økning i antall saltskader.

Toyotaforhandleren får ikke inn like mange henvendelser som hos Flygt, men merker en betydelig vekst i antall skader i forbindelse med service på biler.

I tillegg til Østbyen, Flygt og Toyota Nordvik, er pågangen som følge av saltskader stor også hos Nymo, Sveins Auto, Sulland, Imaas, og Bilsalg Nord. Samtlige av forhandlerne er enige i at det er bremsedeler og understell som må tåle den hardeste støyten.

Olav Mardal på Imaas Bil mener at man bør vurdere å skifte bremser en gang i året, og ikke vente til de blir slitt. Ingen garantisak. Selv om vanlige rustdannelser dekkes av garanti, blir saltskader karakterisert som en sliteskade på bilen. Ikke hos noen av de nevnte bilforhandlerne vil skadene bli dekket av garanti. Det bekrefter Inge Lillevik hos Sulland.

– Vi har biler med 12 års garanti på gjennomrusting, men denne oppstår som følge av ytre skader. Med salt øker skadene betraktelig og vi ser ikke dette som en garantisak, forteller Lillevik. Ronny Nilsen hos Sveins Auto forteller at saltskader kommer av manglende vedlikehold.

– Dersom våre kunder følger det anbefalte serviceprogrammet, vil saltskadene bli avdekket før de rekker å gjøre så stor skade, sier Nilsen.

Skjønner frustrasjonen

Statens vegvesen er klar over skadene som salt medfører.

– Vi har forståelse for at bilistene blir frustrerte over alle skadene og ulempene som kommer av salt. Men det er viktig for oss å påpeke at vi må tenke sikkerhet, og salting er uten tvil den beste måten å gjøre dette på, forteller Marianne Eilertsen fra Statens vegvesen. Hun mener at sand og grus ikke er like bra som salt til å forhindre glatter veier.

– Som følge av mye trafikk på veiene, forsvinner sand og grus mye fortere enn hva salt gjør.

Eilertsen ønsker i tillegg å påpeke at det stadig jobbes mot å redusere saltbruken. Nord-Norge utgjør kun 5 prosent av den totale mengden salt som blir brukt på norske veier.

Tall fra 2010/2011 viser at det ble brukt 1543 tonn salt bare i Salten-området.

Nord mot sør

Alle forhandlerne som AN har vært i kontakt med kan i tillegg fortelle at man tidligere kunne se forskjell på en bil fra Sør-Norge og Nord-Norge.

Dette som følge av hyppigere salting enn hva man var vant til i nord.

Nå er det likevel ingen forskjell.

Mekanikerne fortviler over saltet, men erkjenner at liv må gå foran bil. Likevel er det et samlet mekanikermiljø som raser mot saltvanene, og forteller at det ikke bare er kjøretøyene som får skader, men også verkstedenes utstyr.

Les flere bil og motorsaker i Avisa Nordlands motormagasin her

LES OGSÅ: Statens vegvesen vil ikke stoppe saltingen