Bilmarkedet er i stadig endring – nye krav til miljø, endringer på avgiftspolitikk og teknologisk utvikling er noen av årsakene til det.

Det totale bilsalget i 2012 ble bare 0,3 prosent dårligere enn knallåret 2011 – med 137.967 registrerte nybiler, mot 138.345 i 2011, i følge statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Men fjoråret vil nok for alltid bli husket som året da nordmenn begynte å velge bort dieselbiler.

Riktignok er andelen dieselbiler fremdeles vesentlig høyere enn bensin – men utviklingen er likevel klar: I desember 2011 valgte 79,8 prosent diesel, i desember 2012 var dieselandelen nede i 64,5 prosent.

Totalt sto nybilregistreringer med diesel for 65,3 prosent av markedet i 2012.

LES OGSÅ: Disse nybileierne er mest fornøyde

95 prosent økning

En annen klar trend er at hybridbiler og elbiler tar en større del av kaka. Totalt ble det solgt 6.164 biler med hybridmotor, en økning på hele 57,9 prosent mot året før, mens 3.950 nordmenn ble eiere av en elbil. Elbilsalget har en økning på 95 prosent fra 2011.

Totalt utgjør elbilene 2,9 prosent av markedet i Norge. Det høres kanskje ikke så mye ut, men utgjør en skyhøy andel sammenlignet med markedene i andre land. Klart mest populær i denne kategorien er Nissan Leaf (2.298 biler).

En stor del av forklaringen for at elbiler er så populært i Norge, er naturligvis den gunstige avgiftsordningen.

LES OGSÅ: Dette er de beste - og verste - bruktbilene

Flere vil ha 4x4

De siste årene er også firehjulstrekk blitt mer og mer populært. I 2011 hadde 26,4 prosent av nyregistrerte personbiler trekk på alle fire – mens tallet i 2012 økte til 29,8 prosent.

Om en ser på desembermåned isolert sett var faktisk 4x4-registreringene på hele 38,6 prosent, som er 12 prosent høyere enn året før.

Mest solgte modeller med 4WD var VW Tiguan foran Subaru XV og BMW X3.

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Premiumvekst

Audi er bestselgeren av premiummerkene. Tallene for 2013 blir trolig ytterligere bedret gjennom at nye A3 Sportback er på plass.

På merkestatistikken er det ingen overraskelser i toppen: VW troner øverst i år igjen – selv om de hadde en nedgang fra i fjor. Totalt solgte de 20.898 biler.

Toyota klarer imidlertid å vise til en økning i salget – og tar innpå hovedkonkurrenten. Totalt ble salget deres 16.903 i 2012.

Premiummerkene BMW, Mercedes og Audi har også nettopp avsluttet et sterkt år, alle sammen med økning. Best om en ser på antall er Audi, som med 8.321 ligger omtrent 1.000 biler foran BMW og drøyt 2.500 foran Mercedes.

Mercedes og BMW har imidlertid den største prosentvise veksten fra året før – med henholdsvis 23,6 og 16,5 prosent

LES OGSÅ: Tesla S: Nå tester vi elbil-revolusjonen

Kia-jubel

Ford på sin side mistet i 2012 sin posisjon som landets tredje mest solgte merke til Volvo. De solgte nesten 2.000 færre biler enn året før – og falt dermed bak svenskene.

Ut av Topp 10-lista forsvinner for øvrig Hyundai på bekostning av Mercedes sin sterke vekst.

Kia er for øvrig et av merkene med mest grunn til å juble – hele 88,1 prosent økning fra 2011 løfter dem opp til en 12. plass på listen over merkestatistikken.

LES OGSÅ: Vi kjøper drømmebiler som aldri før

– Vi flotter oss

Redaksjonssjef på Broom.no, Vegard Møller Johnsen.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen mener statistikken for 2012 understreker hvilken særstilling det norske bilmarkedet står i.

– Ikke bare er salget stabilt og svært bra – men vi ser også at alle de tre premiummerkene har hatt et svært godt år i 2012. Nordmenn vil flotte seg litt ekstra når de kjøper bil. I tillegg kommer jo også premiummerkene med stadig billigere modeller.

– Nordmenns kjøpekraft og ønske om å skille seg ut ser vi også på salgstallene til de som driver med eksotiske biler i millionklassen. Porsche, Ferrari og Lamborghini er ikke lenger så uoppnåelig som for noen år siden.

– Det er dessuten spennende at Toyota er i så stor vekst – de har jo helt klart ambisjoner om å tukte VW på topplassen. Men nå som nye Golf er på plass, blir nok ikke 2013 det enkleste året å gjøre det.

– Honda og Mazda trenger en opptur

– Hva tror du vil bli trenden i 2013?

– Utviklingen med ytterligere markedsandeler for el- og hybridbiler vil fortsette. Ikke minst takket være Tesla S. I tillegg kommer nok nye Golf til å stjele store markedsandeler – men konkurransen i denne klassen har heller aldri vært mer skjerpet.

– Ellers blir det et spennende år for blant annet Honda og Mazda. De trenger en opptur – og begge håper at deres kompakte SUV-er skal stå for det.

– Premiummerkene vil nok fortsette sin opptur. Det er lite som tyder på at kjøpekraften til nordmenn vil bli sterkt redusert i 2013.

Hva er ditt inntrykk av nybilsalget i 2012? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Har solgt superelbiler til nordmenn for 50 millioner - nå er det slutt

Topp 10 2012

1. Volkswagen 20.507 / 20.898 (2011)

2. Toyota 16.903 / 15.236 (2011)

3. Volvo 11.550 / 11.995 (2011)

4. Ford 11.007 / 12.991 (2011)

5. Audi 8.321 / 7.351 (2011)

6. BMW 7.325 / 6.288 (2011)

7. Skoda 6.793 / 7.620 (2011)

8. Nissan 6.658 / 5.832 (2011)

9. Peugeot 6.209 / 7.427 (2011)

10. Mercedes 5.616 / 4.544 (2011)

Kilde: OFVAS.no

Topp 5 – modeller:

1. VW Golf

2. Ford Focus

3. VW Passat

4. VW Tiguan

5. Volvo V70

Kilde: OFVAS.no

Topp 5 bruktimport

1. BMW 5-serie

2. Mercedes Benz E-klasse

3. Volkswagen Golf

4. Volvo V70

5. BMW 3-serie

Kilde: OFVAS.no

Diverse trender og utviklinger:

– Bilsalget i 2012 er bare 0,3 prosent lavere enn 2012, som på sin side var det beste året siden 1986.

– Snittet for CO-utslippet i nye personbiler hadde en nedgang på 4 g/km ift. 2011 – til 130 g/km

– BMW 5-serie var mest populære bruktimportbil

– I 2012 ble det foretatt 418.248 eierskifter av personbiler i Norge, en økning på 2,4 prosent fra 2011

– Antall solgte varebiler ble redusert med 10,3 prosent (- 3.662) i 2012

– Det ble solgt færre busser (- 8,5 prosent) i 2012. Totalt 1.231, mot 1.345 i 2011

– Lastebilsalget økte med 14,7 prosent, til 5.861 i 2012

Kilde: OFVAS.no

LES OGSÅ: Ferrari-rekord: I år har han solgt 17 stykker