Her slår de til mot pirat-kjøreskolen

To biler ble stoppet i samme kontroll - mistanke om betydelig omfang.

ANMELDT: Politiet har anmeldt eieren av denne Volkswagen Golfen og en tilsvarende bil for ulovlig kjøreskolevirksomhet. Da bilene ble stoppet under en trafikkontroll på Sørlihavna i Lørenskog nylig hadde begge bileierne med seg «elever», som forklarte at de betalte for kjøreopplæringen. En av bileierne erkjente forholdet, mens eieren av bilen på bildet nekter å forklare seg. RB forsøkte i går å komme i kontakt med eieren av bilen på bildet, uten å lykkes (Foto: Statens vegvesen/rb.no/ANB)
ANMELDT: Politiet har anmeldt eieren av denne Volkswagen Golfen og en tilsvarende bil for ulovlig kjøreskolevirksomhet. Da bilene ble stoppet under en trafikkontroll på Sørlihavna i Lørenskog nylig hadde begge bileierne med seg «elever», som forklarte at de betalte for kjøreopplæringen. En av bileierne erkjente forholdet, mens eieren av bilen på bildet nekter å forklare seg. RB forsøkte i går å komme i kontakt med eieren av bilen på bildet, uten å lykkes (Foto: Statens vegvesen/rb.no/ANB)

For 300 kroner timen skal 49-åringen ha solgt kjøreopplæring i sin egen privatbil til en rekke personer. Veivesenet advarer mot såkalte piratkjøreskoler, skriver Romerikes Blad.

Utstyrt med rød L på bilen og ekstra speil inni virket det tilsynelatende som den 49 år gamle mannen i passasjersetet og den 19 år gamle jenta bak rattet bedrev privat øvelseskjøring, da politiet og Statens vegvesen vinket dem inn til kontroll i Lørenskog nylig.

– Det kom imidlertid fram at de ikke kjente hverandre. Og på direkte spørsmål om hun betalte for opplæringen bekreftet begge at det var tilfelle, sier politibetjent Per Sørheim ved Lørenskog lensmannskontor til Romerikes Blad.

Svart betaling

19-åringen forklarte ifølge politiet at hun betalte 300 kroner timen for kjøreopplæring hos mannen, som ikke har noen form for godkjennelse fra Statens vegvesen til å drive slik virksomhet.

– Hun hadde fått tips om at mannen drev kjøreopplæring, og sa hun ikke var klar over at det er ulovlig. Mannen erkjente at han har tatt imot svart betaling fra flere personer det siste året for å drive kjøreopplæring. Han er nå anmeldt for dette, sier Sørheim.

Samme biltype

Tre timer etter at 49-åringen fra Oslo ble stanset i Lørenskog, vinket kontrollørene inn nok en bil utstyrt med rød L og ekstra speil. Denne var i tillegg utstyrt med dobbelt pedalsett.

– Det var samme biltype som den første vi stoppet, en Volkswagen Golf, med tre personer av utenlandsk opprinnelse i. Vi spurte om de kjente hverandre, noe de ikke gjorde, forklarer politibetjenten.

Kvinnen (32) bak rattet og ledsageren (45), begge fra Oslo, nektet å forklare seg for politiet. Mannen (31) i baksetet, fra Strømmen, skal ha forklart at han skulle kjøre seinere på dagen og at han betalte for opplæringen.

Del med Facebook-vennene dine

Påfallende likheter

– Vi har funnet grunnlag for å anmelde ledsageren for å drive ulovlig kjøreopplæring og motta svart betaling, sier Sørheim.

Til tross for et betydelig omfang av ulovlige kjøreskoler, ifølge veivesenet, er det sjelden politiet avslører og straffer piratene.

– I Romerike politidistrikt er det to-tre år siden forrige sak. Så at vi stoppet to i løpet av en kontroll er spesielt, sier Sørheim.

– Ser dere de to sakene i sammenheng?

– Strafferettslig ser vi det som to saker, men vi synes samtidig det er påfallende med alle likhetene, sier politibetjenten.

LES OGSÅ: Unndrar millioner årlig

Flere titall aktører

Statens vegvesen anslår at mellom 30 og 40 aktører opererer ulovlig som kjøreskoler i Stor-Oslo-regionen. Ifølge veivesenet er innvandrere overrepresentert både blant «kjørelærerne» og elevene, men det finnes også eksempler på at etniske nordmenn utnytter det lukrative markedet.

Virksomheten har fått tilnavn som «piratkjøreskoler» og «L-kjøreskoler».

– Dette er folk som livnærer seg på å drive kjøreopplæring mot svart betaling. De er ikke godkjent som kjøreskoler, men enkelte markedsfører seg faktisk som kjøreskole med merker på bilen, forteller fagleder Rune Granum i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region øst.

Samarbeid med autoriserte?

Vegvesenet mistenker at noen av de ulovlige aktørene også samarbeider med autoriserte trafikkskoler.

Den obligatoriske delen av opplæringen må nemlig rapporteres inn i veivesenets system før en kandidat kan avlegge førerprøve, og dette kan kun gjøres av godkjente trafikkskoler.

– Derfor har ikke svarte kjøreskoler mulighet til å drive en fullstendig kjøreopplæring aleine. Når enkelte godkjente lærere eller skoler rapporterer inn så mye obligatorisk opplæring at det er umulig at de har gjennomført alt selv, stiller vi oss spørsmålet om det er knyttet til piratvirksomhet. Men foreløpig har vi ikke kunnet påvise noen link, sier Granum.

Uten sanksjonsmuligheter

Vegvesenet står på sin side uten sanksjonsmuligheter overfor de ulovlige trafikkskolene.

– Det er politiet og skattemyndighetene som har sanksjonsmulighetene i disse sakene, fordi det er den økonomiske biten som er ulovlig. Privat øvelseskjøring er lov, og noe vi oppfordrer til. Først når det skjer mot betaling blir det ulovlig, sier Granum.

Han påpeker at veivesenet frykter piratvirksomheten går ut over trafikksikkerheten.

– Vi ser på virksomheten som en uting. Det skaper ulike konkurranseforhold i bransjen, ved at de spiser av de godkjente skolenes marked, og det er et spørsmål hvilken kvalitet opplæringen holder. Vi fraråder alle å betale for kjøreopplæring hos noen som ikke er godkjent av Statens vegvesen, sier Granum.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no – her:

Kjenner du til dette fenomenet? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Slik jakter politiet på pirat-sjåførene