Mazda 6: Her blir den nye familiebilen grundig testet

Er den nye så mye bedre enn forrige modell?

Lille Lisa (1) sammen med søstrene sine, Marie og Martine, i et idyllisk øyeblikk i baksetet i forbindelse med at familien tester nye Mazda 6. Her er det fred og fordragelighet. Jentene forteller at de krangler mer når de kjører i familiens egen bil   nemlig forrige generasjons Mazda 6.
Lille Lisa (1) sammen med søstrene sine, Marie og Martine, i et idyllisk øyeblikk i baksetet i forbindelse med at familien tester nye Mazda 6. Her er det fred og fordragelighet. Jentene forteller at de krangler mer når de kjører i familiens egen bil nemlig forrige generasjons Mazda 6.

Akkurat nå er det lansering av Mazdas nye storsatsing, og familiebil, Mazda 6.

Etter at det japanske merket har hatt suksess med kompakt-SUV-en CX-5, er det ingen tvil om at det er stor optimisme i Mazda-leiren også rundt den nye 6-eren.

Men en ting er hva Mazda selv og motorjournalister synes – vi ville sjekke hva en "vanlig" familie synes om den nye modellen.

Her kan du lese mer om nye Mazda 6

Mazda 6-eiere

Familien Eidal består av Terje og Mariann og barna Lisa (1), Martine (7) og Marie (9). Her snakker vi med andre ord fullt baksete og barnevogn i bagasjerommet.

De er i dag lykkelige eiere av den forrige generasjonen av Mazda 6, og har dermed et godt grunnlag for å uttale seg om den nye.

Vi var spent på å høre hva de syntes, etter et par dager med "testing".

Terje Eidal og Mariann Reiersøl Eidal med den nye Mazda 6 - mens familiebilen de er eiere av står like bak. Familien Eidal er ikke i tvil om at det har skjedd mye med den nye modellen.
Terje Eidal og Mariann Reiersøl Eidal med den nye Mazda 6 - mens familiebilen de er eiere av står like bak. Familien Eidal er ikke i tvil om at det har skjedd mye med den nye modellen.

Her finner du Brooms bruktbilguide på første generasjon Mazda 6

Mer krefter

Men først kan vi gi litt informasjon om bilene. Eidal-familien kjører til daglig rundt i en hvit 2011 jubileumsmodell av Mazda 6 stasjonsvogn, meget godt utstyrt og med 129 hk dieselmotor.

Den nye har 150 hk diesel og utstyrsnivå 2, som kalles Vision. Her følger det med blant annet navigasjon, filskiftvarsler, lyssensor, stor klima, bluetooth med streaming av musikk og SMS/mail-funksjon og parkeringssensor.

LES OGSÅ: Denne Mazdaen er en ulv i fåreklær

Bedre seter, piggere motor

– Jeg må jo si at dette er en flott bil, sier Terje.

Kona Mariann er enig – og hun har helt klart vært mest bak rattet i den nye 6-eren.

– Jeg skulle gjerne bestilt en slik i morgena, jeg. Blant annet synes jeg setene er vesentlig bedre, og jeg liker den pigge motoren. Her går det unna, smiler hun.

LES OGSÅ: Mazda-ikon fra 70-tallet - med laksetrappa i behold!

– Hva skjer nå?

Når sant skal sies, er det Mariann som oftest disponerer familiebilen, og har mest grunnlag for å sammenligne.

– Jeg skal innrømme at jeg ble litt usikker da jeg så startknapp i stedet for å vri om nøkkelen. Men det ordnet seg helt fint, så snart jeg skjønte at jeg måtte ha clutchen inne, sier hun.

Like overrasket ble hun da bilen plutselig sluknet i et kryss. Start-stopp-systemet slo nemlig inn.

– Da ble jeg litt sånn "hva skjer nå?". Men den startet jo umiddelbart av seg selv da jeg skulle videre, og da var det greit. Det hadde nok vært litt mindre overraskende om jeg visste at bilen hadde et slikt system før jeg begynte å kjøre, fortsetter hun.

Laster inn barna ...
Laster inn barna ...

LES OGSÅ: Mazda 6 stv.: Denne skulle vi egentlig ikke få se - eller?

Lysene levde sitt eget liv

Men den største overraskelsen kom da de skulle ut å kjøre på kveldstid. Da merket de nemlig at hovedlysene levde sitt eget liv.

– Bilen slo av og på fjernlyset av seg selv. Det var også utstyr jeg ikke visste at bilen hadde, så jeg ble litt overrasket kan du si, humrer hun.

Etter hvert som hun ble vant til det, var også det utstyr hun satte pris på.

Barnevogna får plass på langs. Det er viktig, for å gi plass til annet også i bagasjerommet.
Barnevogna får plass på langs. Det er viktig, for å gi plass til annet også i bagasjerommet.

LES OGSÅ: Hva er det med japanerne?

Mer plass

Den nye parkeringssensoren kom også godt med.

– Veldig greit å se på skjermen hvor ting er i forhold til bilen. Da er det jo mye lettere å beregne parkeringen og avstanden til for eksempel andre biler. Dette er jo blitt en stor bil og det kan være litt vanskelig å vite hvor mye plass den trenger, forteller hun.

At størrelsen og plassen har økt merkes også innvendig. Ikke minst i baksetet, der det er bedre plass i lengden, slik at det ikke blir så trangt for bena. Det gjør også at forsetene kan være lenger bak uten å komme i konflikt med barneseter som står mot kjøreretningen.

Bagasjerommet er så dypt at barnevogna kan stå på langs, og det frigjør mye plass til annen bagasje ved siden av.

Her er en av Mazda 6s sterkeste konkurrenter

Kan trekke mer

Likevel er det en helt annen nyhet som virkelig gjorde den nye bilen høyaktuell for familien Eidal. Det har ingenting med seter, nymotens utstyr eller kjøreegenskaper å gjøre.

– Da jeg sjekket i vognkortet at bilen kunne dra 1.600 kilo, ble jeg glad. For vi vil bruke bilen til å trekke campingvogn, og den andre kunne bare trekke 1.400 kilo. Det er faktisk en vesentlig forskjell, forteller Terje.

Det er en stilig bil den utgående modellen av Mazda 6 også - ikke minst i hvitt.
Det er en stilig bil den utgående modellen av Mazda 6 også - ikke minst i hvitt.

De er også imponert over det lave forbruket.

– Vi kjørte og kjørte, men nåla flytta seg jo ikke. Og det til tross for at vi kjørte på litt for å teste den, sier Terje.

Han blir likevel overrasket over å høre at forbruket er så lavt som 0,44 l/mil ved blandet kjøring.

– Bedre plass, gjerrigere motor, bedre seter, mye utstyr og sterkere motor, joda, det har da skjedd en del bare siden vi kjøpte vår 2011-modell, oppsummerer ekteparet.

LES OGSÅ: Euro NCXAP: Dette er de aller sikreste bilene

– Kjempe bilinteresserte

Baksetepassasjerene får naturligvis også uttale seg om nybilen.

– Er dere bilinteressert eller?

– Jada, vi er kjempe bilinteressert i bil vi, svarer Marie og Martine.

Godt, da har vi med eksperter å gjøre.

– Hva synes dere om den nye bilen da?

– Den er kul. Jeg liker den best fordi den er blå, og blått er finest, forteller Maria. Og lillesøsteren er hjertens enig i oppsummeringen.

Les testen av SUV-en som har gitt Mazda en ny vår!

– Krangler minst i den blå

Men det vi virkelig lurer på er hvilken av bilene som bidrar til mest fred og ro bilen:

– Det er den blå. Vi krangler mest i den hvite bilen vi, forklarer søstrene.

Helt enige – igjen. Det nesten så ikke kan tro at disse to jentene kan krangle om noe.

– Joda, det går fint. Vi krangler om alt vi, hvem sin tur det er til å spille og sånt, oppklarer Marie.

– Hvilken bil tror dere mamma og pappa liker best da?

– Mamma liker nok best den blå – fordi den er tøffere og sånt.

Kort og greit, der altså.

Vi kommer også tilbake med en "vanlig" test av Mazda 6 etter hvert. Så bare følg med.

Terje Eidal fester sikkerhetsbeltet på familiens ferskeste medlem, Lisa. Hele familien har nå testet nye Mazda 6 - og både store og små har fortalt oss hva de synes.
Terje Eidal fester sikkerhetsbeltet på familiens ferskeste medlem, Lisa. Hele familien har nå testet nye Mazda 6 - og både store og små har fortalt oss hva de synes.

LES OGSÅ: Nye Ford Mondeo blir ytterligere forsinket