Hver av de 15 produktene ble blindtestet av 20 tilfeldig utvalgte personer. Testpersonene fikk ikke vite hva slags merker de ble servert før etter at de hadde sagt hvilken type som smakte best. Det samme gjorde tre kokker.

Til slutt fikk vi en ernæringsekspert til å fastslå hvilke varer som hadde best næringsinnhold.

– Smak deg fram og spar flere tusenlapper, er oppfordringen til programleder Solveig Barstad.

Hun mener testen viser at de fleste av oss kan spare penger og i tillegg få en bedre smaksopplevelse.

– Testen viser med all tydelighet at det ikke er noen automatikk i at merkevarer og høy pris garanterer for en bedre smaksopplevelse.

Barstad mener dessuten at mange kan bli flinkere til å lese på pakken hva produktene inneholder.

– Sammenlign varebeskrivelsen på merkevaren og den billige. Da er det lett å se hvilket produkt som har mest fett og sukker, sier Barstad.

Her er noen av hovedfunnene i testen:

  • Flertallet mente sju av lavprisvarene smakte best.
  • Kun seks merkevarer ble foretrukket av flertallet.
  • Både folk flest og kokkene syntes First price Cola smakte bedre enn Coca Cola.
  • Fire lavprisvarer var sunnere enn merkevarene.
  • Kun en av merkevarene var sunnere enn lavprisvaren.

BILLIG OG SUNN: Fire lavprisvarer var sunnere enn merkevarene, og kun en av merkevarene var sunnere enn lavprisvaren.

Merkesjefen sa ja og nei til blindtest

Etter å ha latt både forbrukere og kokker blindteste de 15 mat- og drikkevarene tok vi med resultatene til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) som representerer de fleste av merkevareprodusentene.

Vi tok med en blindtest for å sjekke hva direktøren synes smaker best: Merkevarene eller billigmaten.

– Nå har vi blindtestet både forbrukere og kokker, og vi har med en blindtest som vi lurer på om du kan tenke deg å være med på.

– Ja, det kan jeg godt, sier direktør Helge Hasselgård i DLF.

– Da må vi bare gjøre klar testen først.

– Men, skal vi gjøre den her og nå?

– Ja.

Hasselgård ber oss skru av kamera og etter en stund bestemmer han seg for ikke å bli med på blindtesten likevel.

– Nei, det gir ikke mye mening. Nå har dere testet dette grundig, sier Hasselgård.

– Men hvorfor skal jeg velge merkevaren hvis den ikke smaker bedre?

– Når merkevaren er best i testen scorer den høyere enn når lavprisvarene er best.

– Men det produktet som har scoret høyest er lavpriskyllingen som 70 prosent foretrakk.

– Slikt kan skje. Men hvor den kyllingen kommer fra, det vet ikke jeg.

– Når jeg velger en merkevare og betaler kanskje dobbel pris for den. Betaler jeg da for smaken og et bedre produkt, eller betaler jeg egentlig for reklamen?

– Nei, du betaler for en hel pakke. Du betaler for opplevelsen av produktet, du betaler for tryggheten.

Se «TV 2 hjelper deg» ta med svarene til direktøren i DLF:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Merkevarer til dobbel pris

I snitt er merkevarene vi har testet om lag dobbelt så dyre som lavprisvarene. Appelsinjuicen og kaffen er nesten tre ganger så dyr om du velger merkevaren. 11 av de 15 varene vi har testet er mer enn 50 prosent dyrere en billigvarene.

Dette er varene som vi testet:

Merkevare

Pris

Lavpris

Pris

Forskjell

Appelsinjuice

Tine

17,9

Nen

6,4

179,7%

Kaffe

Friele

107,6

Xtra

39,6

171,7%

Fiskepinner

Findus

1,2

First Price

0,5

134,2%

Peanøtter

Polly

79,8

Rema 1000

34,6

130,7%

Kokt skinke

Gilde

191,0

Godt kjøp

85,2

124,2%

Cola

Coca Cola

14,6

First Price

7,3

100,9%

Vaniljeis

Diplomis

15,9

Rema 1000

7,9

100,4%

Wienerpølser

Gilde

81,9

X-tra

40,9

100,3%

Grillet kylling

Prior

76,4

Godt kjøp

39,4

93,9%

Melkesjokolade

Freia

142,0

First Price

74,5

90,6%

Gulost

Tine

99,4

X-tra

61,0

63,0%

Potetchips

Maarud

59,8

First Price

42,3

41,4%

Yoghurt

Tine

28,2

First Price

23,8

18,3%

Kjøttboller

Gilde

92,4

Nordfjord

78,8

17,3%

Røklaks

Lofoten

204,3

First Price

183,5

11,4%

Snitt:

91,9%

Pris per liter/kilo. For fiskepinner er prisen regnet per stk.

Slik valgte vi ut varene:

Vi har valgt ut populære dagligvarer i kategoriene drikke, frokost, middag og snacks. Vi har valgt den billigste lavprisvarianten etter å ha besøkt alle de store matvarekjedene.

Deretter har vi kjøpt inn den kjente merkevaren, så langt det har vært mulig har vi gjort det i samme butikk.

Lavpris vant på smak

Mange tror merkevarene man betaler ekstra for betyr at man er sikret seg en vare med god smak. Blindtesten vår viste at billigproduktene ble foretrukket i større grad enn merkevarene. Flertallet syntes lavpris smakte bedre enn merkevare for sju produkter. Kun for seks av 15 produkter ble merkevaren foretrukket framfor lavpris.

Flest foretrakk lavpris:

PRODUKT

LAVPRIS

LIKE

MERKEVARE

Grillet kylling (Godt kjøp)

70

5

25

Yoghurt (First price)

65

10

25

Wienerpølser (X-tra)

60

0

40

Fiskepinner (First price)

55

5

40

Potetgull m/ salt (First price)

55

5

40

Vaniljeis i boks (Rema 1000)

50

5

45

Cola (First price)

45

15

40

Tall i prosent.

Likt for to varetyper:

PRODUKT

LAVPRIS

LIKE

MERKEVARE

Kokt skinke (Gilde/Godt kjøp)

50

0

50

Røklaks (Lofoten/First price)

50

0

50

Tall i prosent.

Flest foretrakk merkevaren:

PRODUKT

LAVPRIS

LIKE

MERKEVARE

Peanøtter (Polly)

20

15

65

Appelsinjuice (Tine)

20

15

65

Kjøttboller (Gilde)

35

5

60

Gulost (Norvegia)

25

20

55

Kaffe (Friele)

45

0

55

Melkesjokolade (Freia)

20

30

50

Tall i prosent.

Slik gjennomførte vi testen:

Tilfeldig utvalgte fikk smake på både lavprisvarianten og merkevaren av det samme produktet. Vedkommende skulle dretter si hvilket som smakte best uten å vite hva som var hva. Hver varetype ble testet av 20 personer.

Kokkene likte First price Cola best

Kokkene foretrakk i større grad merkevarene enn folk flest. Likevel var kokkene enige om at lavpris-juicen NEN var bedre enn Sunniva appelsinjuice fra Tine.

kokkene

Kokkene var også enige om at First price Cola smakte bedre en Coca Cola. Det var kokkene Frode Laupsa, Alexander Bremer og Mathias Vleeshouwers fra Kulinarisk akademi som deltok i blindtesten.

Lavpris smakte best: Appelsinjuice, cola.

Delte meninger: Kjøttboller, fiskepinner, potetgull, peanøtter.

Merkevaren smakte best: Grillet kylling, gulost, kaffe, kokt skinke, melkesjokolade, røklaks, vaniljeis, wienerpølser, yoghurt.

Slik gjennomførte vi testen:

De tre kokkene fikk ikke vite hvilke smaksprøver som innholdt merkevaren, og hvilke som inneholdt lavprisvarene. De diskuterte seg i mellom før de hver seg svarte hvilket produkt de syntes smakte best, eller om de syntes de var likeverdige.

Lavpris var sunnest

Fire lavprisvarer er sunnere enn tilsvarende merkevarer. Mens kun en merkevare er sunnere enn lavprisalternativet. Det viser sjekken som professor i ernæringsvitenskap, Svein Olav Kolset har gjort for «TV2 hjelper deg». Kolset har blant annet vurdert karbohydrater, fett og kaloriinnhold. Vurderingene er gjort på bakgrunn av varedeklarasjonene.

Lavpris sunnest: Gulost (X-tra), vaniljeis (Rema 1000).

Lavpris noe sunnere: Kjøttboller (Nordfjord), wienerpølser (X-tra).

Merkevare sunnest: Yoghurt m/ jordbærsmak (Tine).

Resten: Ubetydelige forskjeller.

Fett

Karbohydrater

Kcal

KJØTTBOLLER

Gilde

15 g.

8 g.

205

Nordfjord

13 g.

8 g.

188

FORSKJELL

15,4%

0%

9%

GULOST

Tine

27 g.

0 g.

351

X-tra

23 g.

0-1 g.

320

FORSKJELL

17,4%

-

9,7%

WIENERPØLSER

Gilde

18 g.

7 g.

230

Xtra

16 g.

5,7 g.

210

FORSKJELL

12,5%

22,8%

9,5%

VANILJEIS

Diplomis

10 g.

22 g.

200

Rema 1000

4,5 g.

25 g.

150

FORSKJELL

122,2%

12%

33,3%

YOGHURT

Tine

3 g.

12 g.

90

First price

2,8 g.

16,7 g.

103

FORSKJELL

7,1%

28,1%

12,6%

Se hvordan hele testen foregikk i «TV 2 hjelper deg» klokken 20.30.