Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Svigerforeldrene mine hadde akkurat bilen på verksted, den er ikke mer enn litt over fire år gammel, men likevel fikk de beskjed om at de må skifte dieselpartikkelfiltret på den. Resultat: En kjedelig regning på over 20 000 kr. Verksmester hadde fortalt dem at dette slett ikke var uvanlig og at de bytter mange av disse, også på nyere biler.

Jeg har lest litt om dette på nettet nå og slik jeg forstår det går disse filtrene ofte tett, selv om de angivelig skal kunne vare i mange år.

Da lurer jeg på hvorfor de ikke gjør det likevel. Vil du anbefale å finne bil uten partikkelfilter hvis man har mulighet til det? Lurer også på hva du mener rundt garanti på en slik del, det må vel dekkes av nybilgaranti hvis bilen er innenfor den? Håper du kan ta deg tid til å svare på dette. Hilsen fra Broom-leser Thomas

Benny svarer:

Hei Thomas.

Det er nok ikke bar dine svigers som opplever dette. Virker som om det er reneste farsotten med tette partikkelfiltre akkurat nå. Trolig må en kaldere årstid ta en del av skylden for dette. Hyppigere kaldstarter er ikke godt nytt for et allerede "overarbeidet" partikkelfilter.

Mange oppdager et varsellys i dashbordet eller at bilen går dårligere - eller begge deler - og veldig ofte er det da partikkelfilteret som er i ferd med å tette seg.

Det som skjer er rett og slett så enkelt som at filteret tettes av sotpartikler fra eksosen. Bilen får dermed "astma" og får ikke puste. Lamper tennes, bilen trekker dårlig eller i aller verste fall stopper.

Dette filteret et lukket. Det betyr altså at det ikke går an å bytte noen innsats, åpne eller rense det på noe vis. Det må byttes kort og godt. Noe som ofte er kostbart.

Normalt dekkes ikke dette av nybilgarantien når denne er utgått, men få gjerne forhandleren til å sende en kulansesøknad for deg. Er du heldig, kan du få dekket hele, eller deler av dette.

Det er riktig som du sier at filteret er ment å vare bilens levetid. Det er – eller rettere sagt skulle vært – selvrensende.

Det var litt mindre avansert før med bare en lyddemper eller to og et eksosrør... (Foto: VW / Audi)

For at renseprosessen skal gå sin gang er man avhengig av skikkelig temperatur, filteret er montert på og er en del eksosanlegget og det skal brennes rent. Man oppnår ikke høy nok temerpatur med mye start / stopp, køkjøring og kaldstarter og filteret tetter seg på biler med dette kjøremønsteret. I et land som Tyskland hvor de gjerne kjører både langt og fort, forstår de ikke hva vi mener når vi snakker om tette partikkelfiltre. Noen turer med langkjøring innimellom reduserer effektivt problemet.

Har man mye småkjøring og vurderer brukt dieselbil, så er det slett ikke dumt å velge en uten dette filteret. Den slipper naturlig nok ut mer sot og partikler, men mindre av de svært skadelige NOX-gassene.

For å sette det hele litt på spissen, så velger du her om du vil bidra med lokal forurensning eller global forurensning.

Ellers så finnes det jo fortsatt noen bensinbiler også ...

Les også: Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: