Test av varmeapparat: Disse bileierne fryser mest

Ny test avslører store forskjeller på varmeapparatene. Se taperne:

Noen biler er kaldere enn andre   og disse tre havnet på lista over de åtte dårligste. Fra venstre: Renault Megane, Volkswagen Beetle og Volvo XC90.
Noen biler er kaldere enn andre og disse tre havnet på lista over de åtte dårligste. Fra venstre: Renault Megane, Volkswagen Beetle og Volvo XC90.

Det er ingen myte at noen biler blir varme på kort tid - mens andre igjen lar deg sitte og fryse lenge før temperaturen i kupeen kommer opp på et anstendig nivå.

Et varmeapparat er nemlig ikke bare et varmeapparat.

Her er det store forskjeller - noe vi igjen får bekreftet i en stor test fra tyske ADAC.

Del med Facebook-vennene dine

Starter på minus 10

I løpet av 2012 har de kjørt hele 89 nybiler gjennom sin kuldekammer-test. Her starter man med kald bil i minus ti grader.

Så måler til sammen 16 sensorer hvor lang tid det tar å få temperaturen i kupeen opp til 23 grader.

LES OGSÅ: Nye politibiler tåler ikke kulde

Fire kategorier

Testvinneren BMW M550d klarer øvelsen på imponerende ni minutter.

Taperen Renault Megane med 110-hesters dieselmotor har ikke nådd temperaturmålet etter en halv time.

På kjent, grundig tysk vis har ADAC gitt testbilene poengsummer og også inndelt dem i fire kategorier: Bra, tilfredsstillende, tilstrekkelig og mangelfullt.

ADAC vet også hvilke biler som stopper mest - les mer her:

Fryse lenge

Av de 89 testede bilene får åtte karakteren mangelfullt.

Her må du altså regne med at du blir sittende og fryse lenge - hvis du ikke investerer i en motorvarmer eller er så heldig at du alltid parkerer i varm garasje.

Vi understreker imidlertid at dette er biler med tyske spesifikasjoner.

Til det norske markedet leveres mange biler med såkalte vinterpakker, mange har også tilleggsvarmere. Dette vil påvirke resultatet. Men ADACs test viser altså hvordan varmeapparatet fungerer i utgangspunktet.

Disse kommer dårligst ut hos ADAC:

82. Volvo XC90 D5 R sjuseter

83. VW Beetle 1,6 TDI

84. Ford Ranger 2,2 TDCi

85. Audi A1 Sportback 2,0 TDI

86. Opel Insignia 2,0 CDTI kombi

87. Renault Kangoo varebil

88. Peugeot 208 e-HDi

89. Renault Megane dCi 110 Kombi

Du kan se hele testen hos ADAC - her:

Kalde franskmenn

Tredobbelt fransk i bunnen vitner om at kraftige varmeapparat neppe har topp-prioritet når franskmennene bygger biler.

Opel har heller ikke grunn til å være fornøyd med at Insignia havner på denne lista, her med 2-liters dieselmotor.

Samme motorisering har Audi A1 Sportback.

Dette er en kompakt bil med liten kupe som trenger å varmes opp, da burde den gjort det bedre! Det samme kan vi også si for VW Beetle, også den med dieselmotor.

Blitt barskere: Les vår test av nye Beetle her

Svakt av Volvo

En pickup er med på lista, Thailand-produserte Ford Ranger 2,2 TDCI. De fleste pickuper brukes som arbeidsbiler, da vil nok brukerne synes det er ekstra viktig at de holder varmen i bilen.

Best av de "dårlige" er en bil vi blir overrasket over å finne på denne lista, nemlig Volvo XC90.

Volvo har generelt vært bra på varme i bilen, men den gamle traveren XC90 er altså ikke blant dem. Her må nok også en stor kupe ta sin del av skylden, likevel er dette et resultat Volvo neppe kan være fornøyd med.

LES OGSÅ: Du vrir rundt nøkkelen - og så sier det bare klikk ...