Nei – det er ikke i rushtiden det smeller mest

Vi stresser nemlig enda mer en annen tid på døgnet.

Når ulykken først har vært ute, er det viktig å dokumentere best mulig hva som faktisk har skjedd. Ofte er det påstand mot påstand   og da har forsikringsselskapene en vanskelig jobb å gjøre.
Når ulykken først har vært ute, er det viktig å dokumentere best mulig hva som faktisk har skjedd. Ofte er det påstand mot påstand og da har forsikringsselskapene en vanskelig jobb å gjøre.

Morgenrushet kan være et mareritt for mange av oss. Sjelden går klokken fortere enn når man skal levere i barnehage eller skole, stå i kø – og prøve alt som prøves kan for å rekke jobben i tide.

Men morgenrushet er likevel ikke perioden da det smeller mest på veiene.

Nei, antallet trafikkskader er nemlig betydelig høyere mellom klokken 12 og 14 på dagen – typisk tidsrommet mange av oss har lunsjpausen innenfor.

Del med Facebook-vennene dine

Skal bare ...

Bilskadene i lunsjtiden kommer årlig opp i over 350 millioner kroner, og antall bilskader i lunsjtiden er faktisk 60 prosent høyere enn i morgenrushet, viser beregninger fra If Skadeforsikring.

For mange medfører en kjapp tur ut i lunsjen også et uheldig møte med andre bilister.

I tillegg til all frustrasjonen som en skadesituasjon normalt fører til, kan lunsjstresset i bil også bli kostbart – kanskje med bonustap på forsikringen og utgifter til egenandel.

LES OGSÅ: Vi skylder på hverandre!

Rygging og påkjøring

– I lunsjtiden inntreffer det oftest ulykker i sammenheng med rygging og at man kjører på parkerte biler. Dette er typiske skader som ofte oppstår i forbindelse med stress, uoversiktlighet og dårlig tid. sier rådgiver Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Skadetallene, som er bearbeidet ut fra FNOs trafikkskadestatistikk, viser at det er vesentlig flere bilskader i timen mellom 12 og 13 enn timen før og etter.

Når så mange med dårlig tid er ute og kjører bil samtidig, får vi denne overraskende opphopningen av skader i lunsjtiden.

LES OGSÅ: Stoppet i rundkjøring – fikk P-bot.