2013 Toyota RAV4: Her skal konkurrentene få kjørt seg

Nye RAV4 blir mye større – og mer påkostet. Se de offisielle bildene:

Her er splitter nye Toyota RAV4 som akkurat nå avdukes for første gang på bilutstillingen i Los Angeles. Bilen kommer til Norge i mars neste år.
Her er splitter nye Toyota RAV4 som akkurat nå avdukes for første gang på bilutstillingen i Los Angeles. Bilen kommer til Norge i mars neste år.

Akkurat nå debuterer den på bilutstillingen i Los Angeles – den splitter nye RAV4-utgaven til Toyota.

De første bildene av bilen lekket ut for et lite døgn siden, men nå er altså bilen avduket og offisiell.

Betydelig større

Og de første opplysningene fra Toyota gjør at vi kan fastslå at dette blir en svært spennende bil for norske kunder – og at konkurrentene virkelig skal få noe å bryne seg på.

Først og fremst blir RAV4 nå betydelig større. Den nye modellen vokser hele 20,5 cm i lengden, den blir 3 cm bredere – men 2,5 centimeter lavere, forteller Toyota i en pressemelding.

Du kunne se bilde-lekkasjen her på broom.no også:

Mange konkurrenter

Nye RAV4 har utvendig lengde på 4,57 m. Det betyr at den plasserer seg omtrent midt i kompakt-SUV-segmentet, der vi finner biler som Volkswagen Tiguan, Honda CR-V, Subaru Forester og Mazda CX-5 – for å nevne noen.

Akselavstanden har også vokst kraftig, noe som både bør forbedre komfort og kjøreegenskaper – samtidig som det betyr mer plass inne i bilen. Avstanden mellom første og andre seterad er nå best i klassen med 97 cm. Baksetet har fått lengre sittepute og bedre støtte, og kan fortsatt foldes ned med 60:40.

Slik ser den nye RAV4-en ut uten Adventure-pakken.
Slik ser den nye RAV4-en ut uten Adventure-pakken.

LES OGSÅ: Toyota RAV4: Smart SUV-kjøp til 250.000 kroner

547 liter bagasjerom

Lengden på bagasjerommet er også økt, noe som gir et bagasjerom på 547 liter. Rommet under gulvet er også økt med 49 liter (fra 51 til 100 liter).

Den sidehengslede bakdøren er erstattet av en topphengslet variant, som kan utstyres med elektrisk operasjon. Lastehøyden er på 64,5 cm, noe som er lavest i sin klasse. Samtidig er lastebredden 133,5 cm, noe som sikrer enkel tilgang til et rommelig bagasjerom.

Høyere materialkvalitet

Toyota lover høyere kvalitetsfølelse innvendig, med bruk av myk plast og skinn blant annet på dashbordet.
Toyota lover høyere kvalitetsfølelse innvendig, med bruk av myk plast og skinn blant annet på dashbordet.

Dashbordet er helt nytt, med horisontale linjer avbrutt av en kurvet bjelke i metallfinish. Bjelken rammer inn instrumentene, rattet og fotbrønnen, og bidrar til å gi et mer førerfokusert interiør.

Toyota lover høyere materialkvalitet, med bruk av myk plast og skinntrukket instrumentpanel. Alle instrumentene får nå en blå bakgrunnsbelysning.

Førerens utsyn fremover er forbedret. A-stolpene er flyttet utover, noe som øker synsvinkelen med 3 grader og samtidig er bredden på pilarene redusert med 8 prosent.

Les mer om brukt Toyota RAV4 her

Tre motorer

En 2,0 liters dieselmotor blir nå tilgjengelig i RAV4 for første gang, i kombinasjon med trekk på forhjulene. Med dette kan kunder velge mellom et bredt utvalg av bensin- og dieselmotorer med trekk på to eller fire hjul.

Utvalget består nå av en 2,0 liters bensinmotor på 151 hk, en ny 124 hk dieselmotor på 2,0 liter og en 2,2 dieselmotor med 150 hestekrefter.

Alle motorene har redusert CO2-utslipp, gjennomsnittlig ned med 12 prosent på tvers av utvalget.

Karakteristisk dashbordutforming gir nye RAV4 særpreg innvendig.
Karakteristisk dashbordutforming gir nye RAV4 særpreg innvendig.

Sju kollisjonsputer

Nye RAV4 er også tilgjengelig med Down-hill Assist og Hill Start Assist Control. Dette utstyret er standard på alle biler med automatisk girkasse og er spesielt nyttig på is- eller snødekke.

Down-hill Assist Control velger automatisk riktig gir, motorhastighet og hjulene bremses ned individuelt gjennom ABS-systemet, for å unngå at bilen sklir ned bratte og glatte bakker.

Sju kollisjonsputer er standard, inkludert en knekollisjonspute for føreren og to-trinns sidekollisjonsputer.

LES OGSÅ: En annen norsk SUV favoritt har også blitt ny

Sikkerhetsutstyr

Nye RAV4 kan også utstyres med tre nye teknologier – automatisk nedblending av hovedlys, avkjøringsvarsling og dødvinkelvarsling, noe som øker sikkerheten og nytten ytterligere for føreren.

Systemet for automatisk nedblending av hovedlys benytter et kamera for å overvåke veien foran bilen, og veksler automatisk fra fjernlys til nærlys når systemet oppdager en bil i motsatt eller samme kjørefelt.

Dødvinkelvarsling

Avkjøringsvarsel (Lane Departure Alert) benytter et kamera plassert høyt på frontruten som oppdager om bilen er i ferd med å forlate sin kjørebane. Systemet vil varsle føreren med et lydsignal og blinkende lys i multi-informasjons-displayet.

Dødvinkelvarslingen (Blind Spot Warning) gjør føreren oppmerksom på andre biler som kjører i dødvinkelen ved å gi lysindikasjon i sidespeilet. Systemet benytter radarsensorer montert på begge sider av bakparten på nye RAV4, som overvåker det området føreren ikke kan se selv. Hvis blinklyset er benyttet vil en indikator blinke på faste intervaller for å varsle føreren.

RAV4 har vokst over 20 centimeter, det er med på å gjøre designet langt mer sporty enn på dagens modell.
RAV4 har vokst over 20 centimeter, det er med på å gjøre designet langt mer sporty enn på dagens modell.

Toyota RAV4: Sannsynligvis det smarteste SUV-kjøpet du kan gjøre

Omtrent samme pris

Nye RAV4 lanseres i Norge i mars 2013. Prisene er ennå ikke klare, men det er grunn til å vente at den vil starte omtrent på samme pris som dagens modell.

Når bilen har blitt vesentlig større og også mer påkostet, er det klart at konkurrentene virkelig vil få noe å bryne seg på når RAV4 kommer til landet.

Denne blir også langt større – les mer om neste Ford Kuga her:

Slik ser den ut bakfra, splitter nye Toyota RAV4. Hekken er helt ny i forhold til utgående modell.
Slik ser den ut bakfra, splitter nye Toyota RAV4. Hekken er helt ny i forhold til utgående modell.

Liten prisbombe – les om en tøff rival her: