Betalte nesten halv million for bil som ikke kan brukes
Super-sjeldne Saaber gikk på auksjon.
Restene av Saabs konkursbo gikk nylig på auksjon hjemme i Sverige.
Til sammen 68 biler ble budt fram – mest spenning knyttet det seg rundt stasjonsvognutgaven av nye 9–5. Det er en bil de fleste av oss bare har sett på bilder.
Førproduksjons-biler
Den store og elegante stasjonsvogna var bilen Saab-entusiastene håper skulle redde Saab. Men bilen kom aldri så langt som til vanlig produksjon. Bare førproduksjonseksemplarer ble bygget, før det var helt stopp hos Saab.
Totalt ble så få som 33 eksemplarer produsert. Seks av disse ble ødelagt i blant annet kollisjonstester.
Samler og entusiast
Spørsmålet var da: Hva er en så sjelden bil egentlig verdt? Det hører med til historien av 9–5 SportCombi aldri ble typegodkjent, dette er dermed en bil det ikke er mulig å få registrert.
Høyeste bud endte likevel på 475.000 kroner. Det sier oss at det må være en samler (og sannsynligvis en hengiven Saab-entusiast) som sto for det budet.
Hjemme i Sverige blir det allerede spekulert i om det kan være mulig å finne et smutthull slik at bilen likevel kan kjøres på vanlige skilter.
I så fall snakker vi virkelig om et unikt kjøretøy.
Saab: Denne logoen får vi aldri se på personbiler igjen:
Nesten 13 millioner
En annen bil som gikk under hammeren, var firmabilen til tidligere Saab-sjef Victor Muller. Hans 9–5 Aero Turbo6 med 300 hester. Den gikk for 350.000 svenske kroner.
Den aller siste bilen som rullet av samlebåndet ved fabrikken i Trollhättan – en 9–5 sedan med 160 hestekrefter – ble solgt for 280.500 kroner.
Auksjonen innbrakte til sammen nesten 13 millioner kroner. 20 biler oppnådde ikke minstepris, og ble dermed ikke solgt i denne omgangen.
Saab 900 limousine: Bilen Saab aldri bygget
LES OGSÅ: Dette er Broom-guttas beste Saab minner: