Tesla S: Har solgt super-elbiler for 50 millioner – nå er det slutt

53 kunder venter på sine Tesla S – de ivrigste bestilte i 2009!

Elbilen Tesla S er blitt svært så populær blant nordmenn   og det var den alt FØR prisene ble klare.
Elbilen Tesla S er blitt svært så populær blant nordmenn og det var den alt FØR prisene ble klare.

Ferdinand Motor i Bergen har i flere år drevet med salg av elmerket Tesla. I starten var det den vesle, kjappe toseteren Roadster det var snakk om. Men etter hvert har interessen tatt av for familiebilen Tesla S.

Allerede i 2009 fikk daglig leder Gunnar Sømåen Birkenfeldt de første bestillingene på den spreke S-en. Siden den tid har interessen bare økt – og i dag er det 53 kunder som har levert bestilling på denne bilen gjennom Ferdinand Motor.

Men nå har Birkenfeldt og co. fått beskjed om at alt salg skal foregå gjennom egne Tesla-forhandlere.

LES OGSÅ: Disse elbilene tente vi mest på

Nye forhandlere

Nylig kunne vi fortelle at de offisielle prisene er klare – og at de starter på bare 446.000 kroner. Altså mindre enn de fleste hadde spådd på forhånd.

800 nordmenn har allerede bestilt – og pågangen blir neppe mindre nå. Ikke minst takket være at Tesla vil etablere kontor i Trondheim og Bergen, i tillegg til kontoret i Oslo.

Og det blir disse forhandlerne som skal stå for alt salget av nye Tesla-modeller i framtiden.

LES OGSÅ: Elbil: Hjem fra jobben, med hjertet i halsen

Tesla S interiør
Tesla S interiør

Blir levert

Ferdinand Motor er imidlertid nøye med å påpeke at de som har bestilt bil allerede, vil få dem overlevert likevel. De første allerede til våren.

– Vi har fått beskjed om at vi skal levere de bilene som vi har formidlet bestilling på. Hvordan logistikken blir vet vi ikke enda, men de kommer, beroliger Birkenfeldt.

LES OGSÅ: Nå tester vi elbil-revolusjonen

Solgt for 50 millioner

Han synes det er synd at de ikke får lov til å selge Tesla videre. Ikke minst ettersom de gjennom flere år har tråkket opp stien for merket her i Norge – og har opparbeidet seg en hel del kompetanse på disse bilene.

– Vi har aldri hatt noe formalisert samarbeid, men vi har jo tross alt omsatt Teslaer for 50 millioner kroner. Derfor hadde vi også håpet å kunne bli en del av forhandlernettet. Men nå får vi heller belage oss på ettermarkedet, og selvsagt salg av Tesla S som bruktbil, forteller han.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Blir dette din nye super-SUV?

– Takk, Norge

Tesla Motors er imponert over mottakelsen bilene deres har fått her i Norge. I sin nyttårshilsen vies vi spesiell oppmerksomhet.

– Norge har nå tatt ledelsen i Europa får det gjelder totale Model S-reservasjoner. Tusen takk Norge!, står det blant annet.

Årsaken til at vi har en særstilling i Norge, er naturligvis at avgiftene her gir en spesielt gunstig pris på elbiler.

LES OGSÅ: Tesla S: Dette kan bli en revolusjon

Rekkevidde på 375 kilometer

For 446.000 kroner får du en 60 kWt-batteripakke med en rekkevidde på 375 km. Går du opp til 85 kWh-pakke, er prisen for den rimeligste bilen 506.700 kroner.

Tesla Model S Performance, med 85 kWh batteripakke og rekkevidde pånesten 500 kilometer, samt 0–100 km/t på 4,6 sekunder, koster 595.000 kroner.

Signature og Signature Performance, som også leveres med den største batteripakken, koster 620.200 og 679.000 kroner.

Model S Signature leveres fra våren 2013, mens vanlig Model S leveres fra sommeren 2013.

Her kan du lese mer om priser, utstyr og interessen rundt Tesla Model S