Maserati Sebring: Unik superbil sto på låven i 30 år

Nå er den italienske sportsbilen til salgs.

Her er den unike Masertien ute etter 30 år på en låve.   (Foto: E bay)
Her er den unike Masertien ute etter 30 år på en låve. (Foto: E bay)

Det er faktisk ikke så rent sjelden det dukker opp skjulte bilskatter både på låver og i garasjer. Veldig ofte er dette amerikanske biler i form av Ford Mustang, Chevrolet Corvette og lignende.

Langt mer sjelden er det at det dukker opp italienske fullblodsbiler. Særlig hvis sistebokstaven også er en "i".

Men undrenes tid er tydeligvis ikke forbi. Nå dukket nettopp denne unike Maserati Sebring series II opp på en låve i Michigan, USA.

Man kan trygt si at den har stått en stund. Faktisk så lenge at alle fire hjule stod "i sju stein" og bremsecaliperne måtte demonteres for i det hele tatt atter å få dyttet den ut i Guds frie natur.

Lekk låvetak og jordgulv er en dårlig kombinsjon for en Italiensk
  bil. (Foto: e-bay)
Lekk låvetak og jordgulv er en dårlig kombinsjon for en Italiensk bil. (Foto: e-bay)

Se hele annonsen her:

Stått på lekk låve i 30 år

Dette er første gang bilen er utenfor låvedøren på - hold deg fast - 30 år!

Nå er den lagt ut tilsalgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay.

Man skulle kanskje tro at 30 år lagring har fart pent med bilen, men så er dessverre ikke tilfelle. Låven hadde lekkasje i taket, og så vidt vi forstår har bilen stått på et fuktig jordgulv. Fuktighet og Italiensk stål er dessverre en halvdårlig kombinasjon, og bilen har omfattende rustskader i gulvet.

På plussiden kan man notere at den er så godt som helt komplett. Alt av listverk, lykter, vinduer, instrumenter, hjulkapsler samt original jekk og reservehjul følger med.

Les mer om helt nye Maserati Quattroporte her:

En svært vakker bil

Carrozzeria Vignale er ansvarlig for de vakre linjene på Sebring.
  Kun 591 biler ble bygget i løpet av syv år.
Carrozzeria Vignale er ansvarlig for de vakre linjene på Sebring. Kun 591 biler ble bygget i løpet av syv år.

Både dashbord og interiør er også pent og komplett i følge selger. Så får eventuelle kjøpere gjøre seg opp en mening om dette. En ting er i alle fall helt sikkert. Bilen var uvanlig vakker innvendig, med de tykke, beige skinnsetene, midtkonsollen med raden av vippebrytere og de runde Smiths-instrumentene med krom-ring rundt.

Så kan man jo bare spekulere på hvorfor amperemeteret er av fabrikat Lucas og ikke Smiths. Har det vært byttet ut en gang mon tro? Uansett. Dette er slike unike detaljer som gir en bil sjel.

Også utvendig er bilen vakker. Det er Carrozzeria Vignale som står bak designet på den vakre coupe-bilen. Den fantes forresten også som cabriolet.

Ikke bare sjelden, men unik

Bilen bærer preg av å ha stått stille. Lenge. (Foto: e-bay)
Bilen bærer preg av å ha stått stille. Lenge. (Foto: e-bay)

Det er slett ikke noe dusinvare vi her snakker om. Kun 591biler ble produsert totalt. Series I, som kom i 192 og gikk fram til og med 1964, sto for 348 av disse.

Series II, som kom i 1965, for de resterende 243 eksemplarene fram til 1969, da modellen ble medlagt.

Les også: Vår test av Porsche Panamera her:

4-liters motor

Unik 4-liter twin-cam rekkesekser med bensininnsprøytning og
  255 hestekrefter. Bare en handfull biler var utstyrt med denne motoren.
  (Foto: e-bay)
Unik 4-liter twin-cam rekkesekser med bensininnsprøytning og 255 hestekrefter. Bare en handfull biler var utstyrt med denne motoren. (Foto: e-bay)

I annonsen så står det at denne bilen er 1965 modell. Dette er trolig feil. Det står nemlig at den er utstyrt med den største motoren. En 4-liters rekkesekser - også den er svært vakker - med doble kamaksler og bensininnsprøytningsanlegg fra Lucas - på 255 hestekrefter. Denne motoren kom etter det vi vet først i 1966, og bilen er derfor trolig en 1966-modell - uten at saken blir dårligere av den grunn. Snarere tvert i mot!

Bare en håndfull biler ble etter sigende utstyrt med denne motoren. De fleste series II hadde den litt mindre 3,7-literen mellom forskjermene.

Du kunne få automatgir også, men denne bilen har 5-tinns ZF-kasse
  samt aircondition (Foto: e-bay)
Du kunne få automatgir også, men denne bilen har 5-tinns ZF-kasse samt aircondition (Foto: e-bay)
Neppe det billigste og enkleste prosjektet å gi seg i kast med
  (Foto: e-bay)
Neppe det billigste og enkleste prosjektet å gi seg i kast med (Foto: e-bay)

Vi snakker her om en helt unik sportsbil og en estetisk godbit. Dette er nemlig italiensk bilkultur på sitt aller, aller beste!

Vi håper bilen etter hvert får en ny eier som har økonomisk ryggrad til å sette den i stand igjen. Dette er neppe det billigste prosjektet å gi seg i kast med.

Les også: Unik bil overlevde sandstormer og ørken-hete i 25 år