2013: Ford Kuga: Dette er noe å glede seg til

Akkurat nå tester vi en av årets mest spennende SUV-nyheter – les førsteinntrykket:

Skjerf og varm jakke   det sier sitt om at Spania i januar kan være et kjølig sted. Brooms Knut Skogstad er akkurat nå I Valencia, på lanseringen av nye Ford Kuga.
Skjerf og varm jakke det sier sitt om at Spania i januar kan være et kjølig sted. Brooms Knut Skogstad er akkurat nå I Valencia, på lanseringen av nye Ford Kuga.

En av årets mest spennende SUV-nyheter er straks i landet.

Akkurat nå er Broom-redaktør Knut Skogstad på den europeiske lanseringen av andre generasjon Ford Kuga. Den finner sted i spanske Valencia.

Og ettersom det begynner å bli sent på kveld nå, regner vi med at han har fått kjørt nok bil til å gi oss et førsteinntrykk.



Del med Facebook-vennene dine


Norsk høstdag

ring ring

– Hei, Vegard! Jeg kom akkurat inn på hotellrommet. Det har vært en dag med store forsinkelser, men jeg har i alle fall fått kjørt et par timer nå og ...

– Nei, men vent litt nå. Vi trenger jo ikke å gå så rett på sak. Hvordan er det å være i Spania – varmt og deilig, eller?

– Nei, det kan jeg love deg at det ikke er. Her er det omtrent som på en norsk høstdag. Sju-åtte grader og duskregn. Men helt fint for å kjøre bil og det har jeg altså fått gjort.

LES TESTEN: Noen måneder til – så er den borte

Svart på ankepunktene

– Og hva mener du så langt?

– At dette er en bil som innfrir på de aller fleste områdene. Ford har svart på de to ankepunktene mange av oss har hatt mot Kuga.

– For det første har den blitt større. Pluss åtte centimeter i lengden, det betyr inntil 71 liter større bagasjerom. Det er også mange flere smarte smårom rundt i kupeen. Det var sterkt savnet på den forrige.

LES OGSÅ: Ford-sjefene stoppet spennende coupe

Over konkurrentene

– Dessuten har interiøret fått et kraftig løft. Materialvalg og design er løftet flere hakk. Vi er ikke på premium-nivå, men den legger seg et hakk over de fleste japanske og koreanske konkurrenter.

– Og en bil som VW Tiguan kommer til å virke veldig gammelmodig innvendig i forhold til dette, sier Knut.

LES OGSÅ: Mitsubishi Outlander: Blir 100.000 kroner billigere

Mer komfortabel

– Hva med kjøreegenskaper, der har jo Kuga alltid vært langt fremme?

– Den er fortsatt en av de mest kjøreglade bilene i denne klassen, men Ford har helt klart lagt mer vekt på komfort denne gangen. Styringen er heller ikke så direkte og presis som før.

– I forhold til målgruppen er det sikkert riktig tenkt. Det kjennes litt mer "voksen". Og økt komfort i kombinasjon med mye bedre støydemping gjør at bilen kjennes langt mer påkostet enn tidligere.

Velger automat

- Den eneste motoren som er tilgjengelig her er 2-liters dieselen på 140 hestekrefter. Den bruker litt mindre drivstoff og forurenser litt mindre enn før - og kler bilen godt.

- Overskuddet er bra på vanlig kjøring, men samtidig: Denne bilen fortjener såpass med krefter. Jeg har bare kjørt med manuell girkasse så langt. Sekstrinns, presis og lettsjaltet. Men de fleste kjøperne kommer til å velge automat, og det holde jeg med dem i.


LES OGSÅ: TEST: Audi Q3: Det smaker og det koster



Sitter som et skudd

- I forhold til konkurrentene - hva vil du si er Kugas største styrke?

- Det er nok helheten. Dette har blitt en veldig komplett bil, uten noen svakheter. Dessuten er den gunstig priset. Den velustyrte Titanium-utgaven med 140-hesters dieselmotor starter på 405.000 kroner, det er mye bil for pengene!

- Dessuten sitter designet som et skudd. Ford har bygget videre på første generasjon og den ekstra lengden gjør at bilen ser både større og mer gjennomført ut. Dessuten er altså interiør og bagasjeplass vesentlig bedre. Dette er absolutt en bil de som er i målgruppa har grunn til å glede seg til, fastslår Knut.

Offroad-løype

- Og hva skal du gjøre nå?

- Jo nå er planen aller først å få tak i noe å spise. Så er det nok kvelden snart. Vi skal tidlig i gang i morgen og blant annet teste den i offroadløype.

- Så ingen tur på beachen?

- Ikke i denne temperaturen, nei! Akkurat det lurte forresten sønnen min på tre år veldig på da jeg sa jeg skulle til Spania. Vi var her på ferie i fjor, og han syntes det var veldig merkelig at pappa skulle dra helt alene og - som han trodde - bade.


LES OGSÅ: Ford Kuga: SUV på høstsalg




Heller gjøre hjemme

- Skjønner ham godt jeg!

- He he, ja. Og det hjalp ikke så mye å fortelle han at jeg skulle reise for å kjøre bil. "Men det kan du vel heller gjøre her hjemme", var svaret hans på det.

- Men da får du ha en fin kveld!

- Takk for det, du også! Og så kommer jeg naturligvis tilbake med full test så snart jeg er hjemme igjen. God natt!

LES OGSÅ: – Hva er best på vinteren, bensin eller diesel?

Første generasjon Kuga ble kritisert for billig-følelse innvendig - nå lover Ford å ha løftet den flere hakk.
Første generasjon Kuga ble kritisert for billig-følelse innvendig - nå lover Ford å ha løftet den flere hakk.


Viktig Ford er kraftig forsinket – les mer her: