Subaru Forester 2013: Norsk folkefavoritt blir helt ny

Fjerde generasjon Forester er snart på plass i Norge.

Subaru Forester er romslig med høy bakkeklaring og firehjulstrekk ¿ perfekt for norske forhold.
Subaru Forester er romslig med høy bakkeklaring og firehjulstrekk ¿ perfekt for norske forhold.

Så mange som 15 000 norske kunder har siden starten i 1997 kjøpt ny Subaru Forester.

Nå er fjerde generasjonen av den populære crossoveren like rundt hjørnet. En bil som er helt ny og som samtidig har vokst litt i størrelse for ikke og konkurrere med sin egen "lillebror" – den populære Subaru XV.

Bruktbilprisene

De litt høyreiste crossoverene med firehjulstrekk fra Subaru passer tydeligvis både norsk folkesjel, norsk vær og norsk veistandard som hånd i hanske.

God driftssikkerhet gjør heller ikke saken dårligere.

Subaru Forester har alltid kommet godt ut i tester og på statistikker over biler eierne er fornøyde med. Noe som igjen bidrar til å holde bruktbilprisene oppe.

Klart for fjerde generasjon

Første gang vi hilste på Forester som egentlig plasserer seg midt mellom en SUV og en vanlig stasjonsvogn, var i 1997.

Den første Subaru Forester kom i 1997. Her er alle fire generasjonene samlet
Den første Subaru Forester kom i 1997. Her er alle fire generasjonene samlet

Nå, nesten 16 år senere, er det klart for fjerde generasjon.

– Bilen hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Japan den 13. november, men til Norge kommer den ikke før et stykke utpå nyåret, forteller Stian Thrane som er informasjonsdirektør i Subaru Norge.

Subaru Outback: Denne bilen startet en helt ny biltrend

Turbo-comeback!

Subaru-Forester-bakfra-2013
Subaru-Forester-bakfra-2013

Subaru fraviker ikke sitt varemerke med boksermotorer. Etter alt å dømme får vi to bensinalternativer og en som går på diesel. Motorene er gamle kjenninger, men fintunet og oppgradert med tanke på lavere forbruk.

Det ser også ut til at Subaru blåser støvet av Forester Turbo igjen. En nyutviklet 2,5-liters bensinmotor på 240 hk / 350 Nm vil bli tilgjengelig.

– Når det gjelder hvilke motorer vi kommer til å ta inn til Norge, er det foreløpig ikke helt klart sier Thrane.

– Dette er såpass nytt for oss enda at vi må finregne litt på priser og avgifter. Men jeg kan garantere at vi stiller med attraktive modeller, og selvfølgelig både bensin og diesel på det norske markedet, lover han videre.

Vi gleder oss skikkelig til å få nye Forseter på plass, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru.
Vi gleder oss skikkelig til å få nye Forseter på plass, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru.

Nordmenn vil ha mye utstyr.

– Vi regner med at vi vil selge omtrent 50/50 når det gjelder bensin / diesel. I tillegg vet vi at de norske kundene er glade i mye utstyr. Vi regner derfor med at "Premium" med blant annet skinninteriør, navigasjon og panoramasoltak i glass, fortsatt vil være den de fleste norske kundene vil ha, sier Thrane videre.

– Og prisen blir?

– Som jeg sa – dette er ikke endelig klart. Men vi lover konkurransedyktig prissetting. Det er jo gjerne slik at nye modeller blir både større, bedre og billigere, sier han hemmelighetsfullt.

Selvfølgelig har den også et av de andre typiske varemerkene til Subaru – nemlig den symmetriske drivlinjen med permanent firehjulstrekk. Den skal nå være enda bedre, samtidig som endringer bidrar til å senke drivstofforbruket.

Les vår test av Subaru XV her:

Større og tøffere

– Bilen har vokst 3,5 centimeter i lengden, 1 centimeter i bredden og har blitt 3 centimeter høyere. Akselavstanden har også økt med 3 centimeter, så plassen er bedre enn noen gang, lover Thrane.

– Dette er en bil vi gleder oss veldig til å få på plass i Norge, avslutter en fornøyd Stian Thrane.

Subaru-Forester-2013-foran
Subaru-Forester-2013-foran
Subaru-forester-2013-rett-b
Subaru-forester-2013-rett-b

Den byr på større innvendig plass
Den byr på større innvendig plass
God bagasjeplass er viktig for nordmenn
God bagasjeplass er viktig for nordmenn

Markedet for de kompakte SUV-ene har vokst kraftig siden Forester debuterte. Noen av konkurrentene vil være nye Honda CR-V, nye Mitsubishi Outlander og Mazda CX5, så det er slett ikke noen lett jobb som venter den nye Subaruen.

Designet kjenner vi igjen som Forester-typisk, men særlig fronten har designelementer hentet fra den mindre Subaru XV, samtidig som vi også kjenner igjen felgene fra den litt mindre modellen.

Toppmodellen med navigasjon, soltak og skinninteriør er trolig den som vil selge best i Norge. Illustrasjonsbilde av Japansk bil med høyreratt.
Toppmodellen med navigasjon, soltak og skinninteriør er trolig den som vil selge best i Norge. Illustrasjonsbilde av Japansk bil med høyreratt.

Når det gjelder interiøret har ikke Forester vært like god som konkurrentene på det som kalles opplevd kvalitet. Dette skal bli betydelig bedre i nykommeren.

Et par andre fikse detaljer er at du kan justere hvor høyt bakluka skal åpnes – slik at du slipper at den går opp i garasjetaket – noe som er ganske vanlig på SUV-er, med riper og merker i lakken som følge av dette.

Over: før. Under: nå. Nå slipper du siktne bukseben
Over: før. Under: nå. Nå slipper du siktne bukseben

Dørene vil også åpnes helt ned slik at man slipper å skitne til buksene på skitne kanaler. Ikke helt ulikt slik som Saab i sin tid hadde på 99 og 900 på 70-tallet.

Les også: Dette er firehjulstrekkerne som er like morsomme hele året