Jeep Arctic Trucks: Ekstrem SUV blir enda mer ekstrem

Kommer du ikke fram med denne, må du kjøpe helikopter.

Jeep bygges nå om for deg som virkelig vil ut på eventyr (Foto: Arctic Trucks)
Jeep bygges nå om for deg som virkelig vil ut på eventyr (Foto: Arctic Trucks)

Jeep Wrangler. Bilen som har røtter tilbake til krigens dager og er kjent som noe av det råeste til å ta seg fram i terrenget med på fire hjul.

Utviklingen har selvfølgelig gått sin gang under årenes løp, men til tross for oppgraderinger har den alltid vært tro mot den opprinnelige Jeepen og konseptet.

Jeep fikk ny norsk importør i fjor i RSA og etterspørselen har vært stor i året som gikk. Nå kommer ytterligere tre modeller på den offisielle prislisten. Råere enn noen gang.

Vi snakker om Arctic Trucks ombygde varianter i 33,35 og 38 tommer, hvor tallene står for hjulstørrelsen.

– RSA og Arctic Trucks har nå blitt enige om et offisielt samarbeid, forteller Steinar Dokken som er salgssjef for Jeep i Norge.

Stor etterspørsel

– Både RSA og Arctic Trucks merket den store etterspørselen etter Jeep Wrangler modifisert til Arctic Trucks. Dette gjelder ikke kun entusiaster som har kjørt Jeep i mange år, trenden er alt fra privatpersoner og bedrifter som ønsker en bil som skiller seg ut - og som har ekstrem fremkommelighet, forteller Dokken videre.

Skiskytter Tarjei Bø kjører Jeep som er ombygd til 35-tommer.  (Foto: RSA)
Skiskytter Tarjei Bø kjører Jeep som er ombygd til 35-tommer. (Foto: RSA)

– Jeep Wrangler som er solgt av en av de 40 autorisert Jeep forhandlere og modifisert av Arctic Trucks leveres med 5 år/100 000 km Norgesgaranti, slik som de ordinære bilene, avslutter Dokken.

Litt mer komfort? Les vår test av Jeep Grand Cherokee:

Tre utgaver

Jeep Arctic Trucks 33

Dette er folkebilen fra Wrangler Arctic Trucks. Her får man en utrolig tøff bil som skiller seg ut fra mengden, til en gunstig pris. Med AT 33-ombygging kan du bevege deg ut på krevende veier. Større dekk gir lavere marktrykk og forbedret flyteevne på snø, sand og i søle. Bilen heves 50 mm på fjæringen foran og bak, og 33’’ dekk gir økt bakkeklaring.

Jeep Arctic Trucks 35

AT35-ombygging setter deg i stand til å utfordre bilen, og den kommer fram under de mest ekstreme forhold. Skjermbreddere gir bilen et kraftfullt utseende og gjør at den skiller seg ut blant andre biler. Bilen heves 75 mm på fjæringen foran og bak. Dekk i 35’’ dimensjon øker bakkeklaringen og veigrepet.

Jeep Arctic Trucks 38

Dette er den største av de alle, nemlig 38-tommeren.  (Foto: RSA)
Dette er den største av de alle, nemlig 38-tommeren. (Foto: RSA)

Velger du en AT38-ombygging av din Jeep Wrangler, vil du kunne utfordre bilen din med noen av de mest krevende terreng i verden. Med firehjulsdrift og sperrene inne tar bilen seg fram nesten over alt. Skjermbreddere gir bilen et kraftfullt utseende. Bilen heves 75 mm på fjæringen. Så settes dekkene i dimensjon 38’’ på. Disse dekkene gir da ekstremt høy bakkeklaring.

Denne Arctic Truksen har vært på Sydpolen

Basic, men moderne

Vi har selvfølgelig testet nye Wrangler, dog i originalutgave. Her er et lite sitat fra testen:

-En av de tingene som imponerer meg mest med denne bilen er måten Jeep har klart å kombinere de enkle basic-tingene med det moderne og komfortable på – uten å fjerne sjarmen og særegenheten som man tross alt forventer – og som MÅ være i en bil som dette.

Hele testen leser du her: