Plymouth Valiant: For deg som har for mye drag på det motsatte kjønn

Noen har helt spesielle argumenter når de skal selge bil.

Dette er bilen for den som har slitsomt godt drag på det motsatte kjønn, hevder selgeren, som er fullt klar over at han har det som gjerne kalles en av verdens absolutt styggeste biler! (Foto: Finn.no)
Dette er bilen for den som har slitsomt godt drag på det motsatte kjønn, hevder selgeren, som er fullt klar over at han har det som gjerne kalles en av verdens absolutt styggeste biler! (Foto: Finn.no)

Smaken er som baken, sies det. Og du verden så forskjellig den kan være. Men når det kommer til biler, er det noen meget få modeller som universet virker å kunne enes om at ikke akkurat bidro til å gjøre verden vakrere.

Her er en av dem – og den kan bli din!

Kompaktbil med voldsom design

Chrysler-konsernets Valiant var i vinden på begynnelsen av 1960-tallet. Amerikanerne ville ha sin del av den kaka som VW Bobla levde godt på, og utviklingen av kompaktbiler hadde høy prioritet hos alle de tre store. Chevrolet Corvair og Ford Falcon var henholdsvis outrert og nedtonet, mens Chrysler altså valgte å kjøre ”full amerikansk pakke” med pynt og flamboyant linjeføring.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

De hadde bare glemt at det kanskje ble litt voldsomt på en så liten bil.

Les også: Stutz Blackhawk - ett annet av Virgil Exners høydepunkt

Kanskje var man litt mindre følsom for haltende proporsjoner da bilen ble lansert høsten 1959. Modellen falt nemlig i smak, og Chrysler var til og med inne på tanken om å gjøre Valiant til en egen divisjon for å markere satsingen på dette segmentet. Den beslutningen ble imidlertid omgjort i siste øyeblikk, og Valiant ble en Plymouth med et stort antall karosserivarianter – den ene mer oppsiktsvekkende enn den andre.

Kultbil - men få er bevart

Bilen finnes også i Dodge sitt modellprogram, da hetende Dodge Lancer, som en litt mer upmarket-parallell.

På vanlig amerikansk manér utviklet man etter hvert en full modellrekke av Valiant: To- og firedørs sedaner, hardtop-utgaver, en convertible - og som her, en minst like spesielt utseende stasjonsvogn fra 1961.
På vanlig amerikansk manér utviklet man etter hvert en full modellrekke av Valiant: To- og firedørs sedaner, hardtop-utgaver, en convertible - og som her, en minst like spesielt utseende stasjonsvogn fra 1961.

Med det spesielle utseendet på første generasjon mellom 1960 og 1962, ble modellen tidlig en slags kultbil, uten at mange av den grunn ble tatt vare på. Dermed er den i dag forholdsvis sjelden.

Kuriøst nok finnes det uvanlig mange fine eksemplarer å få tak i i vårt nærmeste naboland, Sverige, der Valiant gjennom hele 1960- og 1970-tallet solgte meget godt. Blant annet var de lenge populære som politibiler.

Del med Facebook-vennene dine!

Også bilen det her handler om er importert fra Sverige. Den har fått byttet ut den originale, ”snille” utgaven av Chryslers legendariske ”Slant Six”-motor som debuterte nettopp i Valiant - med en adskillig sintere versjon, og er rigget for racing. For 56.000 kroner kan du altså få både en klassisk småbil, og en billett inn til en ny hobby som passer den med tung gassfot.

Se annonsen her:

Spesiell todørs sedan

De imponerende racing-modifikasjonene til tross, det er altså utseendet som gjør bilen spesiell nok til å legges merke til av alle, uansett hvor lite interessert de er i biler.

Les også: Etterfølgeren Dodge Aspen var en drømmebil i Norge

Det bidrar også til et uforglemmelig inntrykk at bilen er en todørs sedan-versjon, der proporsjonene særlig når det gjelder tak og vinduer er meget spesielle: Selve døren er på vanlig todørs-vis litt forlenget, men B-stolpen er vinklet forover, slik at sidevinduet bak blir uvanlig stort – så stort at man har måttet dele det i to.

Den fremoverbøyde B-stolpen gjorde ikke adkomsten til baksetet enklere. Men når man først kom dit hadde man store sidevinduer å se ut gjennom. (Foto: Finn.no)
Den fremoverbøyde B-stolpen gjorde ikke adkomsten til baksetet enklere. Men når man først kom dit hadde man store sidevinduer å se ut gjennom. (Foto: Finn.no)

Resultatet er at adkomsten til baksetet må bli unødvendig komplisert – og at en fra før av ganske spesielt utseende bil blir enda drøyere å fordøye.

Vi er ikke redde for å fornærme eieren med en slik omtale – annonseteksten avslører at han er fullstendig klar over hvordan det ligger an.

Demper dame-draget...

Og han gjør en god jobb med å utnytte alt til det beste for å skape ha-begjær hos leseren:

”Styggere bil skal du lete lenge etter, mener noen. Så erke-kul at den er perfekt for deg som sliter med FOR GODT drag på det motsatte kjønn. Etter å ha vist deg i denne får du garantert mer fred og mindre mas – kanskje”, lover han.

Den aktuelle todørs-Valianten fra 1962 startet livet som en vanlig bruksbil i Sverige, men har med årene blitt adskillig friskere. Selgeren fremhever dens talenter for dragracing, der den virkelig blir lagt merke til. (Foto: Finn.no)
Den aktuelle todørs-Valianten fra 1962 startet livet som en vanlig bruksbil i Sverige, men har med årene blitt adskillig friskere. Selgeren fremhever dens talenter for dragracing, der den virkelig blir lagt merke til. (Foto: Finn.no)

Vi har åpenbart med en virkelig entusiast å gjøre. For i tillegg til denne har han også en grønn firedørs Valiant av samme oppsiktsvekkende generasjon som også er til salgs.

Og grunnen? At han ”trenger” en enda styggere bil, som han nå endelig har funnet.

Hva har han kjøpt nå?

Ja, vi innrømmer gladelig at vi er nysgjerrige på hva som nå skal inn i garasjen. Og samtidig håper vi de gamle Valiantene, både denne og den med fire dører, finner gode, nye hjem hos noen som tar godt vare på dem.

Uansett om de trenger dem for å dempe interessen fra slitsomme beilere, eller om det er av mer tradisjonelle grunner...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Håndfast designkunst - her er tidenes kuleste bilratt!