Ny farge på bilen - det blir fort veldig dyrt

Han har funnet drømmebilen - men i feil farge.

Gul bil er langt fra det mest kurante på bruktmarkedet og kan isolert sett være gode kjøp. Men å kjøpe og så omlakkere er neppe noen god investering.
Gul bil er langt fra det mest kurante på bruktmarkedet og kan isolert sett være gode kjøp. Men å kjøpe og så omlakkere er neppe noen god investering.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Vi har en tid nå sett etter en Audi A2 som bil nummer to i familien. Jeg har alltid hatt sans for den, jeg liker spesielt det meget moderne utseendet og at den var så langt forut for sin tid på mange områder. Den knuser jo fremdeles helt nye bilmodeller når det kommer til utslipp og forbruk.

Det er ikke bare enkelt å finne et fint eksemplar, i alle fall ikke her i Norge. Derfor har jeg fått en bekjent til å undersøke litt i Tyskland og han har fått tips om en bil som kan være aktuell. Det er bare et problem med den og det er at den er gul. Kona nekter plent å ha en gul bil og det får jeg tydeligvis ikke gjort så mye med. Derfor har jeg begynt å se litt på om det kanskje går an å omlakkere den uten at det vil koste skjorta.

Fikk et tilbud fra et lakkverksted som jeg syntes var håpløst dyrt. Nå har jeg funnet en pensjonist som driver med dette litt på si og han anslo cirka 15.000 kroner, med forbehold om det skulle dukke opp problemer og rust. Hva tror du om en slik løsning, tror du det samtidig vil øke verdien på bilen noe tilsvarende. Håper du kan svare ganske snart for vi må ta en avgjørelse om ikke så lenge. Hilsen Audifan.

Benny svarer:

Hei Audifan.

Riktig bil, men feil farge, ja. Den har jeg både hørt om og vært borti før. Noen vil kanskje mene det er litt jåleri, men er man glad i bil, stiller man gjerne også noen krav til hvordan den ser ut.

Noen biler kler gult og blir ganske friske og morsomme. Et eksempel på dette er VW Polo Open Air - mens Mini og Hummer H2 kanskje er eksempler på det motsatte – i alle fall i mitt hode.

Men her er det smak og behag som avgjør og det finnes ingen fasit på dette. Men jeg har observert at noen biler er tungsolgt i "feil" farge.

Så til saken: Audi A2 er såpass snodig i seg selv at jeg ikke er så sikker på om det er "krise" med gul lakk på denne. Jeg har sett de i en varmgul over mot oransje som faktisk var ganske pen – i den grad man kan bruke et slikt ord om denne bilen ...

Hellakkering for å skifte farge er garantert galskap her. Det vil koste omtrent like mye som du må betale for selve bilen om du skal få gjort dette skikkelig.

Nøyaktig hva dette koster er vanskelig å si og avhenger av mange ting – ikke minst utgangspunktet og krav til sluttresultat.

Mye jobb og dermed dyrt

De fleste biler har etter hvert fått noen mindre bulker, skrammer og steinsprut som må rettes / sparkles først. Omlakkering medfører også betydelig demontering av listverk, vinduer, emblemer, håndtak, skvettlapper, lamper og grill. Veldig ofte demonteres støtfangere foran og bak også, og bilen plukkes ren for tåkelykter, gitter i luftinntak osv.

Hellakkering av bil blir fort veldig dyrt om man skal ha et skikkelig fint resultat. Illustrasjonsbilde.
Hellakkering av bil blir fort veldig dyrt om man skal ha et skikkelig fint resultat. Illustrasjonsbilde.

Dette er nødvendig for å få slipt, grunnet og lakkert "rundt hjørnet" også, slik at ikke lakken løsner og flasser av etter en stund.

Skal man skifte farge på en bil må du også spørre deg selv om motorrom, undersiden av panser, bagasjelokk og ikke minst døråpningene også skal få den nye fargen. Skal de det blir det enda mer demontering – og ditto montering etter lakkering. Altså mye jobb. Veldig mye faktisk. Jobb på norske verksteder vet vi er dyrt.

Som sagt så kommer dette helt an på hvor du legger lista. Men at du fort får en regning på mellom 60 og 80 0000 kroner for en seriøs jobb er ikke usannsynelig om du velger å sette bort hele jobben til et verksted.

Gjør du en del demontering / montering selv reduseres prisen så klart.

Med dette i bakhodet høres en hellakkering til 15 000 kroner ut som en skikkelig "vedbodjobb" ut for meg. Det er ikke noe jeg ville gått for uten å sjekke resultatet på andre biler vedkommende har lakkert til samme pris.

Et billigere alternativ

Legging av folie er nok det billigste alternativet når man vil skifte farge på bilen. Illustrasjonsbilde.
Legging av folie er nok det billigste alternativet når man vil skifte farge på bilen. Illustrasjonsbilde.

Et annet og billigere alternativ er folie. Den kan også fjernes igjen om neste eier heller vil ha gul bil. Prisene varierer noe her, men regn med ca. 25 000 kroner for dette.

Det er helt klart min anbefaling til deg i dette tilfellet om du føler at du har funnet riktig bil, men med feil farge.

Lykke til!

LES OGSÅ: Her er en gul GT-drøm

Broom-Larssen anbefaler: Et av de beste bruktkjøpene du kan gjøre

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Ikke råd til Audi TT? Lag din egen!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: