Hjelp - oljenivået i motoren min stiger

Det burde vel vært motsatt, eller?

For mye olje på peilepinnen er ikke noe godt tegn. Illustrasjonsbilde.   (Foto: Samarins.com)
For mye olje på peilepinnen er ikke noe godt tegn. Illustrasjonsbilde. (Foto: Samarins.com)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, har et problem med vår Honda CR-V 2006 2,2 I-ctdi. Det er at oljenivået øker og er nå ca. 1 cm over maks-merket på peilepinnen. Bilen har gått ca. 130.000km og har partikkelfilter-filter, lurer på hva dette kommer av?

Benny svarer:

Hei sann!

Ja – jeg forstår godt at du lurer på dette. At oljenivået stiger er nesten alltid et dårlig tegn.

For det første: Jeg regner med at din Honda CR-V er en 2007-modell som er registrert i 2006, da det først var denne som fikk partikkelfilter. Og det er dette med partikkelfilteret som nok er mye av sakens kjerne her.

Det er nemlig slik at disse bilene får litt ekstra drivstoff for å brenne rent partikkelfilteret. På biler som går mye i småkjøring - med hyppig start stopp og køkjøring - får man allikevel ikke opp temperaturen tilstrekkelig til at filteret brennes rent.

Partikkelfilter: Skal ikke en dieselbil tåle vanlig bruk?

Nå takker den Norske SUV-suksessen for seg. Den har nettopp blitt avløst av 4. generasjon.  (Foto: Broom.no)
Nå takker den Norske SUV-suksessen for seg. Den har nettopp blitt avløst av 4. generasjon. (Foto: Broom.no)

For å gjøre en lang historie kort, så havner det ekstra drivstoffet etter hvert i motoroljen og nivået stiger. Det er nok det som har skjer i ditt tilfelle.

På biler som kjøres mye fort og langt, for eksempel i Tyskland, er ikke dette noe problem i det hele tatt.

Dette skal ifølge Honda ikke være noe problem så lenge serviceintervallene følges (service en gang i året eller hver 20.000 km – det som kommer først)

Personlig vil jeg allikevel sterkt anbefale deg å ta et ekstra oljeskift her. Diesel i smøreolje reduserer smøreffekten betydelig og frisk motorolje er en billig forsikring mot slitasje og eventuelle senskader.

Har helt til slutt lyst til å gi deg litt ekstra ros for at du følger med på bilens oljenivå. Det burde mange flere ha gjort!

Håper dette var oppklarende? Ønsker deg lykke til videre med Hondaen!

Les også: Slik skifter du motorolje selv:

Stort arkiv

Test Honda CR-V 2013: Norsk familiefavoritt har blitt ny:


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: