Porsche 991 GT3: Det er nok denne enden de fleste medtrafikantene får se.

Den nye Porsche GT3 er både tøffere og sintere enn noen gang

Det er nok denne delen av den nye Porsche 911 /991 GT3 de fleste medtrafikantene får se...
Det er nok denne delen av den nye Porsche 911 /991 GT3 de fleste medtrafikantene får se...

Porsche 911 GT3. En betegnelse som gjør at blodpumpa slår litt fortere og som får nakkehårene til å reise seg på de fleste bilentusiaster. Dette er bilen som er bygd like mye for racerbanen som for landeveien og som duger til fulle begge steder.

Det er 911-ens siste skudd på stammen som må har blitt ytterligere frisert for fart, spenning og moro.

For moro er det ingen grunn til å tro at det ikke blir når den 3,8-liter store boksersekseren vekkes til live og de to midtmonterte eksosrørene byr på en lyd som framkaller gåsehud over hele kroppen.

Fra 360 til 475 hk på 14 år

Allerede i 1999 når den første GT3 så dagens lys i form av Porsche 996 var effekten på formidable 360 hk. Men verden går framover og den nye byr på hele 475 hk.

475 hk gjør at 0-100 km/t går unna på bare 3,5 sekunder.
475 hk gjør at 0-100 km/t går unna på bare 3,5 sekunder.

Lamborghini Veneno: Her snakker vi virkelig superbil!

Det er nok til å sende den 1430 kilo tunge bilen fra 0- 100 km/t på bare 3,5 sekunder, mens toppfarten er formidable 315 km/t.

Motoren i GT3 er basert på samme 3,8-liter som vi finner i Carerra S, men både veivakselen, de smidde stemplene og veivstengene i titan er spesielle for GT3. Dette gjør at boksersekseren tåler et turtall på hele 9000 o/min, mens maksimaleffekten nås litt før, nemlig på 8250 o/min. Dreiemomentet er på 440 Nm.

Ikke manuelt gir

Girkassen er også spesiell for GT3. Noen vil kanskje rynke på nesen, men den leveres kun med Porsches 7-tinns PDK dobbeltclutchgirkasse. Denne skal være inspirert av de sekvensielle girkassene som brukes i motorsport. Vekslingshastigheten er nede på 100 millisekunder.

Du skulle med andre ord vært uvanlig rask med clutchfot og girarm for å gjøre dette like raskt i en manuell giret bil.

Selvfølgelig har bilen girpadler på rattet og launchkontroll også ...

Kul 80-talls greie ...

Nye GT3 er kun tilgjengelig med PDK-girkasse, ellers er  det ingen tvil om dette er Porsche 911. Det er tro mot tradisjonene selv om den er moderne.
Nye GT3 er kun tilgjengelig med PDK-girkasse, ellers er det ingen tvil om dette er Porsche 911. Det er tro mot tradisjonene selv om den er moderne.

Singer Porsche 911: Gammel – men helt ny!

Porsche har også blåst liv i en 80-talls greie som bakhjulsstyring. I hastighet opp til 50 km/t styrer bakhjulene motsatt av forhjulene. Dette gjør at inngangsfarten inn i svinger skal kunne være høyere. I hastigheter over 50 km/t styrer de i samme retning som forhjulene for økt stabilitet.

Porsches variable støtdempersystem PASM er standard, det samme er PTV-Plus systemet som sørger for å fordele kraften til det bakhjulet som til enhver tid har best feste.

Ikke ypp deg ...

Men også visuelt skiller GT3-en seg fra andre Porsche 991. Det første man kanskje legger merke til er den store bakvingen, men også fangere / spoilere med både store og mange luftinntak, de sentrerte eksosrørene og en diffuser bak sladrer om at du kanskje gjør lurt i ikke yppe deg mot denne.

Sjansene for at du regelrett blir frakjørt er definitivt til stede ...

Porsche 911 til 200 000,- Dette får du: