annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg er i ferd med å bytte jobb internt i firmaet, noe som også innebærer endring av arbeidssted. Det blir både mer kronglete og tidkrevende, må pendle til Oslo. Men det er nye utfordringer og bedre lønn. Dessuten er det tilbud om firmabil. Derfor har jeg forsøkt å lese meg opp på mest mulig rundt hva det egentlig koster å ha firmabil.

For meg er dette nesten kun et frynsegode, kjører lite i jobb, bare noen møter av og til. Etter hva jeg har lest meg til er det halv skatt hvis man velger elbil. Det utgjør jo flere titusener i året. Vurderer derfor det, kombinert med å ha en større, men rimeligere bil i tillegg. Vi må uansett ha en ekstra bil. Tror du denne ordningen vil vare i mange år eller er det bare for å lokke oss over på elbil? Vil nødig gå inn på noe som plutselig blir veldig mye dyrere. Hva vil du anbefale av elbil hvis jeg velger å få for det? Vennlig hilsen drammenser som skal begynne å pendle til Oslo.

Benny svarer:

Hei drammenser. Gratulerer med ny jobb! Det å pendle fra Drammen til Oslo vet jeg litt om. Jeg bor nemlig omtrent midt i mellom – i Asker – og sitter i samme køen som veldig mange fra Drammen innover mot Oslo.

Der har jeg også sittet og sendt misunnelige blikk etter mange elbiler som suser forbi i kollektivfeltet. Antallet har virkelig eksplodert de siste par årene.

Men til dette med firmabil: Ja, det er mange fordeler forbundet med å kjøre elbil. De får som sagt bruke kollektivfeltet, de har gratis bomring og mange steder gratis parkering – for å nevne noe.

Det er kanskje ikke like kjent at Staten også "sponser" de som har elbil som firmabil med mange tusenlapper, men slik er det altså.

Reglene for beskatning av firmabil er ganske komplekse. Det handler både om listepris på bilen og hvor mye man tjener. Jo dyrere bil og høyere inntekt – jo mer skatt. Dette gjelder også for elbilene, men de har den hyggelige ekstraordningen at man bare betaler skatt på 50 prosent av skattegrunnlaget. Og det betyr veldig mange tusenlapper spart i året.

LES OGSÅ: Slik går det når firmabilkundene får velge selv

Vil ikke vare evig ...

Dette er en liten gavepakke fra politikerne, som gjerne vil at flest mulig i Norge skal kjøre elbil av miljøhensyn. Nå kan man diskutere opp og i mente om hvor miljøvennlige elbilene EGENTLIG er, men det er jo en annen diskusjon.

For deg som firmabilbruker er i alle fall dette svært gunstig.

Ut fra ditt behov med pendling i Oslo-trafikken får du også mange ekstra goder og vil spare mye i reisetid hver dag. Det har jo også en ikke ubetydelig verdi, spør du meg.

Hvor lenge vil dette vare? Det er det vanskelig å spå noe om. Det eneste sikre er at det ikke vil vare evig. Når elbilsalget kommer opp i stort nok nivå, vil nok politikerne begynne å stramme skruen. Men de nærmeste årene tror jeg ikke det kommer til å skje veldig mye, så ut fra det tror jeg trygt du kan velge elbil.

Når det gjelder modell, er min anbefaling akkurat nå Nissan Leaf. Det er den mest fullverdige av elbilene. Bortsett fra rekkevidden gjør den det aller meste av det "vanlige" biler gjør.

Den bilen jeg virkelig vil anbefale er Tesla Model S. Men da må du være forberedt på å vente. De som ikke var tidlig ute og bestilte da den første muligheten kom, må nok påregne å vente minst ett år før de får bil. Men kan du vente, ville jeg helt klart vurdert det!

Lykke til med både pendling og bilvalg!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Lyst på Leaf? Her kan du lese vår test av den


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: