Mercedes CLK 55 AMG: Den har tapt seg 1,2 millioner kroner

Nå får du råskinn-Mercedesen for en tredjedel av nyprisen!

Lyst på en skikkelig sportsbil som samtidig er en fin familiebil   og som ikke trekker til seg blikk annet enn fra virkelige kjennere? Da er en CLK 55 AMG noe for deg   og nå kan du kjøpe en i Norge. Faksimile: Finn.no
Lyst på en skikkelig sportsbil som samtidig er en fin familiebil og som ikke trekker til seg blikk annet enn fra virkelige kjennere? Da er en CLK 55 AMG noe for deg og nå kan du kjøpe en i Norge. Faksimile: Finn.no

AMG har foredlet mange Mercedeser til noe langt mer enn det produsenten hadde lagt opp til gjennom årene. Utgavene de byr på er mange og varierte, men felles for dem alle er at det virkelig går unna når man trår på den høyre pedalen.

Utseendet har de forandret i svært varierende grad – noen har vært egnet til å skremme folk allerede på parkeringsplassen, andre har ikke på noen måte sladret om hva som bor i dem.

En av svært få

Her er en bil fra sistnevnte kategori – en CLK 55 AMG fra 209-serien, som for øyeblikket er til salgs i Ålesund. For litt under 600.000 kan du bli eier av en bil som svært få har maken til.

Og det er heller ikke rart. Ny kostet denne nemlig både skjorta og dresssjakken!

Se annonsen her:

Spoilerne både foran, på sidene og bak var svært forsiktige på denne AMG-modellen, men eksosrørene er store nok til at du forstår at AMG-merket på bakluka ikke er klistret på etterpå. (Foto: Finn.no)
Spoilerne både foran, på sidene og bak var svært forsiktige på denne AMG-modellen, men eksosrørene er store nok til at du forstår at AMG-merket på bakluka ikke er klistret på etterpå. (Foto: Finn.no)

Bilen er altså bygget på en CLK fra C209-serien, som kom på markedet samtidig som resten av C-klassen ble fornyet i 2003.

Les også: AMG - tre bokstaver som er formelen for mye moro

Den nye CLKen var allerede i utgangspunktet en langt mer sportslig bil enn sin forgjenger. Det var synliggjort ved at den mistet den tradisjonelle Mercedes-grillen og i stedet fikk den ovale grillen med stor, integrert stjerne, som til da hadde vært reservert SL, SLC, SEC og SLK – og som senere er innført også på de sportslige versjonene av vanlige sedaner og stasjonsvogner.

Mer sportslig utgangspunkt

Den nye bilen var også en ”ekte hardtop” uten B-stolpe, og coupémodellen fikk dermed også bokstaven C foran den interne typekoden 209 i stedet for den vanlige W´en, mens cabrioleten som tidligere het A209.

Tofarget skinn og meget høyt utstyrsnivå gjør denne bilen både lekker og eksklusiv. At det også sitter 367 virkelystne gamper under panseret og venter på oppdrag fremgår ikke så tydelig av førermiljøet. (Foto: Finn.no)
Tofarget skinn og meget høyt utstyrsnivå gjør denne bilen både lekker og eksklusiv. At det også sitter 367 virkelystne gamper under panseret og venter på oppdrag fremgår ikke så tydelig av førermiljøet. (Foto: Finn.no)

Et mer sportslig utseende var selvsagt et godt utgangspunkt for AMG, og de gjorde ikke store forandringer på den da de laget sin egen versjon, heller. Det kan regnes som et kompliment til Mercedes sine ingeniører for god aerodynamikk allerede i standardutførelse, de små forandringene gjør at dette er en av de AMG-utgavene som er vanskeligst å oppdage i trafikken.

Del med Facebook-vennene dine!

Det gjør dem selvsagt enda morsommere å kjøre. For her kan man virkelig snakke om en fullblods sportsbil under skallet:

367 hestekrefter

CLK 55 AMG i C209-versjon har en 5,4 liter stor V8 på 367 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 510 newtonmeter.

Sammen med et på AMG-manér glimrende tunet sportchassis, gjør det at bilen kan piskes kjapt rundt en krevende bane, og den 1715 kilo tunge bilen stormer fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 5,2 sekunder, ifølge Mercedes-tallene.

Les også: Disse søkeordene bruker vi mest når vi leter etter bil

AMG er stolte av kvaliteten i arbeidet de utfører, og bilene er dermed signert av de som har bygget dem. (Foto: Finn.no)
AMG er stolte av kvaliteten i arbeidet de utfører, og bilene er dermed signert av de som har bygget dem. (Foto: Finn.no)

Bilen ser ut til å være svært velholdt, og det forstår vi godt – den skal ha kostet hele 1,8 millioner kroner ny i Norge i 2004, og har ikke gått mer enn 83.000 kilometer. Artige kilometer, vil vi tro, og langt mindre stressende enn om de hadde foregått bak rattet i etterfølgeren CLK 63 AMG, som fikk større frontspoiler og et mye mer ”provoserende” og synlig sportsbilpreg.

Fremtidig samlerbil?

Dette er en samlerbil, hevder selgeren, og kan ha rett i det – dersom den fortsatt ivaretas på samme nøyaktige måte.

Noen stor bil er det ikke snakk om, men den er registrert for fire og passasjerene i baksetet har det slett ikke verst. (Foto: Finn.no)
Noen stor bil er det ikke snakk om, men den er registrert for fire og passasjerene i baksetet har det slett ikke verst. (Foto: Finn.no)

Her kan man ha en bil som fungerer glimrende til daglig bruk med automatgir, digert Bose-anlegg og alt mulig komfortutstyr, og som ikke erter på seg verken kappkjørere eller misunnelige naboer.

Det er du selv som bestemmer hvor moro du skal ha det når du kjører denne bilen. Omgivelsene skjønner ikke hva det er før det er for sent...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Stian kjører CLK 63 AMG Black Series - i USA...