Slik får du varm bil i vinterkulda

Seks gode råd - fra 25 kroner til godt over en halv million.

Slik er det mange som møter bilen sin på morgenen   ingen hyggelig start på dagen, men heldgvis finnes det råd!
Slik er det mange som møter bilen sin på morgenen ingen hyggelig start på dagen, men heldgvis finnes det råd!

Det er mange som i disse beinkalde vinterdagene gruer seg for å starte dagen bak rattet i en gjennomfrosset bil.

Men slik trenger det ikke å være.

Her får du rådene som gjør at det blir hyggelig å sette seg inn i bilen, enten du har null kroner i banken eller har budsjett til å kjøpe splitter ny bil. Gode råd trenger nemlig ikke være dyre.

Del med Facebook-vennene dine

For de fattige: En vifteovn

En skjøteledning og en vifteovn - det gir i alle fall varme... Men ikke si hvor du fikk rådet!
En skjøteledning og en vifteovn - det gir i alle fall varme... Men ikke si hvor du fikk rådet!

Pris: Fra ca. 200 kroner

Har du tilgang på strøm, en skjøteledning og en vifteovn? Ja da har du det trenger for å få varme inni bilen. Dette er en løsning som neppe hverken Nemko eller forsikringsselskapene er glade i. Lov bare at du IKKE sier du har fått dette rådet av oss...

Du setter på ovnen litt før du skal av gårde, og så er bilen varm inni og kanskje også isfri på rutene før du skal av gårde.

Men kle deg godt likevel. Er det skikkelig kaldt ute, blir det også kaldt inne i bilen før motoren begynner å avgi noe særlig varme. Men du slipper å fryse i starten!

Drømmer du om en søt bil? Les test av Fiat 500 her


For de med jobb og fast inntekt: Motorvarmer

Motorvarmer gir tett startet bil, rask varme i varmeapparatet, levere forbruk, mindre motorslitasje og godt for miljøet.  Illustrasjonsbilde
Motorvarmer gir tett startet bil, rask varme i varmeapparatet, levere forbruk, mindre motorslitasje og godt for miljøet. Illustrasjonsbilde

Pris: Fra ca. 4000 kroner

Dette er en langt mer holdbar løsning. Motorvarmeren forvarmer motoren slik at den starter lettere og raskt gir varme. Bygger du i tillegg ut med en vifte inne i bilen, er det varmt her også når du setter deg inn.

Denne jobben kan du gjøre selv, men jeg anbefaler absolutt at du heller betaler fagfolk for å gjøre det.

Du får en liten diskret plugg nede på støtfangeren foran. Så er det bare å koble seg på nærmeste stikkontakt.

Kjøper du et tidsur (trenger ikke koste stort), kan du også slippe å gå ut og sette i gang varmeren tidlig på morgenen. Her kan du også koble til en batterilader hvis du vil, slett ikke dumt for å forebygge batteriproblemer.

LES OGSÅ: Så mye koster det å bruke motorvarmer


Kald, men bemidlet: Bensin/dieselvarmer

Pris: Fra ca. 15.000 kroner:

Her bygger du inn en enhet som bruker bilens drivstoff og varmer opp bilens kjølevann og starter varmeapparatvifta, slik at du har både varm motor og varm kupe når du setter deg inn og skal kjøre.

Kan bygges ut med brukervennlige løsninger. Du kan starte den med en fjernkontroll eller du kan ringe varmeren for å få den til å starte.

Kjempesmart løsning som bruker lite drivstoff – dessuten er du helt uavhengig av strøm. Funker altså like bra på snaufjellet som utenfor bygården. Men det koster!

LES OGSÅ: Perfekte vinterferie-biler til en halv million

Kjøpe ny bil? Slik får du Sydentemperatur!

Volvo er langt framme på smarte app-løsninger. Som denne - der du blant annet styrer dieselvarmeren fra mobilen.
Volvo er langt framme på smarte app-løsninger. Som denne - der du blant annet styrer dieselvarmeren fra mobilen.

Flere bilprodusenter tilbyr nå utstyr som gjør at du kan styre bilen fra mobilen. En av dem er Volvo.

Deres On Call-system gjør dette mulig. Det finnes som en mobil app for fjernstyrt kontroll over bilen.

Fra hvor du enn måtte befinne deg i verden, kan du starte motor- og kupevarmer inntil 14 dager etter du sist parkerte bilen. Ja, du kan også sjekke om dørene er låst, og eventuelt låse dem!

On Call-systemet koster 8.400 kroner og monteres ved produksjonen av bilen. Appen til mobil er gratis og om lag 80 prosent av alle nye Volvoer i Norge selges nå med dette systemet.

Les test av XC70 - den norske hyttefavoritten

Har du allerede forvarmer?

Webasto ill.
Webasto ill.

Flere og flere av dagens biler – særlig de med diesel – leveres med forvarmer. Altså en motor/ tilleggsvarmer som går på bilens drivstoff og ikke på strøm.

På de fleste modellene kan denne bygges ut, slik at du får en fullverdig programmerbar og fjernstyrt motor- og kupevarmer. Prisene her varierer veldig mye fra merke til merke, sjekk med forhandler.

Del med Facebook-vennene dine

Seriøst blakk? Da kan dette være løsningen

Det aller billigste er å kjøpe et helt vanlig sitteunderlag.

Billig - og det varmer i alle fall litt.
Billig - og det varmer i alle fall litt.

Legg det på badegulvet, eller et annet gulv med varmekabler en stund. Ta det med ut i bilen og sett deg på det når du skal ut å kjøre.

Du får ikke varm bil av det, og du blir fortsatt kald på fingrene – men stumpen holder seg i alle fall god og varm.

Ikke er det dyrt heller. Ca 25 kroner i nærmeste sportsbutikk.

LES OGSÅ: Derfor fryser mange i nybilen sin