Rolls-Royce: Nå får du legenden på billigsalg

Ultra-luksus til lavpris – men vær nøye med hva du kjøper!

Kremgul Rolls Royce, atpå til uten tak, er tradisjonelt selve definisjonen på ekstrem og uoppnåelig luksus. Men inngangsbilletten til denne herligheten er lavere enn man skulle tro   og med litt forsiktighet er det mulig å realisere drømmen. (Foto: eBay.com)
Kremgul Rolls Royce, atpå til uten tak, er tradisjonelt selve definisjonen på ekstrem og uoppnåelig luksus. Men inngangsbilletten til denne herligheten er lavere enn man skulle tro og med litt forsiktighet er det mulig å realisere drømmen. (Foto: eBay.com)

I vår grønne barndom fantes det biler, fine biler – og ett eller annet udefinerbart sted helt utenfor skalaen hadde vi Rolls-Royce. Bilen som nesten ikke fantes i Norge i det hele tatt, og som kostet ”over en million” allerede på 1970-tallet.

Kanskje var det prisen og eventyr-aktige historier om plomberte panser og hemmelige mekanikere innfløyet med helikopter på nattetid som gjorde at vi aldri engang hadde noen drøm om å eie noe slikt. Det var for urealistisk til engang å forestille seg.

Fullt mulig - med litt forsiktighet

Men tiden gjør underverker, og i dag er Rolls-drømmen høyst oppnåelig.

Den kan være direkte billig, men da snakker vi om dårlige eksemplarer som vil koste det hvite ut av øynene å få kjørbare igjen. Men er du forsiktig, og leter på steder der det finnes en del av disse bilene, kan du få mye hyggelig Rolls på et normalt bilhobby-budsjett.

Amerikanske eBay er et godt tips. Da finner du biler fra til dels svært fordelaktig klima, og de har rattet på riktig side. Her er noen eksempler:

1983 Silver Spur

Silver Spirit og den litt lengre Silver Spur var strengt tatt ikke veldig moderne da den kom i 1980, men føles likevel ganske tidløs ettersom den hang med helt frem til 1998. (Foto: eBay.com)
Silver Spirit og den litt lengre Silver Spur var strengt tatt ikke veldig moderne da den kom i 1980, men føles likevel ganske tidløs ettersom den hang med helt frem til 1998. (Foto: eBay.com)

Den klassiske Silver Shadowens etterfølger føles nesten ”moderne”. Det er selvsagt mer fordi RR holdt liv i den helt fra 1980 og til 1998 enn for at den var så fryktelig moderne selv da den kom. Men en pen og elegant bil er det, og vi har aldri hørt om direkte svakheter i konstruksjonen.

Den utprøvede V8en, GM-automaten og mye av mekanikken fra steingamle Silver Shadow ble brukt videre, og forgjengerens noe trøblete nivåregulering ble byttet ut med noe mer holdbart og mindre avansert.

Med noen ekstra centimeter i lengden er benplassen og komforten for de i baksetet meget høy i en Silver Spur. Bilen er ikke strøken, men virker hel og grei nok til at den ikke trenger mye finish-jobb. (Foto: eBay.com)
Med noen ekstra centimeter i lengden er benplassen og komforten for de i baksetet meget høy i en Silver Spur. Bilen er ikke strøken, men virker hel og grei nok til at den ikke trenger mye finish-jobb. (Foto: eBay.com)

Del med Facebook-vennene dine!

Se auksjonen her:

Silver Spur er den lange versjonen av bilen som ellers heter Silver Spirit. Denne har ifølge selgeren i New Haven, Connecticut, fått ny lakk og en skikkelig gjennomgang for fire år siden, og selv om interiøret er noe patinert, er det helt.

Dessuten skal så godt som alt elektrisk fungere, og han har allerede fikset det som normalt er det største ankepunktet mot amerikanske Rollser: De stygge amerikanske hovedlysene er byttet til europeisk type.

En stor Rolls føles på mange måter som en tung, fullsize amerikaner - men litt mer høyreist og gammeldags. Ergonomien er absolutt ikke dum, men betjeningsorganene krever tilvenning. (Foto: eBay.com)
En stor Rolls føles på mange måter som en tung, fullsize amerikaner - men litt mer høyreist og gammeldags. Ergonomien er absolutt ikke dum, men betjeningsorganene krever tilvenning. (Foto: eBay.com)

Når dette skrives har budene flatet ut på 7.100 dollar, eller drøyt 40.000 kroner. Hvor høyt minsteprisen ligger er ikke godt å si, men at startprisen var på fattige 2.000 dollar kan antyde at selgeren har realistiske forventninger.

Les også: I England kan du leie en Silver Spirit - med litt hell...

1976 Corniche Convertible

Fronten og basisen er den samme på Corniche som på Silver Shadow, tradisjons-Rollsen som er den vi husker fra barndommen, vi som har noen år på nakken. Convertible-versjonen var liksom det ultimate tegnet på rikdom den gang. (Foto: eBay.com)
Fronten og basisen er den samme på Corniche som på Silver Shadow, tradisjons-Rollsen som er den vi husker fra barndommen, vi som har noen år på nakken. Convertible-versjonen var liksom det ultimate tegnet på rikdom den gang. (Foto: eBay.com)

Corniche ble etter hvert navnet på coupé- og convertible-utgavene av Silver Shadow, og spesielt versjonen uten tak ble det ypperste uttrykket for rikdom og makt på 1970- og 1980-tallet. De har også ligget svært høyt i pris, men nå har det begynt å hjelpe. Kun 3.224 biler ble produsert av første generasjon mellom 1971 og 1988.

Som all annen Rolls er det snakk om detaljrike biler, og det er viktig å sjekke at alle småting er på plass og at funksjonene er i orden.

Nevada-ørkenen er et glimrende sted å lete bil for å unngå rust, men den sterke solen kan ofte ha tatt kål på både interiør og gummi og plast under panseret. Her ser det imidlertid svært bra ut også der. (Foto: eBay.com)
Nevada-ørkenen er et glimrende sted å lete bil for å unngå rust, men den sterke solen kan ofte ha tatt kål på både interiør og gummi og plast under panseret. Her ser det imidlertid svært bra ut også der. (Foto: eBay.com)

Ifølge en svensk kjøpeguide vi leste på tidlig 1990-tall skal RR den gang ha brukt spesiell karosserigrunning, som ofte krever at alt gjøres platerent og dermed ofte fører til hellakkering ved reparasjoner. Da er Las Vegas midt i Nevada-ørkenen et greit sted å lete.

Se auksjonen her:

Bare drøyt 3.200 åpne Cornicher ble produsert av første generasjon, som regnes frem til en omfattende facelift i 1988. Modellen ble videreutviklet og hang med helt til 1995. (Foto: eBay.com)
Bare drøyt 3.200 åpne Cornicher ble produsert av første generasjon, som regnes frem til en omfattende facelift i 1988. Modellen ble videreutviklet og hang med helt til 1995. (Foto: eBay.com)

Denne bilen ser hel og grei ut både i karosseri og interiør, og loves også å være det. Vi ville nok ringe og spørre inngående om hva som ligger i uttrykket ”småfiks”, som selger innrømmer at den trenger, før vi eventuelt la inn bud. Med høyeste bud i skrivende stund på 20.066 dollar – eller 115.000 kroner – er det dog faktisk mulig å bytte noen bremseklosser og smøre opp noen vindusheiser uten å sprenge budsjettet.

Del med Facebook-vennene dine!

Minsteprisen ligger riktignok høyere, men det er på ingen måte sikkert at budene vil nå helt opp til 34.950 dollar, som er det man forlanger dersom det dukker opp utålmodige sjeler som MÅ ha bilen.

Les også: Stasjonsvogn? Her er bilen Rolls-Royce aldri bygde

1980 Camargue

Camargue var i likhet med Corniche en todørs coupé, men med Pininfarina-karosseri, litt freskere motor og enda høyere utstyrsnivå skulle bilen bli det aller ypperste. Mottagelsen var dog blandet, og modellen ble en 11 år lang flopp. (Foto: eBay.com)
Camargue var i likhet med Corniche en todørs coupé, men med Pininfarina-karosseri, litt freskere motor og enda høyere utstyrsnivå skulle bilen bli det aller ypperste. Mottagelsen var dog blandet, og modellen ble en 11 år lang flopp. (Foto: eBay.com)

Ok, vi vet at vi sa at tilstand betyr alt for at du skal klare å gjennomføre et Rolls-kjøp og ikke minst –eierskap uten å knekke ryggen økonomisk. Men som vanlig må vi ta med et alternativ som antagelig ikke er fornuftig – men som er litt fristende likevel:

Det handler selvsagt om en unik bil. Rolls-Royce Camargue var som eneste RR-modell designet av Pininfarina, og den typisk avrundede italiensk-skulpturerte bilen skulle bli noe helt spesielt – til og med med litt ekstra pulver i motoren sammenlignet med de øvrige modellene.

En bil som ikke er i orden i utgangspunktet blir ikke bedre av å lagres i et garasjeanlegg uten frontrute. Her er det nok å gjøre - men så er det også en sjeldne sjanse til å få tak i en av 530 produserte Camargue´r. (Foto: eBay.com)
En bil som ikke er i orden i utgangspunktet blir ikke bedre av å lagres i et garasjeanlegg uten frontrute. Her er det nok å gjøre - men så er det også en sjeldne sjanse til å få tak i en av 530 produserte Camargue´r. (Foto: eBay.com)

Mottagelsen for denne aller ypperste Rollsen ble ikke helt som man hadde håpet. Mange syntes ikke de mykere italienske linjene harmonerte helt med de ganske kantete og tradisjonelle engelske detaljene, og prisen ble også ekstrem. Demed ble bare 530 Camergue produsert mellom 1975 og 1986, og det er ikke ofte man finner en til salgs i dag.

Se auksjonen her:

Det er mye å gjøre på denne bilen, men den loves å være rustfri, kollisjonsfri og startbar. Kanskje et greit utgangspunkt for et sjeldent prosjekt. (Foto: eBay.com)
Det er mye å gjøre på denne bilen, men den loves å være rustfri, kollisjonsfri og startbar. Kanskje et greit utgangspunkt for et sjeldent prosjekt. (Foto: eBay.com)

Denne bilen annonseres av en amerikansk selger i Miami, Florida, men den står fysisk i Spania. Den skal være kjørbar, eller i hvertfall startbar, men i behov av restaurering. Så langt er den budt opp til 3.350 dollar, eller knapt 20.000 kroner. Uansett hvor billig den blir, kommer den til å bli kostbar til slutt, men så er dette også Rolls for viderekomne.

Selv om alle varselklokker bør ringe, høres det lovende ut at bilen er rustfri og aldri har vært skadet. Hvis teknikken viser seg å være reparerbar, er det altså lakk og en fullstendig gjennomgang du må ta høyde for – samt noen kvadratmeter med skinn fra klodens mest bortskjemte kyr.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Sergio Pininfarina er død - se noen av hans høydepunkter