Posten Norge har kjøpt to hundre elektriske kjøretøy fra Spania til rundt 20 millioner kroner. Doningene har ført til stor motstand og misnøye blant mange postbud landet rundt. Tekniske problemer har også ført til at mange kjøretøy har vært ut av drift.

John Hemmingsen i Tromsø blir ofte kalt «landets blideste postbud». Han har tatt i bruk den lille røde batteridrevne spanjolen. At den vekker debatt og oppsikt får være.

FORNØYD: Postbud John Hemmingsen i Tromsø er fornøyd med «Postmann Pat»-bilen. - Ungene er jo helt ville etter denne bilen, sier han.

– Den har fungert, og jeg er fornøyd. Den er god å ta seg frem med, og fin å jobbe med. Ungene er jo helt ville etter denne bilen. I sommer var det turister som stoppet og tok bilder med mobiltelefonene sine, sier postbud Hemmingsen.

Men ikke alle er like blide som John Hemmingsen.

De postansattes fagforening har mottatt mange bekymringsmeldinger fra postbud i hele landet den siste tiden når det gjelder postens lille røde spanjol.

Lar kjøretøyene stå

Ved postterminalen i Bodø har den nye miljøsatsingen blitt stuet bort i et hjørne. Bakgrunnen er problemene med dårlig batterikapasitet hos de spanske kjøretøyene. Dette har igjen ført til at el-jeepene i mange tilfeller har stoppet midt i postutdelingen.

– Batteriene har holdt i et par timer, så er det stopp. Vi er avhengige av at kjøretøyene må gå i seks til åtte timer slik at vi får ut all posten, og da vil det bli mye ekstra arbeid når disse stopper, sier Hans Anton Stenersen, distriktstillitsvalgt i Nordland for Postkom, region Nord-Norge, til TV 2.

Han kjenner til mange postterminaler som har latt kjøretøyene stå fordi de tekniske utfordringene har vært så store.

SAMLER STØV: Den dårlige batterikapasiteten har ført til at mange av de nye postbilene samler støv.

Mange postbud landet rundt har også gitt uttrykk for at de føler seg utrygge, og at kjøretøyene er for ustabile, spesielt på vinterføre.

– Det går på retningsstabilitet når det er glatt, samt at man føler seg utrygg ved tett trafikk som det ofte er i byene der de elektriske kjøretøyene ferdes. Disse el-jeepene er ikke laget for vinterføre og de utfordringene man står ovenfor. De er også trangere enn vanlige biler som posten bruker i dag. En fullastet jeep vil ha dårlig bremsestabilitet, og jeg savner en skikkelig test av kjøretøyene, Dette er ikke fremtidens kjøretøy, i hvert fall ikke her i Bodø, sier Hans Anton Stenersen, distriktstillitsvalgt for Postkom.

Norsk Post- og kommunikasjonsforbund (Postkom) er den desidert største fagforeningen til de postansatte i Norge.

– Dere har selv vært med på å godta innkjøpene slike miljøvennlige kjøretøy?

– Som fagforening er vi ikke imot at det skal satses på miljøvennlige kjøretøy i posten, snarere tvert imot.

Frykter ulykke

– Vi er glad for at det satses stort på å få med CO2-utslippene i posten. Når det gjelder disse el-jeepene har det vært litt for mange barnesykdommer enn det vi hadde forventet, sier Lars Nilsen.

Han sitter i landsstyret i Postkom og har ansvaret for kjøretøysstrategien i posten.

De batteridrevne spanjolene er kjøpt inn for å nå målsettingen om å redusere Postens samlede CO2-utslipp med 30 prosent.

– Det er kommet bekymringsmeldinger fra hele landet når det gjelder kjøretøyene. Spesielt når det har vært en kuldeperiode er det kommet mange tilbakemeldinger på at kjøretøyene har stoppet, sier Nilsen.

Postens største fagforening er redd det vil skje en ulykke med de nye kjøretøyene.

– Du er helt ubeskyttet i bilen hvis du treffer et tyngre kjøretøy. Jeg er redd vi på et eller annet tidspunkt vil få en ulykke med disse bilene. Vi er i en god dialog med posten sentralt, slik at de vet hva våre medlemmer mener om disse kjøretøyene, sier Hans-Anton Stenersen, distriktstillitsvalgt for Postkom i Nord-Norge.

Posten har kjøpt rundt to hundre slike elektriske jeeper, som altså er produsert i Spania under helt andre forhold enn i Norge.

Disse kjøretøyene er plassert rundt i hele landet. Prislappen er på rundt et hundre tusen per stykk, og til sammen er det brukt 20 millioner kroner.

– Vi er veldig glade for alle tilbakemeldinger vi får, selvfølgelig er vi det. Vi er akkurat som de ansattes organisasjon når det gjelder å ta alle tilbakemeldingene på alvor, sier Pål Jakobsen, informasjonssjef i Posten.

Disse kjøretøyene skal være gode og driftssikre, sånn at postbudene klarer å fullføre rutene sine.

– Det skal aldri være noen tvil om at posten ikke går på akkord med sikkerheten, sier Jakobsen.

Det blir gjerne noen barnesykdommer når man skal ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi.

Han innrømmer at det har vært en del problemer med innfasingen av de nye kjøretøyene, blant annet med tanke på dårlig batteriutnyttelse. Samtidig har det vært en betydelig fremgang i utviklingen i forhold til de første jeepene som ble testet ut for noen år siden, sier han.

Er ikke vinterisolerte

Posten har ti tusen kjøretøy, og to hundre av disse er altså de elektriske jeepene fra Spania.

– Skal vi klare målsettingen om å redusere Postens samlede CO2-utslipp med 30 prosent er man nødt til å gjøre betydelige miljøtiltak. Da er disse kjøretøyene kommet for å bli, sier informasjonssjefen i Posten.

At en del av disse er blitt stående i ro på grunn av dårlig batterikapasitet tar Jakobsen med knusende ro.

– Det blir gjerne noen barnesykdommer når man skal ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi som det Posten her gjør. For oss er det ikke noe dramatikk i at disse bilene ikke er i drift, sier Jakobsen.

Posten innrømmer at kjøretøyene har sine begrensninger i forhold til topografi og værforhold.

– Budene må kle seg etter forholdene, for dette er ikke kjøretøy som er vinterisolerte. Hensikten er å bruke disse i tettbygd strøk og med korte avstander, sier Jakobsen.

Mener bilene fungerer bra

Representanter fra den spanske leverandøren reiser nå landet rundt for å oppgradere ladekapasiteten på de elektriske jeepene slik at de skal kunne virke lengre enn to timer.

MENER BILENE TÅLER KULDA: Mekaniker Sergio Paredes hos den spanske produsenten.

Mekaniker Sergio Paredes hos den spanske produsenten, Comarth, mener at kjøretøyene fungerer bra på vinterføre:

– Ja, selvfølgelig. Jeg mener at de er forberedt på de norske forholdene, sier Paredes mens han justerer batteriutnyttelsen på de fire elektriske jeepene som har stått i ro ved Bodø postterminal en god stund.

Han sier at Comarth selger mange slike kjøretøy som golfbiler og hotellbiler i langt varmere strøk, men skynder seg å legge til at også andre land bruker disse til å distribuere post.