Mercedes A 45 AMG: Nå blir grombilene fra Mercedes billigere
Dette har de aldri gjort før.
Mercedes A-klasse var lenge en heller kjedelig bil, med fokus på det praktiske. Den så ikke særlig bra ut – og kjøreegenskapene var slett ikke noe å skryte av.
Så kom 2012 – og en ny A-klasse så dagens lys. Da ble det andre boller. Nå har nemlig A-klasse blitt en skikkelig godbit av en Golf-konkurrent. Og for første gang har nå en A-klasse blitt lagt i hendene til Mercedes tuningpartner, AMG.
Les mer om hva AMG står for her
Resultatet er en sinnatagg så rå og sterk at den kan skremme både fanden og de tyske konkurrentene på flat mark. Men kjøperne blir neppe skremt, for prisen er lavere enn noen av de andre AMG-modellene.
Sterkest
I det siste har flere AMG-modeller fått firehjulstrekk, eller 4Matic som Mercedes kaller det. Og det gjelder A-klassen også.
Egentlig tror vi ikke det var så mye valg – det begynner å bli så mye krefter i AMG-modellene at bakhjulstrekk i seg selv ville blitt for lite. Det blir ikke nok til å plante kreftene i bakken.
Hvilke krefter vi snakker om her? Jo, i A 45 AMG trylles fra fram formidable 360 hestekrefter. Det er mer enn noen av de andre tyske konkurrentene.
- Nye A-Klasse har vært en formidabel suksess, og vi merker at helt nye målgrupper nå får øynene opp for Mercedes-Benz. At vi nå lanserer den både sterkeste og raskeste bilen i kompaktsegmentet vil bidra til å forsterke den effekten, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Norge.
BMW kan også lage morsomme kompaktbiler!
4,6 sekunder
Men den tiden da en måtte ha 4-liters V8-motorer for å hente ut denne typen effekt er borte. Nå klarer det seg med halvparten!
AMG har altså klart kunststykket å hente ut 360 hestekrefter av en 2-liters motor. Bare det burde være nok til å bli nominert til en eller annen vitenskapspris.
Og hvilke ytelser får den vesle kraftpakken da? 0-100 km/t er unnagjort på 4,6 sekunder, og det er like kjapt som dagens Audi RS3 med 340 hestekrefter (NB: Ny RS3 er på vei innen et år eller halvannet) - og 0,1 sekunder raskere enn BMW 135i xDrive med 320 hestekrefter.
LES OGSÅ: Ny salgsrekord for Mercedes
Gromlyd
Selv om det bare er en 2-liters motor, har AMG jobbet mye med å få fram godlyden de er så kjent for i V8-erene sine.
Dette har de brukt et durabelig eksosanlegg for å få til. Og skal vi dømme ut ifra klippet nederst i artikkelen har vi ingen grunn til å tvile på at de har lyktes ...
Motoren er ellers koblet til en syv trinns automatgirkasse – som har tre ulike innstillinger: M for manuell, S for Sport og C for å kjøre mest mulig miljøvennlig.
LES OGSÅ: Dette er råskinnet Audi RS3
0,69 l/mil
Snittforbruket er helt nede i 0,69 l/mil – som må sies å være svært imponerende med tanke på kreftene som bor i bilen.
CO2-utslippet blir følgelig også lavt – bare 161 g/km.
Men det skal sies at de fleste nok vil kjøre bilene på en helt annen måte enn det som ble gjort da disse målingene ble foretatt ...
LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Dette er verdens vakreste bil!
Slik ser du forskjell
Den nye verstingen blir tilgjengelig på det internasjonale markedet fra våren av, men noe sikkert om når den kommer til Norge kan vi ikke si.
Men mens du venter på å se den på ordentlig kan du jo pugge litt info om hvordan du skiller en "ekte" A 45 AMG fra en A 180 med AMG-styling.
Bilen med 360 hestekrefter har følgende detaljer som skiller den fra "røkla": Blanksorte detaljer i fangeren foran, speilhusene og på sideskjørtene, doble riller i grillen og firkantede utblås på hver sin side av eksosanlegget. For øvrig blir den også tilgjengelig med egne farger og felger.
Klikk på videovinduet under for å se klippet:
LES OGSÅ: Test Mercedes A 180: Så morsom kan billigste utgave være