Norske favoritter sjanseløse i sikkerhetstest
Store og trygge i de fleste situasjoner – men dårlige på unnamanøvre.
Det svenske bladet og nettstedet Teknikens Värld har helt siden 1970-tallet kjørt sine testbiler gjennom en unnamanøver som skal forestille en hindring som plutselig dukker opp i veien.
”Elgtesten” er blitt navnet på unnamanøveren. Fenomenet fikk oppmerksomhet nær sagt over hele verden i 1997, da Mercedes-Benz sin nye stolthet, den første og rykende ferske A-klassen, feilet katastrofalt i testen: Bilen rullet, total fornedrelse var et faktum, og leveringen av den nye bilmodellen ble stoppet mens produsenten bygget om samtlige biler og gjorde elektronisk stabilitetskontroll til standard.
Ikke overraskende domineres statistikken over de bilene som klarer seg best av lave biler med avansert hjuloppheng – stort sett topp moderne sportsbiler, samt én gammel Citroën med et aktivt hjuloppheng som må ha vært solid forut for sin tid.
Les også: Her er lista over de 15 beste bilene i elgtesten
Ikke i pose og sekk
Statistikken har imidlertid også en annen ende, der det nok er mindre hyggelig for bilprodusentene å se sine modeller ende opp. For noen må komme sist – og det gjør altså de bilene som tåler minst hastighet før de går ut i ukontrollerte sladder, med de alvorlige følger det kan få.
Testen kjøres med det antall personer bilene er registrert for, maksimal bagasjevekt i henhold til vognkortet, og med det lufttrykket i dekkene som produsenten anbefaler. Med noen få unntak – som er oppført i testprotokollen – kjøres testene på tørr asfalt med jevn hastighet, der man med raske rattbevegelser skifter kjørefelt, og etter noen meter skifter tilbake til riktig kjørefelt like raskt.
Generelt viser statistikken at store SUVer og pickuper, biler som regnes som solide og mange ganger ”trygge” å kjøre i, må bøte for høyt tyngdepunkt og høy vekt på dette området. Man får altså ikke i pose og sekk.
Norske favoritter
Vi nordmenn er ikke akkurat mindre enn gjennomsnittlig glade i store SUVer og firehjulstrekkere, dermed er det en del ”norske drømmebiler” å finne i denne enden av lista.
Aller dårligst gjør i og for seg en Citroën C4 Picasso det, og også en annen typisk storfamilie-bil – Ford S-Max – havner nesten i bunnen. Disse to er imidlertid testet på våt veibane, noe som kan være en del av forklaringen til at de ikke klarte unnamanøveren i mer enn henholdsvis 54 og 55 kilometer i timen.
S-Max har også blitt testet på tørr veibane, med en 2009-modell. Da klarte den hele 72,5 km/t. Det er faktisk 0,5 km/t bedre enn BMW M5 - og 5,5 km/t bedre enn en annen høyreist bil, Porsche Cayenne. Med andre ord: Her er det store forskjeller mellom tørr og våt veibane.
For øvrig finner vi biler som Ford Ranger, Mazda BT-50 og Isuzu D-Max i bunnen. Mitsubishi L200 og Toyota Hilux likeså.
Les også: Opel Mokka - en helt ny tøffing i SUV-klassen
Flaut for status-SUVene?
Men også SUV-er med mer eller mindre høy status som Range Rover, Chevrolet Trailblazer, Jeep Grand Cherokee og Lexus RX 300 gjør det svært dårlig, og dette er nok biler der produsentene i noen grad hadde håpet at avanserte elektroniske hjelpemidler og påkostede løsninger skulle hjulpet bedre i kampen mot naturlovene.
Les også: Hvordan klarer din bil seg? Se statistikken her:
De 15 dårligste i elgtesten:
1. Citroën C4 Picasso HDi (fuktig veibane), 2007, 54 km/t
2. Ford Ranger Double Cab XLT Limited, 2007, 54 km/t
3. Mazda BT-50 Double Cab Exclusive, 2007, 54 km/t
4. Ford S-Max TD 140 (fuktig veibane), 2007, 55 km/t
5. Isuzu D-Max 3,0 Crew Cab, 2007, 55 km/t
6. Range Rover V8, 2002, 55 km/t
7. Chevrolet Trailblazer LTZ, 2001, 56 km/t
8. Hyundai Trajet 2,7 GLS, 2005, 57 km/t
9. Mitsubishi L200 Ralliart, 2007, 57 km/t
10. Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G., 2007, 57 km/t
11. Lexus RX 300, 2001, 60 km/t
12. Renault Laguna 1,8 16V, 2001, 60 km/t
13. Think City, 2009, 60 km/t
14. Volkswagen Passat 1,8 T, 2001, 60 km/t
15. Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6, 2013, 61 km/t
Les også: Hvilken av status-SUVene er egentlig best?