Bruktbil Volvo 240: En liten nasjonalskatt

Derfor har den blitt en legende– slik gjør du det beste kjøpet.

Volvo 240 har for lengst blitt en klassiker. Få biler har så til de grader preget trafikkbildet i Norge i flere tiår.
Volvo 240 har for lengst blitt en klassiker. Få biler har så til de grader preget trafikkbildet i Norge i flere tiår.

Sammen med Bobla er Volvo 240 noe av det nærmeste vi kommer en ekte folkebil. Gjennom tre tiår var dette en av Norges mest solgte biler.

Trygg, traust og fornuftig – ikke rart at mange bilinteresserte mener 240 har blitt en del av den norske folkesjela.

Del med Facebook-vennene dine

Ungdomsbil

Mange av oss har vokst opp i baksetet på en 240. Lært å kjøre bak rattet i en 240 – og så kjøpt vår egen når førerkortet var i havn.

Opprinnelig var det en dyr bil, forbehold de med god råd. Men etter hvert som årene gikk, ble 240 en stadig mer oppnåelig bil i bruktmarkedet. Og posisjonen som ungdomsbil nummer én ble raskt erobret.

Det har også gitt den et noe belastet rykte i enkelte miljøer. 240 er litt elsk og hat – akkurat som det skal være med en bil som ikke er gjennomsnittlig og likegyldig.

LES OGSÅ: Tøff og sporty ungdomsbil til 100.000,-

I bruktbilguiden

Nå har det gått 20 år siden siste 240 rullet av samlebåndet. Den har for lengst blitt en klassiker – og i bruktmarkedet er prisene nå på vei opp.

240 er nå på plass i Brooms bruktbilguide, der kan du blant annet lese mer om hva du bør se opp for når du er på 240-jakt – og hva du bør betale for et pent eksemplar.

Klikk her for å lese mer om brukt Volvo 240

Enkelt å skru

Mer enn 2,8 millioner eksemplarer ble produsert av det vi for enkelthest skyld kan kalle Volvos 200-serie. Mange av dem har rustet bort, står hos en bilopphogger eller har blitt til spiker. Men det er også mange biler som har overlevd.

Solid byggkvalitet og enkel tilgang på rimelige biler har bidratt til det. Dessuten er dette enkle biler å skru på, dermed trenger ikke større reparasjoner koste skjorta.

Til og med rapperne liker den – se video!

Overlevde etterfølgeren

240 ble altså produsert i nesten 20 år. Det er usedvanlig lenge for en bilmodell og egentlig var planen at den skulle fases ut mye tidligere. Da 700-serien debuterte i 182, regnet mange med at det var starten på slutten for 240.

Men nei da. Godt salg gjorde at den fortsatte og fortsatte – og faktisk overlevde den også 700-serien med ett år.

Fine eksemplarer

Mot slutten var det ikke til å komme fra at 240 var frakjørt på svært mange områder. Men likevel var det tendenser til landesorg da det aller siste eksemplaret rullet av samlebåndet.

Nå begynner det å bli et stykke mellom de fine eksemplarene, det gjenspeiles også i prisene som altså er på vei opp. Samtidig er det god tilgang på biler, du trenger ikke dra lenger enn til Sverige for å ha virkelig mye å velge mellom. Og fra tid til annen dukker det opp eksemplarer som har hatt en og samme eier i flere tiår, stått i garasje, vært vasket hver søndag og nesten aldri blitt brukt på vinteren. De bilene kan vi love går fort unna!

LES OGSÅ: Denne sto ubrukt i garasjen i 20 år

Slik så den ut i årgangene mellom 1986 og 1993. Stasjonsvognutgaven av 240 har digert bagasjerom.
Slik så den ut i årgangene mellom 1986 og 1993. Stasjonsvognutgaven av 240 har digert bagasjerom.

Klikk her for å lese om 240 i Brooms bruktbilguide