Norske favoritter sjanseløse i sikkerhetstest

Store og trygge i de fleste situasjoner – men dårlige på unnamanøvre.

Store og grovbygde arbeidsbiler som gir god oversikt   og god trygghet. Men i 'elgtesten' gjør norske favoritter som Isuzu D Max og Ford Ranger fra noen år tilbake det alt annet enn skarpt. (Foto: Isuzu/Corvettec6r via Wikipedia Commons)
Store og grovbygde arbeidsbiler som gir god oversikt og god trygghet. Men i "elgtesten" gjør norske favoritter som Isuzu D Max og Ford Ranger fra noen år tilbake det alt annet enn skarpt. (Foto: Isuzu/Corvettec6r via Wikipedia Commons)

Det svenske bladet og nettstedet Teknikens Värld har helt siden 1970-tallet kjørt sine testbiler gjennom en unnamanøver som skal forestille en hindring som plutselig dukker opp i veien.

”Elgtesten” er blitt navnet på unnamanøveren. Fenomenet fikk oppmerksomhet nær sagt over hele verden i 1997, da Mercedes-Benz sin nye stolthet, den første og rykende ferske A-klassen, feilet katastrofalt i testen: Bilen rullet, total fornedrelse var et faktum, og leveringen av den nye bilmodellen ble stoppet mens produsenten bygget om samtlige biler og gjorde elektronisk stabilitetskontroll til standard.

Hyundai Trajet fra 2005 er en av tre storfamilie-biler som havner helt på bunnen av lista. Til forskjell fra Citroën C4 Picasso og Ford S-Max kan Hyundaien heller ikke skylde på at testen ble gjort på våt asfalt.
Hyundai Trajet fra 2005 er en av tre storfamilie-biler som havner helt på bunnen av lista. Til forskjell fra Citroën C4 Picasso og Ford S-Max kan Hyundaien heller ikke skylde på at testen ble gjort på våt asfalt.

Ikke overraskende domineres statistikken over de bilene som klarer seg best av lave biler med avansert hjuloppheng – stort sett topp moderne sportsbiler, samt én gammel Citroën med et aktivt hjuloppheng som må ha vært solid forut for sin tid.

Les også: Her er lista over de 15 beste bilene i elgtesten

Ikke i pose og sekk

Statistikken har imidlertid også en annen ende, der det nok er mindre hyggelig for bilprodusentene å se sine modeller ende opp. For noen må komme sist – og det gjør altså de bilene som tåler minst hastighet før de går ut i ukontrollerte sladder, med de alvorlige følger det kan få.

Flunkende ny, men likevel med heller nedslående resultat: 2013-modellen av luksus-SUVen Jeep Grand Cherokee, her i Trailhawk-utgave, havner blant de 15 dårligste bilene.
Flunkende ny, men likevel med heller nedslående resultat: 2013-modellen av luksus-SUVen Jeep Grand Cherokee, her i Trailhawk-utgave, havner blant de 15 dårligste bilene.

Testen kjøres med det antall personer bilene er registrert for, maksimal bagasjevekt i henhold til vognkortet, og med det lufttrykket i dekkene som produsenten anbefaler. Med noen få unntak – som er oppført i testprotokollen – kjøres testene på tørr asfalt med jevn hastighet, der man med raske rattbevegelser skifter kjørefelt, og etter noen meter skifter tilbake til riktig kjørefelt like raskt.

Generelt viser statistikken at store SUVer og pickuper, biler som regnes som solide og mange ganger ”trygge” å kjøre i, må bøte for høyt tyngdepunkt og høy vekt på dette området. Man får altså ikke i pose og sekk.

Norske favoritter

Vi nordmenn er ikke akkurat mindre enn gjennomsnittlig glade i store SUVer og firehjulstrekkere, dermed er det en del ”norske drømmebiler” å finne i denne enden av lista.

Miljøvennlig, men ikke noen utpreget elg-venn: Norskproduserte Think City er blant de mer spesielle bilene som havner i bunnen av lista.
Miljøvennlig, men ikke noen utpreget elg-venn: Norskproduserte Think City er blant de mer spesielle bilene som havner i bunnen av lista.

Aller dårligst gjør i og for seg en Citroën C4 Picasso det, og også en annen typisk storfamilie-bil – Ford S-Max – havner nesten i bunnen. Disse to er imidlertid testet på våt veibane, noe som kan være en del av forklaringen til at de ikke klarte unnamanøveren i mer enn henholdsvis 54 og 55 kilometer i timen.

S-Max har også blitt testet på tørr veibane, med en 2009-modell. Da klarte den hele 72,5 km/t. Det er faktisk 0,5 km/t bedre enn BMW M5 - og 5,5 km/t bedre enn en annen høyreist bil, Porsche Cayenne. Med andre ord: Her er det store forskjeller mellom tørr og våt veibane.

For øvrig finner vi biler som Ford Ranger, Mazda BT-50 og Isuzu D-Max i bunnen. Mitsubishi L200 og Toyota Hilux likeså.

Les også: Opel Mokka - en helt ny tøffing i SUV-klassen

Flaut for status-SUVene?

Men også SUV-er med mer eller mindre høy status som Range Rover, Chevrolet Trailblazer, Jeep Grand Cherokee og Lexus RX 300 gjør det svært dårlig, og dette er nok biler der produsentene i noen grad hadde håpet at avanserte elektroniske hjelpemidler og påkostede løsninger skulle hjulpet bedre i kampen mot naturlovene.

Ei heller en luksus-produsent som Lexus klarer å utligne alle naturlovene ved hjelp av avansert teknologi. 2001-modellen av RX 300 er også blant de dårligste som er testet.
Ei heller en luksus-produsent som Lexus klarer å utligne alle naturlovene ved hjelp av avansert teknologi. 2001-modellen av RX 300 er også blant de dårligste som er testet.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Hvordan klarer din bil seg? Se statistikken her:

De 15 dårligste i elgtesten:

1. Citroën C4 Picasso HDi (fuktig veibane), 2007, 54 km/t

2. Ford Ranger Double Cab XLT Limited, 2007, 54 km/t

3. Mazda BT-50 Double Cab Exclusive, 2007, 54 km/t

4. Ford S-Max TD 140 (fuktig veibane), 2007, 55 km/t

5. Isuzu D-Max 3,0 Crew Cab, 2007, 55 km/t

6. Range Rover V8, 2002, 55 km/t

7. Chevrolet Trailblazer LTZ, 2001, 56 km/t

8. Hyundai Trajet 2,7 GLS, 2005, 57 km/t

9. Mitsubishi L200 Ralliart, 2007, 57 km/t

10. Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G., 2007, 57 km/t

11. Lexus RX 300, 2001, 60 km/t

12. Renault Laguna 1,8 16V, 2001, 60 km/t

13. Think City, 2009, 60 km/t

14. Volkswagen Passat 1,8 T, 2001, 60 km/t

15. Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6, 2013, 61 km/t

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Hvilken av status-SUVene er egentlig best?