annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Det å være annerledes har på mange måter vært Citroëns varemerke. Både på godt og vondt - på den måten at det har gitt skikkelige oppturer men også ditto turer i utforbakke.

For å starte med det hyggeligste først ,så er det jo nok å bare nevne Citroën DS – eller "Padda" som den ofte kalles på folkemunne. En kjempeklassiker og et av bilverdenens sterkeste ikoner.

Etterfølgeren Citroën CX var også innovativ og også den har etter hvert opparbeidet seg et ikke ubetydelig ikonstatus.

Presidentens førstevalg

Etter syv år og ca 22 000 biler er det slutt. 19. desember ruller den siste bilen ut fra fabrikken.

Les også: Vår test av Citroën C4 Aircross:

Men det er disse billegendenes etterfølger denne artikkelen handler om – nemlig Citroën C6. Den franske presidentens og den franske regjeringens favorittbil. Den synger nå på aller siste verset.

Onsdag 19. desember ruller nemlig det siste eksemplaret av C6 ut av fabrikkportene. En trist dag for Citroën-fansen – og dem er det mange av.

C6 ble lansert i 2005 og tanken var at denne skulle kunne yppe seg mot biler som Mercedes E-klasse, Audi A6 og BMW 5- og 7-serie. Dog med mindre fokus på det sporty, men desto mer på komfort og design.

Citroen-C6-bakfra02
Citroen-C6-forfra02-jpg

Vi har kjørt den

Vi har selvfølgelig testet den, for det finnes en god håndfull eksemplarer i Norge. Dette er noe av hva vi skrev da vi kjørte den på langtur i 2008:

"Det er ikke sikkert du synes den er pen, men i motsetning til en del andre biler på markedet er den i det minste designet. Det er ikke bare en metallklump med hjul. Den har kjempelangt panser og kort bakende, bakruta er konkav og vinduene er rammeløse. Formene er mer avrundet enn de mer aggressive franske konkurrentene, og designet minner oss om gode gamle Citroën CX. Hos oss faller det i smak."

Les hele testen her:

Sjelden fugl

Citroen C6 følger fabrikkens tradisjoner med et annerledes og utfordrende design.

Se hvem som vil skape ny bilgigant:

Når vi nå gjør opp status etter et syv år langt billiv, så vet vi at Citroëns forhåpninger aldri ble innfridd. C6 ble aldri den suksessen optimistiske franskmenn håpet på. Snarere tvert imot.

Beste året var 2007 med en produksjonstopp på 7600 biler. Totalproduksjonen ender trolig på under 22.000 biler, hvilket gjør den til en sjelden fugl.

Citroën har heller ikke noen erstatter klar til å ta over for C6. Det har riktignok vært vist en konseptbil med navn Numero 9.

Det er som kjent harde tider og stram økonomi i fransk bilindustri om dagen og om den i det hele tatt kommer er heller tvilsomt. Mye tyder derfor på at Citroën DS5 må steppe inn som vikar og toppmodell inntil videre.

Lyst til å kjøpe C6? Akkurat nå ligger det tre stykker ute til salgs, den billigste blir din for 369.000 kroner. Det er mye luksusbil for pengene, det!

Brukt Citroën C6: Sær luksus til under halv pris