Kontrastene er saktens store her i verden. Mens nærmest hele Europa siger stadig dypere ned i gjørma – og den økonomiske krisen virker bunnløs – blomstrer privatøkonomien her hjemme.

Lave renter og lavt prisnivå gjør at nordmenn tar seg råd til å realisere flere av drømmene sine – og dette gjenspeiles ikke minst på bilmarkedet.

Statusbiler som BMW, Audi, Lexus og Mercedes selger rekordbra.

Nytt kontor

Den uavhengige bilmegleren Ferdinand Motor opererer i markedet for drømmebiler. De har også nytt godt av den positive utviklingen de siste årene. Nå ekspanderer Bergensfirmaet – onsdag 14. november åpner de avdeling på Høvik i Bærum.

Nå skal superbil-tetteheten økes også her – men nyåpningen innebærer også en helt ny satsing.

LES OGSÅ: Denne superbilen er perfekt for Norge

Svært gunstig å importere

Gunnar Birkenfeldt er daglig leder og gründer av firmaet – og har etter hvert mange års erfaring i bransjen. Ifølge han er vi ikke helt uberørt av krisetidene her hjemme heller.

– Det kreves innsats for å få endene til å møtes i luksus- og sportsbilmarkedet også. Men akkurat nå er det i alle fall gunstigere enn på veldig, veldig lenge å importere.

- Derfor passer det fint for oss å starte den nye satsingen vår nå, forteller han.

Den går kort og godt ut på å øke salget av litt mer "dagligdagse" biler – slik at en bygger fundamentet som trengs for å holde liv i det de liker best å jobbe med – nemlig nisjemarkedet på de dyre og eksklusive bilene.

Må ha volum

– Vi ser at det som må til for å kunne lykkes over tid er volum – og da kan vi ikke utelukkende formidle millionbiler. Kontoret på Bærum vil være med å øke den litt bredere satsingen, påpeker Birkenfeldt.

Men det er verken de vanlige bilene eller superbiler som er hetest akkurat nå. Ni av ti telefoner som kommer inn dreier seg nemlig om en spesiell modell: Tesla S.

Elbilen som mange forventer vil snu opp ned på bilmarkedet - særlig i Norge. Over 1000 nordmenn har bestilt den allerede.

– Her er interessen overveldende. Vi tok jo imot de første bestillingene for tre og et halvt år siden – og kanskje får de første kundene bilene sine til sommeren. Så det er mange utålmodige sjeler der ute, humrer han.

Lavt tyngdepunkt og kjøreegenskaper som kan justeres til svært sportslig. Ja, dette er en bil man kan ha det moro med! (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: Markedet for dyre biler koker

Vet ikke pris – eller leveringstidspunkt

Bestiller du nå, må du trolig vente i et år før du har bilen din. Og selv det forutsetter at Tesla kommer i gang med produksjonen som planlagt. Men noe pris eller eksakt leveringstidspunkt kan du bare glemme.

– Her må vi rett og slett vente og se. Vi har sagt at grunnmodellen vil koster rundt 450.000-500.000 kroner – mens det også spekuleres i under 400.000 kroner. Men uansett vil det være svært mye bil for pengene.

Futuristisk interiør og en diger skjerm i midtkonsollen på Tesla S. Her er du ikke i tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.

Kona utålmodig

Så mye bil at han er helt klar på at en slik også skal brukes som privatbil hjemme hos familien Birkenfeldt.

– Mine kone har hørt meg prate om denne bilen i flere år – og nå begynner hun å bli veldig utålmodig på at vi endelig skal få den på plass, sier han.

Midlertidige lokaler

Kontoret på Ramstadsletta vil være bemannet med salgssjef Anders Enevold.

Lokaliteten blir ikke permanent, men en midlertidig løsning inntil et større lokale med tilhørende verkstedfasiliteter blir tilgjengelig.

LES OGSÅ: TEST: Porsche Panamera V6 diesel: Sportsbil – eller sidrumpa dieselpurke?