Å skrape is av bilrutene før man starter turen, er det noe de fleste – heldigvis – tar seg tid til.

Men vel så skummelt kan det være når rutene dugger over. En ting er å fjerne dette før man starter turen. Men ofte dugger det kraftigere etter at man har satt seg inn i bilen og kjørt av gårde.

Kjører for tidlig

– Vi tauer opp mange som havner i grøfta fordi sikten er altfor dårlig, og det skjer særlig i begynnelsen av vintersesongen, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck i en pressemelding.

Det er mange som begynner å kjøre før varmeapparatet har fått vekk duggen, forteller han.

Da kjører de med større og flere blindsoner enn de er vant til.

LES OGSÅ: Nye politibiler tåler ikke kulde

Ut med vannet

Bilen parkeres for kvelden, og fuktigheten blir til kondens når den møter de etter hvert kalde vindusflatene.

– For å unngå dugging, må kildene til fuktigheten holdes på et minimum. Tøm mattene for vann og slaps. Jeg har også god erfaring med å sette inn en luftavfukter eller to. Du får dem for under hundrelappen, sier Danielsen.

Ikke bruk hånda

Fuktige gjenstander bør oppbevares i bagasjerommet og ikke kupeen.

Og hvis vindusrutene må skrapes for is innvendig, anbefales det å samle nedfallet på en avis eller lignende og få det ut av bilen.

– Under mattene kan det bli ganske vått. Det må helst tørkes ut, ellers blir fukten en konstant kilde til kondens. Sett bilen i en garasje og sett på en kupévarmer eller annen varmekilde, sier Danielsen.

Det er fristende å dra over siktfeltet et par ganger med håndbaken. Men det skal du ikke gjøre, advarer Falck.

LES OGSÅ: Dette kan faktisk koste deg førerkortet

Vask vinduet!

– Du ender bare med å lage skjolder der isen fester seg lettere. Hånda har som regel såpe- og fettrester, og håndmerkene blir ekstra særlig tydelige i lav sol. Da kan du også kan se hvor mye trafikkfilm du har på ruta, sier Danielsen.

Det beste trikset er å vaske vinduet.

En skitten rute betyr mer dugg. Duggen får mer å feste seg i.

Resirkulere?

Men mange trykker inn knappen for luftresirkulering for å varme opp en nedkjølt bilkupé fortest mulig.

– Da må du huske å slå av igjen ganske fort, ellers lager resirkuleringseffekten bare mer dugg når den samme fuktige innelufta sendes rundt og rundt i bilen i stedet for å fraktes ut.

Småkjøring betyr mange åpne dører og hyppig påfyll av vått fottøy.

- På lengre turer får lufteanlegget muligheten til å tømme ut dampen ordentlig, og bilen blir fylt med tørr vinterluft, sier Geir Danielsen i Falck.

LES OGSÅ: Derfor kan det være smart å "blåse ut" bilen av og til