Må man ha piggdekk på en SUV?

Meningene er delte. Les hva Brooms bilekspert mener.

Pigg   eller piggfrie? Et stadig tilbakevendende dilemma. Illustrasjonsbilde.
Pigg eller piggfrie? Et stadig tilbakevendende dilemma. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg klinte til å kjøpe meg en Brukt BMW X3 i dag. Fikk god pris! Men piggdekkene er slitte og jeg må gi rask beskjed om jeg vil ha nye dekk med pigger - eller om jeg skal gå for piggfrie denne gangen. Noen sier jo at man bør bruke pigger på en SUV. Jeg bor rett utenfor Oslo og bruker bilen mest i lavlandet. Hva er ditt råd?

Hilsen "usikker".

Benny svarer:

Hei "usikker" og gratulerer med ny bil! Det er riktig at jeg ofte anbefaler piggdekk på SUV-er. Det gjelder særlig på de litt større og tyngre utgavene av "arten".

Den viktigste grunnen til det er bremselengden. Dekk med pigger har ofte noe kortere bremselengde - spesielt på våt snø og is. Og jo tyngre bil – jo bedre ”seiler” den. En ganske skremmende opplevelse for alle som har prøvd...

En BMW X3 er ikke hverken veldig stor eller veldig tung, men jeg forstår dilemmaet ditt.

SUV-ene er ofte overrepresentert på ulykkesstatistikkene vinterstid. Her handler det for en stor del om utforkjøringer, gjerne i sving. Det har nok dessverre også en sammenheng med at mange av eierne ikke kjenner begrensningene til bilen sin. De sitter høyt og firehjulstrekksystemet gjør at de kommer seg fram stort sett overalt hvor det er noenlunde veistandard. Innimellom gir dette en falsk trygghet.

LES OGSÅ: SUV-ene oftere innblandet i ulykker

I og med at du bor ved Oslo og tydeligvis for det meste holder deg i lavlandet tror jeg kanskje likevel at piggfire dekk er tingen for deg.

Du kjører da antagelig mye på asfalt og da er piggfrie etter min mening bedre enn piggdekk. Samtidig så slipper du det irriterende gebyret om du skal inn til sentrum en tur.

Snøfall og normalt vinterføre er jo ikke noe problem med piggfrie dekk i det hele tatt. Snarere tvert i mot. Det er jo faktisk det dekkene er laget for. Det er i de ekstreme tilfellene at piggdekkene er best.

Opp bakkene kommer du uansett, så får du heller være litt forsiktig i utforbakkene når føret er dårlig. Vær også obs på at man lett sklir litt på steder som mange bremser, før rundkjøringer, kryss etc.

Pass bare på at du får noen dekk av skikkelig kvalitet som for eksempel Continental, Nokian eller et annet kjent merke.

Hvis selger skal montere dekk "inklusive i kjøpesummen" faller mange for fristelsen til å gå for enn billig og ofte ikke veldig god løsning.

Da er det faktisk bedre å betale litt ekstra for å få skikkelige vintersko til bilen.

Håper du ble litt klokere av dette.

Lykke til med ny, fin bil og nye dekk!

Les også: Denne vintertesten ble kjørt på piggfrie dekk:


Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: