Toyota RAV4: Tryggere SUV-kjøp finner du knapt

En av de bilene som bare går og går.

Slik ser det ut inne i forrige generasjon Toyota RAV4. Enkelt og funksjonelt   og svært slitesterkt også her.
Slik ser det ut inne i forrige generasjon Toyota RAV4. Enkelt og funksjonelt og svært slitesterkt også her.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg skulle gjerne hatt et råd om bil fra dere i Broom. Har en Toyota Prius som firmabil og er svært godt fornøyd med den. I tillegg trenger vi en bil med firehjulstrekk grunnet hytte på fjellet, der er det dårlig med brøyting. Kan ikke bruke mye penger, dette er jo bil nummer to.

Ønsker oss en bil som er driftssikker og som kan trekke tilhenger noen ganger i året (det kan ikke Prius ettersom den ikke kan ha hengerfeste). Har hørt mye positivt om forrige Toyota RAV4, anbefaler du det som en rimelig bil som også vil gi oss lite problemer og påkost framover? Vennlig hilsen Håvard.

Benny svarer:

Hei sann. Forrige RAV4 er ganske riktig en bil vi har anbefalt ved en rekke anledninger. Dette er en av de beste bilene Toyota har produsert.

Det er høy byggkvalitet, samtidig som den er relativt enkel og ikke har masse fancy utstyr – dermed er det også færre ting som kan gå i stykker.

Slik sett er den en veldig god kandidat for dere som er ute etter en driftssikker bil med 4x4.

Men samtidig er det viktig å huske at en bil som er rundt ti år gammel, neppe vil være helt problemfri i mange år framover. Også Toyotaer trenger å bytte slitedeler i ny og ne.

Det er derfor smart å sjekke at bilen har blitt skikkelig godt fulgt opp.

Det vil i praksis si komplett servicehefte, sjekk også hva som er byttet av deler. Og EU-kontrollen bør være fersk.

Toyota RAV4 2001-2005
Toyota RAV4 2001-2005

Dagens RAV4 skal snart erstattes – er den et smart kjøp?

Billigfølelse

Litt kilometerstand er ikke farlig på en bil som denne, men jeg har også vært borti flere RAV4-eksemplarer som har gått svært kort.

De har gjerne blitt kjøpt nye av eldre mennesker som har vært ute etter en bil med høy sittestilling og firehjulstrekk.

Så har det blitt færre og færre turer med årene, inntil de har tilbrakt det meste av tiden i en garasje. De er gjerne fine i lakken (bare se opp for parkeringsbulker) og baksetet er kanskje helt ubrukt. Da er det mye bil igjen!

Vær klar over at interiøret både er enkelt og har litt billigfølelse.

Støydempingen er heller ikke i toppklasse og den føles ganske stumpete på veien. Men kan du leve med det, finnes det knapt tryggere bruktkjøp i denne klassen.

Lykke til med letingen etter et fint eksemplar!

Les mer om denne bilen i Brooms bruktbilguide – her:

Lykke til videre!

LES OGSÅ: Nå er det prisras på bruktbil:

Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er bilene som stopper mest – og minst

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: