Euro NCAP: Her er det best å sitte hvis det smeller
Første nyttekjøretøy som får toppscore. Se hvem som bare fikk to stjerner.
Euro NCAP har for lengst blitt «fasiten» for kollisjonstester i vår del av verden. De kjører et omfattende testprogram på nye biler – og har fått sin del av æren for at nybilene blir stadig sikrere.
Det blir lagt vekt både på passiv og aktiv sikkerhet – og kravene for å få full pott, fem stjerner, blir bare hardere.
LES OGSÅ: Vet du hvor sikker bilen din er?
Lite fokus på sikkerhet
Nylig ble det fokusert på nyttekjøretøy – som har varianter som også leveres som 8–9 seter.
Miciel van Ratingen hos Euro NCAP sier at det var ønskelig med et fokus på disse bilene, fordi mange av modellene blir sjeldent oppdatert, og at fokuset på sikkerhet her er lavere enn på personbiler.
LES OGSÅ: – Ingen skal dø i våre biler
Full pott for første gang
I gruppen som nå er testet finner vi blant andre Ford Transit Custom og 9-seteren Ford Tourneo Custom, Hyundai H1 og Renault Traffic.
De to modellene fra Ford blir faktisk de første i denne klassen som oppnår full pott – altså fem stjerner.
Euro NCAP viser til gode tiltak både innen aktiv og passiv sikkerhet.
LES OGSÅ: Dette krangler vi om når vi kjøper bil
Fornøyd
– Transit Custom setter en ny standard i sin klasse, sier Steve Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge.
– Vi har kombinert høystyrke stålstruktur, fotgjengervennlig front og klasseledende sikkerhetsteknologi for å utvikle en varebil med den beste beskyttelsen som er tilgjengelig – noe både brukere og eiere vil sette pris på, sier Kimber.
LES OGSÅ: Beltet som har reddet en million liv
Dårlig resultat
Verre var resultatene for de tre andre modellene som ble testet. Hyundai H1 og Fiat Scudo (som også er utgangspunktet for Peugeot Expert/Citroën Jumpy) fikk tre stjerner, mens Renault Trafic må ta til takke med bare to.
Bakgrunnen for de svake resultatene til Renault, som også er utgangspunkt for lignende modeller fra Peugeot og Citroën, er blant annet manglende ESP som standard. Den franske bilen er også dårlig egnet til å hindre whiplash-nakkeskader som følge av påkjørsel bakfra.
LES OGSÅ: Småbilene er dødsfeller
Ønsker mer fokus
Euro NCAP håper at flere nå vil følge i Fords fotspor, og legge tilsvarende fokus på sikkerhet på disse bilene som på vanlige personbiler.
– Dette med sikkerhet på disse bilene har over tid vært neglisjert av bransjen, men vi er optimistiske med tanke på store forbedringer på dette området i årene som kommer, uttaler van Ratingen.
LES OGSÅ: Er nye biler mye sikrere enn gamle?