Brabus 800: Denne Mercedesen er helt vill
800 hestkrefter og toppfarten er på svimlende 350 km/t!
For noen av oss vil det å få tilbringe noen mil bak rattet i en ny Mercedes SL være et sukkertøy vil ønsker å suge på lengst mulig. Og selv om bilen er sportslig, er den også i standard-utførelse velegnet for rolig cruising.
De som virkelig vil få kjøreturene til å gå unna, har SL 65 AMG å ty til – med 630 hestekrefter.
Og om noen synes DET er for pinglete, så kan de nå velge Brabus siste kreasjon: 800 Roadster!
Videreforedlet av gammel konkurrent
Det er nesten så man kan lure på om det egentlig finnes et marked for noe så ekstremt som dette, men svaret er – som alltid med slike ekstreme biler – at ja, for noen blir det aldri nok. Heldigvis har disse gjerne også mulighet til å betale for moroa, for uten at prisen er nevnt her så tar vi sjansen på å skrive at dette blir DYRT.
Tuning-kjempene i tyske Bottrop har spesialisert seg på Mercedes-produkter i lang tid, og var i hine hårde dager bitre konkurrenter med AMG. Etter at sistnevnte ble oppkjøpt og gjort til Daimler-konsernets inhouse-tuningselskap, bygger altså Brabus i mange tilfeller videre på det AMG allerede har utviklet.
Les også: Lyst på SLS? Joda, Brabus foredler den også...
Sikkert en spesiell følelse for de som har vært med i gamet en stund – men også en korrekt satsing av Mercedes og AMG: Det er tross alt grenser for hvor ville versjoner det er noe poeng i å levere fra fabrikk.
1.420 newtonmeter
For Brabus 800 Roadster er vill. Intet mindre. At vi snakker om en åpen bil gjør det hele enda mer utrolig.
AMG-versjonens 630 hester er altså økt til hele 800 gjennom å bytte ut manifoldene på den 6 liter store motoren til nye med innebygde turbinhus som rommer spesielle turboer. Den har også fått fire intercoolere, skarpere oppsatt programvare for motorstyringen og et helt nytt eksosanlegg i rustfritt stål med aktive spjeld og spesielle katalysatorer som hindrer luftstrømmen minst mulig.
Om 800 hester er imponerende, er momentet nesten enda mer fantastisk: AMG-versjonens allerede ekstreme 1.000 newtonmeter er økt til 1.420!
Les også: Oddvinds stasjonsvogn er skikkelig sinna under skallet
Uvanlig griskt panserscoop
Alt dette gjør seg selvsagt godt synlig på prestasjonene. 0-100 går unna på 3,7 sekunder, 0-200 på 9,8 sekunder – hvis man i det hele tatt klarer å oppnå feste i asfalten med de spesielle 20-tomshjulene.
Det hele flater ikke ut før man når toppfarten på 350 kilometer i timen, og innen man kommer dit skal den Brabus-modifiserte, elektroniske chassiskontrollen ha senket bilen ytterligere 2,5 cm for å hjelpe til å holde bilen nede på bakken.
Les også: Trangt i garasjen? Her finner du mye smått og godt
En spoilerpakke i eget design som går rundt hele bilen, og også inkluderer en diffusor under bakfangeren, er selvsagt på plass, og ingen blir vel overrasket over at den er utført i ekte karbonfiber på denne bilen.
Det som synes best er imidlertid et panserscoop med en langt mer aggressiv look enn på noe vi kan huske å ha sett fra Tyskland tidligere – den spisse åpningen forover minner om de mest obsternasige muskelbilene fra USA på sent 1960-tall, og etter å ha lest spesifikasjonene er vi ikke i tvil om at den trengs.
Eksklusive materialer
De som kjøper denne bilen gjør det for å være absolutt verst. Men det er jo ikke dermed sagt at de ikke setter pris på eksklusive materialer.
Det venter dem i rikt monn i interiøret, der noe man kaller Mastik-skinn med broderte emblemer i seter og – etter hva vi forstår – stort sett samtlige overflater som det er mulig å berøre.
For vår egen del tviler vi på at vi noen gang kommer til å berøre noe slikt. Og vi er ikke sikre på om vi ville lagt merke til skinnkvaliteten om det skulle skje...
Les også: Brabus lager ambulanse også - som blir helt syk!