BMW M3/M4: BMWs nye verstinger lekket ut før tiden

Aldri har de vært råere - og for første gang får du en M4 ...

Vesentlig breiere hjulbuer, større bremser og felger, fire enderør og senking er noen av tegnene som avslører at bilen på bildet er kommende BMW M3. Flere som får vann i munnen? (Foto: Scoopy)
Vesentlig breiere hjulbuer, større bremser og felger, fire enderør og senking er noen av tegnene som avslører at bilen på bildet er kommende BMW M3. Flere som får vann i munnen? (Foto: Scoopy)

En ny utgave av BMWs 3-serie-stolthet, M3, nærmer seg med stormskritt. Det har lenge versert rykter på Internett både rundt utseende og hvilken effekt bilen skal få. Og siden BMW også har valgt å kalle todørsversjonen av 3-serie for 4-serie, får vi for første gang også en M4. M3 blir firedørsversjonen, altså vanlig sedan, mens M4 er coupeen.

Dette er svært viktige modeller for BMW - M3 - som tidligere var både sedan og coupe - har alltid vært modellen å strekke seg etter.

Spørsmålet er om de nye modellene kan overta den arven ... På papiret ser det i alle fall veldig lovende ut!

LES OGSÅ: Bilforsikring: Drømmebilen blir altfor dyr å eie

Lite å stille opp med

Det har aldri vært tøffere konkurranse i dette segmentet. Et ferskt eksempel på dette er nye Mercedes C63 AMG Edition 507. Her er effekten, slik navnet gir et hint om, pumpet opp til fullstendig fjollete 507 hestekrefter.

Den slags ytelser blir det ikke i M3/M4 - her bygges det videre på motoren som finnes i 435i. Den er rå i seg selv, men verre blir det naturligvis i M-versjonen.

Uten at vi har fått noen offisielle tall enda, så tyder mye på at vi snakker rundt 450 hk. 0-100 km/t skal være unnagjort på brennkjappe 4,1 sekunder. Det er mye kjappere enn dagens M3 - som trenger hele 4,8 sekunder på samme øvelse...

Noen ganger blir BMWs M-biler tunet - mye!

Økningen blir på ...

BMW-ingeniørene har så langt vært mest opptatt av å snakke om hvor mye vekt en har klart å spare, hvor mye bedre den elektriske servostyringen blir, den nye og utbedrede girkassen og hvor mye tid en har brukt på å utvikle denne bilen til å kunne brukes på bane.

Det er nærmest en racerbil i personbil-kostyme, om vi skal tolke BMWs egne betraktninger rundt bilen.

BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette

Høyere dreiemoment

Med tanke på miljø og forbruk, har en imidlertid gått bort fra sugemotor. Utgående M3 har nemlig en diger, selvpustende V8-er. Gromt som bare juling, naturligvis.

Men trippel turbo i en sekser med BMW-logo blir nok ikke feil det heller. Avgjørelsen om å ta i bruk turboer ble tatt tidlig i prosessen.

- En M3-motor utnyttes til det fulle bare fem prosent av bilens levetid. Resten av tiden er en turbomotor mer effektiv og gir bedre prestasjoner, sier Albert Biermann til det tyske magasinet Sport Auto.

BMW M-Sport: Dette har BMW aldri gjort før

Dyrt som juling

Foreløpig mangler det altså teknisk informasjon om bilen. Prisen er følgelig heller ikke klar. Men alt dette skal etter planen offentliggjøres torsdag. Og vi vil naturligvis følge opp så snart det er noe å rapportere.

I mellomtiden kan vi like godt slå fast, først som sist, at dette ikke blir en billig fornøyelse. Så det er bare å begynne å spare med en gang ...

BMW M3: Fantastisk bil - men vær OBS!