Brabus 800: Denne Mercedesen er helt vill

800 hestkrefter og toppfarten er på svimlende 350 km/t!

Det er blitt skikkelig fullt under panseret på Mercedes SLen etter at Brabus modifiseringene har kommet på plass. Med en effekt på hele 800 hester er det forståelig at man nærmer seg noen grenser.
Det er blitt skikkelig fullt under panseret på Mercedes SLen etter at Brabus modifiseringene har kommet på plass. Med en effekt på hele 800 hester er det forståelig at man nærmer seg noen grenser.

For noen av oss vil det å få tilbringe noen mil bak rattet i en ny Mercedes SL være et sukkertøy vil ønsker å suge på lengst mulig. Og selv om bilen er sportslig, er den også i standard-utførelse velegnet for rolig cruising.

De som virkelig vil få kjøreturene til å gå unna, har SL 65 AMG å ty til – med 630 hestekrefter.

Og om noen synes DET er for pinglete, så kan de nå velge Brabus siste kreasjon: 800 Roadster!

Videreforedlet av gammel konkurrent

Det er nesten så man kan lure på om det egentlig finnes et marked for noe så ekstremt som dette, men svaret er – som alltid med slike ekstreme biler – at ja, for noen blir det aldri nok. Heldigvis har disse gjerne også mulighet til å betale for moroa, for uten at prisen er nevnt her så tar vi sjansen på å skrive at dette blir DYRT.

Sjekk det nebbet: Det er intet typisk tysk og diskré over panserscoopet på denne bilen. Men så krever nok monsteret som ligger under rikelig tilgang på luft, også.
Sjekk det nebbet: Det er intet typisk tysk og diskré over panserscoopet på denne bilen. Men så krever nok monsteret som ligger under rikelig tilgang på luft, også.

Tuning-kjempene i tyske Bottrop har spesialisert seg på Mercedes-produkter i lang tid, og var i hine hårde dager bitre konkurrenter med AMG. Etter at sistnevnte ble oppkjøpt og gjort til Daimler-konsernets inhouse-tuningselskap, bygger altså Brabus i mange tilfeller videre på det AMG allerede har utviklet.

Les også: Lyst på SLS? Joda, Brabus foredler den også...

Sikkert en spesiell følelse for de som har vært med i gamet en stund – men også en korrekt satsing av Mercedes og AMG: Det er tross alt grenser for hvor ville versjoner det er noe poeng i å levere fra fabrikk.

1.420 newtonmeter

For Brabus 800 Roadster er vill. Intet mindre. At vi snakker om en åpen bil gjør det hele enda mer utrolig.

SLen er fremdeles en meget elegant bil selv etter at Brabus har vært og klådd på den. Det er først og fremst forfra at man ser at det er gjort omfattende forandringer.
SLen er fremdeles en meget elegant bil selv etter at Brabus har vært og klådd på den. Det er først og fremst forfra at man ser at det er gjort omfattende forandringer.

AMG-versjonens 630 hester er altså økt til hele 800 gjennom å bytte ut manifoldene på den 6 liter store motoren til nye med innebygde turbinhus som rommer spesielle turboer. Den har også fått fire intercoolere, skarpere oppsatt programvare for motorstyringen og et helt nytt eksosanlegg i rustfritt stål med aktive spjeld og spesielle katalysatorer som hindrer luftstrømmen minst mulig.

Del med Facebook-vennene dine!

Om 800 hester er imponerende, er momentet nesten enda mer fantastisk: AMG-versjonens allerede ekstreme 1.000 newtonmeter er økt til 1.420!

Les også: Oddvinds stasjonsvogn er skikkelig sinna under skallet

Uvanlig griskt panserscoop

Alt dette gjør seg selvsagt godt synlig på prestasjonene. 0-100 går unna på 3,7 sekunder, 0-200 på 9,8 sekunder – hvis man i det hele tatt klarer å oppnå feste i asfalten med de spesielle 20-tomshjulene.

Med spoilersett i karbonfiber, egne 20 toms felger og et skikkelig nebb på panseret er det lett å få øye på nye Brabus 800 Roadster. Men hva som faktisk bor i bilen er vanskelig å skjønne.
Med spoilersett i karbonfiber, egne 20 toms felger og et skikkelig nebb på panseret er det lett å få øye på nye Brabus 800 Roadster. Men hva som faktisk bor i bilen er vanskelig å skjønne.

Det hele flater ikke ut før man når toppfarten på 350 kilometer i timen, og innen man kommer dit skal den Brabus-modifiserte, elektroniske chassiskontrollen ha senket bilen ytterligere 2,5 cm for å hjelpe til å holde bilen nede på bakken.

Les også: Trangt i garasjen? Her finner du mye smått og godt

En spoilerpakke i eget design som går rundt hele bilen, og også inkluderer en diffusor under bakfangeren, er selvsagt på plass, og ingen blir vel overrasket over at den er utført i ekte karbonfiber på denne bilen.

Det som synes best er imidlertid et panserscoop med en langt mer aggressiv look enn på noe vi kan huske å ha sett fra Tyskland tidligere – den spisse åpningen forover minner om de mest obsternasige muskelbilene fra USA på sent 1960-tall, og etter å ha lest spesifikasjonene er vi ikke i tvil om at den trengs.

Eksklusive materialer

De som kjøper denne bilen gjør det for å være absolutt verst. Men det er jo ikke dermed sagt at de ikke setter pris på eksklusive materialer.

Det oser klasse - og litt nystekte vafler - av interiøret i Brabus 800 Roadster. De fleste vil trolig være litt for opptatt av kjøreopplevelsen som venter til å rekke å glede seg over omgivelsene.
Det oser klasse - og litt nystekte vafler - av interiøret i Brabus 800 Roadster. De fleste vil trolig være litt for opptatt av kjøreopplevelsen som venter til å rekke å glede seg over omgivelsene.

Det venter dem i rikt monn i interiøret, der noe man kaller Mastik-skinn med broderte emblemer i seter og – etter hva vi forstår – stort sett samtlige overflater som det er mulig å berøre.

For vår egen del tviler vi på at vi noen gang kommer til å berøre noe slikt. Og vi er ikke sikre på om vi ville lagt merke til skinnkvaliteten om det skulle skje...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Brabus lager ambulanse også - som blir helt syk!