Derfor bruker bilen din mer drivstoff på vinteren
Mange bekker små - og vips, så skyter forbruket til værs.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny! Vet ikke om det bare er en myte, men jeg har lest flere ganger nå at bilene bruker mer drivstoff på vinteren enn på sommeren. Vet du om det stemmer? Jeg skjønner ikke helt hva det eventuelt kan komme av, det er vel ikke så mye mer friksjon av at det forskjellig underlag? Eller brukes det mye mer drivstoff når det er kaldt? Skulle vært interessant å vite!
Benny svarer:
Heisann.
Nei da – dette er nok langt mer enn en myte. Biler bruker faktisk en god del mer drivstoff på vinteren enn om sommeren.
Det er flere grunner til at det er slik.
Jeg har opptil flere ganger tenkt at jeg skulle gjøre det – gå litt i dybden på å finne ut hvordan fabrikantene kommer fram til det forbruket som står oppgitt i brosjyrer og annet materiell. Så langt har det kun blitt med tanken...
Det som i alle fall er helt sikkert er at dette måles / testes ved helt optimale forhold både når det gjelder lufttemperatur, friksjon mot underlaget etc. De tester neppe biler med tett luftfilter og slitte tennplugger heller, for å si det slik.
Det er jo en kjensgjerning at få av oss klarer å komme ned mot oppgitt forbruk. Men det er mulig. Faktisk å komme godt under også. Vi har flere ganger fulgt rekordforsøk på dette her på Broom.no.
Les også: Skulle kjøre Helsinki-Oslo på én tank. De kom lenger!
Når det gjelder daglig bruk om vinteren så er det jo ikke til å komme fra at det blir noen kaldstarter innimellom. I kulde tar det også lengre tid for motoren å nå optimal arbeidstemperatur, noe som slår negativt ut på forbruket.
Fastfrosset snø og is på bilens karosseri bidrar til dårligere aerodynamikk, også dette må kompenseres med ekstra drivstoff.
Grovmønstrede vinterdekk, snø og slapseføre er heller ikke gunstig med tanke på forbruket, ei heller hyppig bruk av varmeapparat, varmetråder, lys og varmeseter. Alt dette krever energi som i sin tur kommer fra motoren. Selv om det går via dynamo / batteri, så krever dette også drivstoff.
Kanskje endres kjøremønsteret litt vinterstid også, uten at vi tenker særlig over det. Jeg starter i alle fall ofte bilen og lar den går litt på tomgang mens jeg skraper ruter og børster snø. Dette bidrar også til at det blir mindre kjørte kilometer per liter drivstoff.
Ikke mye økning på hvert av punktene jeg nevner riktignok – men mange bekker små, og så videre...
Håper dette var litt oppklarende på spørsmålet ditt. Om jeg har glemt eller utelatt noe så regner jeg med at mange av de oppservante Broom-leserne kommenterer dette i kommentarfeltet under.
LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Kan gammel luksusbil være smart bruktkjøp?
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: