Disse klassikerne må kanskje dø

Les hvorfor og se bildene – hvis du orker...

De ser flotte ut på utsiden, men likevel har disse flotte klassikerne   og mange flere   vært med på ting som har gjort at forsikringsselskapene har løst dem inn. Nå selges de som vrak   og få vil nok bli å se på veien igjen. (Foto: copart.com/montasje)
De ser flotte ut på utsiden, men likevel har disse flotte klassikerne og mange flere vært med på ting som har gjort at forsikringsselskapene har løst dem inn. Nå selges de som vrak og få vil nok bli å se på veien igjen. (Foto: copart.com/montasje)

Det har gått noen måneder siden USAs østkyst ble hjemsøkt av orkaner og flom. Oppryddingen går sin gang, og for de rammede begynner livet etter hvert å nærme seg en slags normal.

Noen mistet kjente og kjære, noen mistet alt de eide.

I den store sammenhengen blir det smårusk, men hele 230.000 biler skal ha blitt helt eller delvis ødelagt av uværet. Det sved selvsagt ekstra for de som mistet gamle og sjeldne biler, som de kanskje hadde lagt mye arbeid og penger i – for en god del slike kom dessverre også i uværets klør.

Forsikringsselskapene selger

Forsikringsselskapene er nå i ferd med å selge ut vrakene, og på nettauksjonen www.copart.com er det stadig mye flott å se – men i en trist forfatning.

Gå inn og søk med ”flood damage” som filter, så kan du se resultatene av tragedien med egne øyne.

Les også: Amphicar 770 - kanskje var det en slik man skulle hatt...

Fremtiden for bilene er høyst uviss. Noen blir for kostbare å reparere uansett, mens det for andre avhenger litt av papirene og hvilken stat de har vært registrert i:

Noen stater utsteder nemlig ikke ”title”, eller vognkort, for biler over en viss (og varierende) alder, det holder at eierforholdet er dokumentert med en kjøpskvittering. Da vil ikke flomskade-historikk nødvendigvis bli registrert i fremtiden, og bilen vil kunne beholde sin verdi – og også muligens registreres dersom den selges ut av USA.

Vanskelige å registrere i Norge

For de statene som utsteder ”title” vil en slik forsikringsskade føre til at kjøretøyet for all fremtid får en ”salvage title”, altså et håndfast bevis på at bilen en gang har vært totalvraket på grunn av flomskade. Slike biler vil ikke kunne registreres eksempelvis i Norge, og også i USA får de begrensninger i fremtiden – blant annet vil de aldri kunne fullverdiforsikres igjen.

Les også: Overflod av bensin er heller ikke bra

Ergo har nok toget gått for mange av disse klenodiene, selv de som garasjemekanikere nok kunne fått på veien igjen med litt innsats:

Del med Facebook-vennene dine!

1967 Mercedes 250 SE convertible

Mercedes sine store SE-cabrioleter fra 1960-tallet er svinaktig flotte biler. Men det hjelper så lite når reparasjonen som i dette tilfellet er beregnet å koste mer enn bilen var verdt da flommen kom. (Foto: copart.com)
Mercedes sine store SE-cabrioleter fra 1960-tallet er svinaktig flotte biler. Men det hjelper så lite når reparasjonen som i dette tilfellet er beregnet å koste mer enn bilen var verdt da flommen kom. (Foto: copart.com)

De store gamle cabrioletene fra Mercedes på 60-tallet er svært populære, ikke minst i USA, der nok de aller fleste ble solgt. Her er en 250-versjon fra 1967, i typisk nedtonet grønnfarge med sort interiør, som kan se ut som at bilen enten har vært en velholdt originalbil eller eventuelt en gammel restaurering.

Det er vanskelig å anslå hvor høyt vannet har vært inne i denne bilen, men forsikringsselskapet har uansett tatt kostnaden ved å løse inn bilen. (Foto: copart.com)
Det er vanskelig å anslå hvor høyt vannet har vært inne i denne bilen, men forsikringsselskapet har uansett tatt kostnaden ved å løse inn bilen. (Foto: copart.com)

Verdien på bilen ved skadetidspunktet ble anslått til 55.803 dollar, og kostnaden for å reparere den anslås til 61.297 dollar. Hvordan man enn snur og vender på det er det mye av verdi på bilen, og budet lå da også på 21.100 dollar like før auksjonen ble avsluttet.

Kanskje kan det også være håp om å få den på veien uten heftelser, bilen har nemlig vært registrert i New York og selges med registreringsdokumenter uten at ordet ”salvage” er nevnt.

Les også: Victor fikk bilen sin stjålet i butikken som skulle selge den

1956 Ford Thunderbird

Noen har sluppet lettere enn andre. Med
Noen har sluppet lettere enn andre. Med

Også her er det orkanen ”Sandy” som har vært på ferde, selv om denne bilen står i sydenden av landet: Den gule T-birden har nemlig tidligere vært å finne på veien i Florida, og selv om interiøret er fullt av sand – og muligens også har hatt inntrenging av vann – ser bilen reddbar ut.

Verdien skal ha vært 52.750 dollar før skaden, og reparasjonskostnadene anslås til 37.500 dollar, noe som kan antyde at denne tross alt slapp forholdsvis ”billig” unna selv om forsikringsselskapet tydeligvis har løst den inn som en total ”write off”.

Denne Thunderbirden hørte etter alt å dømme hjemme i Florida da orkanen
Denne Thunderbirden hørte etter alt å dømme hjemme i Florida da orkanen

Bilen selges som følge av dette trist nok med en ”Florida salvage title”, men er også listet som ”rebuildable” – kanskje kan det indikere at Florida har regler som gjør at en salvage-status kan forandres etter dokumentert reparasjon, eller noe i den retningen. Budene har i hvertfall nådd 10.100 dollar.

Les også: Retro-birden så kul ut, men ingen ville kjøpe den

Del med Facebook-vennene dine!

1969 Jaguar XKE

En E-type er i manges øyne den perfekte sportsbilen. Men svømme kan den dessverre ikke, og rustne eikefelger antyder at den har lidd en ganske nådeløs drukningsdød. (Foto: copart.com)
En E-type er i manges øyne den perfekte sportsbilen. Men svømme kan den dessverre ikke, og rustne eikefelger antyder at den har lidd en ganske nådeløs drukningsdød. (Foto: copart.com)

Mørk farge og lodne saueskinnstrekk bidrar til å skjule hvor mye vann som har vært inne i denne bilen, men graden av dugg innvendig på rutene antyder at den har fått seg en grundig dukkert. Bulker i panseret kan tyde på at ting har falt ned på den også, kanskje er dette en av de mange garasjebilene som eierne i det lengste håpet at sto trygt.

Mengden dugg på vinduene kan antyde at det fremdeles befinner seg mye vann i saueskinnstrekkene i bilen. (Foto: copart.com)
Mengden dugg på vinduene kan antyde at det fremdeles befinner seg mye vann i saueskinnstrekkene i bilen. (Foto: copart.com)

At rattringen også har knekt fra en av eikene tyder uansett på at det har skjedd ting også under inntauingen, da amerikanerne ofte bruker sikkerhetsbeltet rundt rattet og tauer bilene med bakhjulene i luften. Reparasjonskostnaden har man da heller ikke brydd seg om å kalkulere, men budene passerte i hvertfall 4.150 dollar for bilen som før skaden var taksert til 37.968 dollar.

Bilen har vært registrert i New Jersey, og selges med salvage title.

Les også: Geir Tore realiserte drømmen om en E-type etter 45 år

1967 Ford Mustang convertible

En 1967 Mustang convertible er ingen sjelden bil, og får dermed heller ingen enorm verdi. For den som mistet denne pene bilen blir det derfor ekstra trist. (Foto: copart.com)
En 1967 Mustang convertible er ingen sjelden bil, og får dermed heller ingen enorm verdi. For den som mistet denne pene bilen blir det derfor ekstra trist. (Foto: copart.com)

Gamle Mustanger finnes i hopetall, alt fra gamle kjørbare vrak som går for lut og kaldt vann til biler som virkelig er tatt vare på. Her er en av de sistnevnte, som dessverre også har fått kjenne på en hel del kaldt vann...

Detaljer som korrekt mykplast-beholder for spylervæsken og ingen antydninger til småskader noe sted antyder at dette har vært en pent restaurert hobbybil for en eller annen, helt til ”Sandy” kom. Slike biler har ofte høyere affeksjonsverdi enn markedsverdi, og med takst på 12.000 dollar ut fra takstbibelen ”Kelly Blue Book” var skjebnen forseglet da reparasjon ble anslått til 9.051 dollar.

En gang var det nok svært så pent og rent her, med alle korrekte detaljer på plass. Nå er det i beste fall enormt med jobb for å ta den tilbake, eller i verste fall kun noen deler som kan brukes på nytt. (Foto: copart.com)
En gang var det nok svært så pent og rent her, med alle korrekte detaljer på plass. Nå er det i beste fall enormt med jobb for å ta den tilbake, eller i verste fall kun noen deler som kan brukes på nytt. (Foto: copart.com)

Lyspunktet er at bilen kommer fra New York, og dermed selges uten title, kun salgskvittering. Og den som bød hele 9.700 dollar for den like før auksjonsslutt har sikkert håp om å få den på veien igjen.

Les også: Eieren av denne sjeldne Shelbyen kan skylde på seg selv

Del med Facebook-vennene dine!

1968 Chevrolet Corvette convertible

På samme måte som årringer i en trestamme kan man se hvor høyt vannet har stått på denne Corvetten. Og når den har vært så totalt under hjelper det ikke at karosseriet er i glassfiber. (Foto: copart.com)
På samme måte som årringer i en trestamme kan man se hvor høyt vannet har stått på denne Corvetten. Og når den har vært så totalt under hjelper det ikke at karosseriet er i glassfiber. (Foto: copart.com)

Om det er håp for Mustangen, så er det nok ikke det for denne Corvetten. For her er en bil som virkelig har fått duppet seg, som vannringene rundt karosseriet, helt opp til panseret, vitner om. Motorrommet er totalt druknet, og rusten har skutt fart.

Det gjør det enda vondere å se på når vi ser at bilen har stram, åpenbart ganske ny cabriolet-topp og et feilfritt interiør under all møkka. At de sjeldne, om enn ikke så vakre, originale hjulkapslene fra 1968 også er på plass viser at dette nok kan ha vært en premiesanker på treff – kanskje rent av en gammel ”survivor”.

Original radio og originalt ratt viser sammen med strøkne sete- og dørtrekk at dette har vært en flott restaurert eller eventuelt en svært velholdt originalbil. Det er vanskelig å sette seg inn i hva eieren må ha følt. (Foto: copart.com)
Original radio og originalt ratt viser sammen med strøkne sete- og dørtrekk at dette har vært en flott restaurert eller eventuelt en svært velholdt originalbil. Det er vanskelig å sette seg inn i hva eieren må ha følt. (Foto: copart.com)

Nå er det nok uansett slutt på overlevelsen, bilen selges med salvage title fra Ohio. Reparasjonskostnaden stipuleres til 24.500 dollar, det samme som bilens verdi før svømmeturen. Men entusiaster med en drøm har likevel budt 5.600 dollar for den.

Les også: Corvette C3 - en gang drømmebil, nå helt oppnåelig

1948 Packard Super Eight convertible

Packards
Packards

Om det svir å se Corvetten, er det rent så øynene blør av denne: En gammel ”bathtub”-Packard er ikke noe dagligdags syn uansett, og en convertible-versjon er et designmessig fantastisk skue – uansett om man synes den er pen eller ikke.

Denne Super Eight Victoriaen, som var den billigste av to åpne Packarder det året, ble bare bygget i 4.750 eksemplarer, og ikke veldig mange finnes bevart – i hvertfall ikke i så strøken og åpenbart restaurert stand som denne var i før flommen.

Hvor mye vann som har vært inne i denne bilen er veldig vanskelig å si, men det er uansett nok til at den åpenbart topprestaurerte 1948-modellen er anslått å koste like mye å reparere som den var verdt før flommen. (Foto: copart.com)
Hvor mye vann som har vært inne i denne bilen er veldig vanskelig å si, men det er uansett nok til at den åpenbart topprestaurerte 1948-modellen er anslått å koste like mye å reparere som den var verdt før flommen. (Foto: copart.com)

Nå kan det bli enda færre. Bilen har nemlig salvage title fra New Jersey, og med påkost-behov like høyt som anslått verdi på 45.000 dollar regner vel den som har budt 7.600 dollar for den med å bruke deler fra den til en annen bil, eventuelt bare å få den kjørbar og nyte den så lenge det går.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Packard-butikk solgte ut innbyttebilene - etter over 50 år