Kvalitetsundersøkelser er interessant som bakgrunnsmateriale for alle som skal kjøpe bruktbil – og det er noe av det mest leste stoffet her på broom.no.

I løpet av 2012 har vi presentert resultatene fra en rekke forskjellige undersøkelser.

Bryter sammen

Den aller mest leste har tittelen "Dette er bilene som oftest bryter sammen". Her handler det om en undersøkelse fra det anerkjente britiske tospannet What Car? og Warranty Direct.

De har utarbeidet en statistikk som forteller – i prosent – hvor stor sjanse det er for at bilen bryter sammen i løpet av en tolv måneders periode.

36 merker vurdert

Foruten hvor ofte en bil bryter sammen, har de også sett på gjennomsnittskostnadene ved et havari og hvor lang til det tok å få reparert bilen.

36 bilmerker ble vurdert og vi kan røpe at undersøkelsen ble en liten katastrofe for Land Rover ...

Bilene som oftest bryter sammen – klikk her for å lese saken:

Nummer 2: Bruktbilene med flest feil

Dette er noen av bilene vi finner på listen over de med flest feil etter bare fire år. Illustrasjonsbilder

Denne undersøkelsen kommer opprinnelig fra danske Applus + Bilsyns. Det er det danske svaret på vårt eget Biltilsyn, eller Trafikkstasjon som det korrekte, offisielle navnet er.

Over 500.000 biler ligger til grunn for oversikten. Bilene det gjelder er fire år gamle – altså biler som i høy grad er aktuelle som nyere bruktbiler på markedet. Her handler det om feil som er relatert til sikkerhet. Slik som for eksempel en bærekule i forstillingen, eller en defekt hovedlyspære, men ikke for eksempel et defekt varmesete eller et løst deksel i bagasjerommet.

Verdifull pekepinn

Brooms bilekspert Benny Christensen hadde denne kommentaren;

– Jeg er litt overrasket over at Mitsubishi er representert her, attpåtil med to modeller. Dette er jo biler som er kjent som evighetsmaskiner. At det finnes en del franske biler på en slik liste er vi liksom litt mer vant til.

– Danske forhold er selvfølgelig heller ikke direkte sammenlignbare med norske. Men det er mange fellestrekk allikevel, så dette gir absolutt en verdifull pekepinn på hvilke biler som kan være smart å sjekke litt ekstra nøye – eller rett og slett styre unna, sier Benny.

Bruktbilene med flest feil – klikk her for å lese artikkelen

3: Dette er de beste bruktbilene

Ill-4-biler.

Tyske Dekras store ”bruktbilrapport” regnes som en av de grundigste og meste gjennomarbeidede bruktbilundersøkelsene på markedet.

Dekra driver med sertifisering, produkttesting og ikke minst kjøretøykontroller, tilsvarende vår egen EU-kontroll. Det er disse kontroller som ligger til grunn for deres årlige rapport. Den baserer seg på kontroller av rundt 300.000 bilmodeller.

Urovekkende økning

De siste årene har feilprosenten på biler ifølge Dekra hatt en urovekkende økning.

De mindre feilene har holdt seg relativt stabile de siste årene, mens store, alvorlige og kostbare feil øker merkbart.

Hel-tysk dominans

Audi A4 – en bil som er populær både som ny og brukt her hjemme – hadde minst feil av samtlige biler i de tre kategoriene sett under ett. Opel er et merke som også kommer godt ut.

Nye Opel Astra gikk helt til topps – som bilen med aller minst feil, og vant da naturlig nok også i kategorien for biler som har kjørt under 50.000 km. For de litt større og dyrere bilene, er det så å si hel-tysk dominans.


De beste bruktbilene: Klikk her for å lese hele artikkelen