2013 Toyota RAV4: 500 nordmenn har kjøpt denne – usett

Akkurat nå tester vi nye RAV4 i Spania. Les førsteinntrykket:

Brooms Benny Christensen er akkurat nå på Europa lanseringen av en stor bilnyhet: Toyotas nye RAV4.
Brooms Benny Christensen er akkurat nå på Europa lanseringen av en stor bilnyhet: Toyotas nye RAV4.

En av årets mest spennende bilnyheter er bare noen dager unna.

Det handler om helt nye Toyota RAV4. En bil vi allerede har skrevet mye om her på broom.no. Nye RAV4 blir mye større enn bilen den erstatter – samtidig som prisen på rimeligste variant går kraftig ned.

I Spania

Da er det ikke rart at vi er spent på hvordan dette ser ut i praksis.

Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå på tur til Spania og Barcelona. Dit har nemlig Toyota lagt Europa-lanseringen av RAV4. Vi ringer for å høre hvordan den er:

LES OGSÅ: En annen norsk SUV favoritt har også blitt ny

Varierende veier

Ring, ring.

– Hei, Knut! Passer veldig bra at du ringer akkurat nå. Vi har en liten pause her, før vi skal dra til flyplassen og komme oss hjemover.

Startet kjøringen i går, og i dag har jeg vekslet mellom flere varianter – og fått testet dem på svært varierende veier. Alt fra fine motorveier, til "kjerreveier" gjennom olivenlundene.

Her kunne du se den første bildelekkasjen av RAV4

Drar til skikkelig

– Høres bra ut. Hva er førsteinntrykket ditt?

– Jo, aller først må jeg innrømme at RAV4 er en sånn bil som jeg liksom aldri helt har fått taket på og som jeg nok personlig aldri ville kjøpt. Til det har den rett og slett vært for trang og liten.

– Men nå har Toyota virkelig svart på det, og det er da også den største endringen på denne i forhold til tidligere utgaver. Det er ikke snakk om noen få centimeter heller. Nei, Toyota drar til med 20,5 centimeter ekstra lengde, og da er RAV4 plutselig en veldig habil familiebil.

Karakteristisk dashbordutforming gir nye RAV4 særpreg innvendig.
Karakteristisk dashbordutforming gir nye RAV4 særpreg innvendig.

LES OGSÅ: Toyota RAV4: Smart SUV-kjøp til 250.000 kroner

547 liter bagasjerom

– Plassen i baksetet er rett og slett gedigen. Jeg har kjørt sammen med redaktøren i Motor, Svein Ola Hope, en mann som er to meter på strømpelesten. Men selv bak han var det faktisk god plass i baksetet.

– I tillegg har bagasjerommet vokst til hele 547 liter. Med andre ord: Her er det blitt god plass til både passasjerer og bagasje!

Hopp og sprett?

– Hva med kjøreegenskapene, har hopp-og-sprett-faktoren fra dagens modell blitt borte?

– Ja, betydelig lengre akselavstand har gjort underverker på det området. Men jeg synes den nesten er litt for stiv i fjæringen nå. Har luftet det synspunktet på en del av de andre biljournalistene som er her nede, men later til at det bare er jeg som synes det.

– Uansett er Toyota i gang med å gjøre kjøreegenskapene på bilene sine mer dynamiske. Det er nok et utslag av det. Jeg har fått prøvd den i solide hastigheter på motorveien og der ligger den snorrett på veien. Litt støy er det fortsatt, men den er klart bedre enn forgjengeren på det området også.

Slik ser den nye RAV4-en ut uten Adventure-pakken.
Slik ser den nye RAV4-en ut uten Adventure-pakken.

LES OGSÅ: Nå har Lexus-SUVen blitt billig

Bestselger

– Hva er det som blir "Norges-utgaven" her?

– Toyota regner selv med å selge 50/50 bensin og diesel. Selv om det er hybrid for alle pengene hos Toyota nå, kommer ikke RAV4 med den løsningen, det er nesten litt merkelig.

– Bestselgeren blir nok 2,2-liters diesel med automatgir, i Active-utgave. Da står det 440.000 kroner på prislappen. Det bør være konkurransedyktig, særlig når bilen har vokst så mye. Og Toyota har ambisiøse målsettinger. De skal selge 3.000 eksemplarer av denne bilen i 2013!

Snart i Norge

– Det høres kanskje mye ut, men samtidig: De har faktisk solgt 500 eksemplarer, usett og altså før bilen overhodet er i Norge. Det sier jo litt om interessen!

– Ja, når er den i Norge?

– Faktisk veldig snart! Her ligger Europa-lansering og introduksjon i Norge svært nære hverandre. Forhandlerne har biler om noen dager og de første kundene vil få sine biler i god tid før påske, forteller Benny, som naturligvis kommer tilbake med full test av RAV4 når er hjemme igjen.

Les duellen: To SUV-er mange drømmer om

Slik ser den ut bakfra, splitter nye Toyota RAV4. Hekken er helt ny i forhold til utgående modell.
Slik ser den ut bakfra, splitter nye Toyota RAV4. Hekken er helt ny i forhold til utgående modell.

SUV med minst feil og problemer – dette er de beste

Her er alle prisene på nye RAV4:

Toyota-RAV4-priser
Toyota-RAV4-priser

LES OGSÅ: Dette er kanskje det beste SUV-kjøpet akkurat nå