Det nærmer seg tiden for nyttårsforsetter, og det klassiske er at vi legger listen høyt på nyttårsaften - men så sprekker man ofte tidlig i januar.

Spise sunnere, trene mer, slutte å røyke, ikke å svi av så mye penger - generelt bli et bedre menneske - er kjente mål for mange.

– Legg lista lavt

Ifølge coach og GTD-instruktør (Getting things done) Morten Røvik, setter vi altfor store mål til oss selv i forhold til forsettene.

– Jeg tror vi er en skippertaksnasjon, der skippertakene er det største problemet vårt samt at vi legger listen for høyt. Så hvis man ønsker å gå ned i vekt, eller bli flinkere til å trimme, så er mitt råd å legge lista lavt. Man bør ikke ha for store forventninger til hva man kan oppnå, sier han til God morgen Norge.

Nyttårsforsetter appelerer mer til kvinner enn menn, men over 70 prosent klarer ikke å holde på dem.

Les også: Benedicte (26) om ortoreksi: – Julen er den verste tiden

Unngå den late arbeideren

Ifølge en undersøkelse ligger slanking på toppen av nyttårsforsettene til folk. På andre plass finner man ønsket om å komme i bedre form og på tredje plass ligger røykeslutt.

– Fra et psykologisk perspektiv burde vi lage forsetter som vi vet at vi er i stand til å gjennomføre. Selv om det virker uhensiktsmessig burde vi senke forventningene, forteller Røvik, som selv har gått ned 19 kilo i vekt, og trener nå nesten hver eneste hverdag.

– Det er fordi jeg lagde meg bittesmå, banale mål. For at jeg faktisk skulle få ting gjort, så la jeg treningsklærne frem på kvelden, slik at den late arbeideren i meg ikke kunne si «du har ikke alt klart, ligg heller og sov litt til» på morgenen. Så begynte jeg å ta på meg disse klærne, og det eneste jeg hadde av løfter til meg selv var å gå til postkassen og hente avisen. Dette gjorde jeg et par ganger, så begynte jeg å gå rundt kvartalet, og nå løper jeg tre kilometer hver morgen, tilføyer han.

Les også: 1 av 2 nordmenn overspiser i julen

Tips og triks

Men hvordan skal vi hindre at den late arbeideren sniker seg inn i livet før januar er omme?

Her får du tips til hvordan du kan gjennomføre forsettene.

  • Definer helt klare mål, ikke vær vag.
  • Hovedfokus på gevinst.
  • Ikke let etter måter å rettferdiggjør en sprekk eller to.
  • Skriv ting ned, det er mer forpliktende.
  • Kartlegg tidligere mageplask - Hva gikk galt? Hva kan man lære av det?
  • Involver en venn.

Les også: Ullsokkene dine kan hjelpe deg å holde vekten i jula

Huskeliste:

  • Ett nyttårsforsett er nok.
  • Planlegg forsettet på forhånd, heller enn å vente til nyttårsaften.
  • Ikke ta opp igjen gamle nyttårsforsetter som feilet.
  • Lag et spesifikt nyttårsforsett.
  • Belønn deg selv.