Suzuki XL7: Dette kan være et skikkelig SUV-kupp

Solid og rommelig sjuseter - som har falt mye i pris.

Suzuki Grand Vitara XL7 gir deg kombinasjonen sjuseter og 4x4   til svært gunstig pris.
Suzuki Grand Vitara XL7 gir deg kombinasjonen sjuseter og 4x4 til svært gunstig pris.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei er i tenkeboksen i forhold til bil og skulle gjerne hatt et godt råd. Saken er at vi tenker å kjøpe to biler, hvorav en skal gå ganske mye til og fra jobb, mens den andre mest skal brukes til småkjøring til skole og treninger osv. Det er jeg som pendler, og til det vil jeg ha en liten og nøysom bil. Da trenger bil nummer to å være større for å kunne dekke alle de andre behovene.

Har sett på svært mye forskjellig, men én bil peker seg litt ut nå, nemlig Suzuki Grand Vitara XL7. Fikk den opprinnelig anbefalt av en bilinteressert kollega som mener det er utrolig mye bil for pengene. For oss er det svært positivt med at den både har sju seter og 4x4, da kan den også brukes som hyttebilen vår. Jeg stusser nesten over at den er så billig som den faktisk er, er det noen spesiell grunn til det, egentlig? Hilsen Harald.

Benny svarer:

Hei Harald! XL7 har nok blitt en litt glemt på i bruktmarkedet, det gjenspeiles i prisene.

Personbilutgavene starter nå fra i overkant av 100.000 kroner. Og da får du virkelig mye bil for pengene.

Det er ikke mange konkurrenter som både gir deg sju seter og skikkelig 4x4-system for den prisen.

Bilen ble lansert i 2002 og mange ble solgt nye som varebiler. Det betyr igjen at den første årgangen nå kan bygges om til personbil uten at du må betale avgifter for det. Fra neste år gjelder det samme for 2003-modell, det i seg selv vil nok påvirke prisbildet ytterligere.

Hvis du har letet litt, vet du sikkert at du får XL7 med to forskjellige motorer. Enten en 2,7-liters bensin-V6 eller en 2-liters diesel.

Sistnevnte er nok den mest kurante motoriseringen, men noen racerbil er den såvisst ikke med sine 109 hestekrefter.

Laster du opp med folk og bagasje, må du ta høyde for at forbikjøringer bør planlegges godt!

LES OGSÅ: Nå kommer lavpris-SUVen til Norge

Tar seg godt fram

Selve konstruksjonen er fra 90-tallet og bilen er bygget på ramme. Det merkes på kjøreegeskapene som nok kan karakteriseres som litt primitive.

Men til gjengjeld er dette en ekte arbeidshest, som kan trekke tunge lass.

Komfortmessig er den imidlertid et godt stykke unna de mest moderne SUV-ene. Interiøret er også enkelt og med mye billigplast, det hjelper i alle fall litt hvis du finner et eksemplar med skinnseter. Fleksibiliteten er heller ikke som de beste konkurrentene, her det for eksempel ikke snakk om å felle setene ned i gulvet.

Men - til gjengjeld er altså prisene svært gunstig. Til den bruken du skisserer bør den passe veldig bra. Her kan du få transportere seks unger til fotballtreningen - og du kan ta med hele familien til fjells og komme lenger enn de aller fleste andre biler klarer. XL7 har lavgirserie og tar seg godt fram.

Jeg vil anbefale å lete etter en bil som ikke har gått altfor langt og som bør ha komplet servicehistorie. Da bør du kunne ha rimelig og forutsigbart bilhold i mange år framover. Lykke til!

Les mer om bilen i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: