Erik må blåse i alkolåsen - før han får kjøre øl

Her er det ikke aktuelt å ta "smaksprøver".

Erik Torkelsen er sjåfør hos Ringnes, og må gjennom en alkotest hver dag før han kan ta fatt på jobben.  (Foto:  Vidar Ruud, siste.no/ANB)
Erik Torkelsen er sjåfør hos Ringnes, og må gjennom en alkotest hver dag før han kan ta fatt på jobben. (Foto: Vidar Ruud, siste.no/ANB)

Som mange andre har Erik Torkelsen en jobb som er ekstra travel i juleinnspurten. Han er nemlig sjåfør hos Ringnes, og i disse julebordtider er det alltid noen som trenger påfyll fra bryggeriet.

Men før Torkelsen kan sette lastebilen i gir og starte på jobben må han passere en aller siste kontroll – alkolåsen. Uten godkjenning fra den får han ikke en gang start på bilen, skriver siste.no.

Nulltoleranse

Og det er det en veldig god grunn til.

– Ingen skal kjøre i påvirket tilstand, det er rett og slett trafikkfarlig. Og ettersom vi distribuerer alkohol er vi ekstra påpasselig med å vise at vi har nulltoleranse på dette området, sier Eriks sjef, fleet manager Gudbrand Rustaden.

LES OGSÅ: Promillekjørere får alkolås

Ikke nytt fenomen

I ølglade Danmark er det nå framsatt forslag om alkolås i alle nye biler. Dansk Folkeparti har sendt et lovforslag til Folketinget som påbyr nettopp dette, og om det går igjennom vil danskene få alkolås i alle nye biler fra 2015.

– Når vårt naboland i sør har kommet så langt i tanker om innføring av alkolås, er det på tide at det nå rettes en forsterket innsats på denne saken i Norge også, sier direktør Terje Tørring i MA – rusfri trafikk og livsstil.

Folkepartiet understreker at alkolås ikke er noe nytt fenomen, og de har blant annet sett på stater i Canada og USA hvor de har gode erfaringer med slike låser i biler, busser og taxier. Også i vårt naboland Sverige er det gjort forsøk med alkolås i biler til personer som har mistet førerkortet på grunn av promillekjøring.

LES OGSÅ: Kan du promillegrensen?

Blåse i munnstykke

Hos Ringnes har brorparten av flåten på 185 store lastebiler alkolås, og Rustaden kan fortelle om fraværende negative reaksjoner fra de drøyt 200 sjåførene.

– Både ledelsen og sjåførene jobber sammen for å fremme trafikksikkerheten, og innføringen av alkolås har gått greit fra dag én, sier flåtesjefen.

Det var da Ringnes skulle bestille 40 nye lastebiler i 2010 at temaet alkolås kom opp. På forhånd visste de at blant annet moderselskapet Carlsberg i Sverige hadde prøvd ut innretningen i likhet med Mesta – og at det var gode erfaringer.

I Oslo er Torkelsen snart i gang med arbeidsdagen. Alt han trenger å gjøre er å blåse i et munnstykke til alkolåsen, og vente et par sekunder. Er alkoholprosenten som vises på displayet under den lovlige grensen på 0,2, starter bilen.

LES OGSÅ: Påbyr alkomåler

Også skolebusser

Og sjåføren får som ventet start uten problemer, og kan dermed levere varene denne onsdagen også.

Om han stanser og skrur av motoren den neste timen, trenger han ikke å blåse igjen.

– Går det over en time og motoren stoppes, så må jeg blåse på nytt.

Tørring håper at flere nå vil gjøre nettopp som Torkelsen og Ringnes-førerne i tiden som kommer.

– MA har blant annet gått inn for alkolås på skolebusser som et viktig steg på veien mot at alle nye biler skal ha alkolås. Det danske forslaget er meget velkomment, og må føre til at stortingspolitikerne ikke lar Norge henge etter i utviklingen, sier Terje Tørring i MA.

Du kan lese mer om bil og trafikk på siste.no - her:

LES OGSÅ: Advarer mot å sjekke promillen selv