Toyota HiAce: Familiebilen som er både elsket og hatet
Storfamilien trenger ny bil – kan dette være et alternativ?
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Vi har vokst ut av familiebilen vår som er en Toyota Verso. Med mine og dine er vi en familie på sju. Det betyr at vi får plass i Versoen, for så vidt, men det hjelper jo lite når det ikke er noe bagasjeplass igjen. Helgeturer blir derfor nesten umulige, hvis vi ikke skal sitte med en bag på fanget alle mann. Problemet er bare at store biler med mye plass koster langt mer enn vi har mulighet til å gi. Har akkurat bygd hus og tåler ikke mye gjeld.
Svogeren min har kommet med forslag at vi skal kjøpe Toyota HiAce som personbil, da har den åtte seter og mye plass helt bakerst. Han har selv hatt en og skryter veldig av det. Jeg liker ikke tanken på å kjøre rundt i det som egentlig er en varebil, men jeg ser jo samtidig at det er mange fordeler her, nå som plassen er veldig viktig. Jeg tenker at det da kanskje går an å leve med at det ikke er som å kjøre personbil noen år, til behovene endrer seg. Hva mener du om dette, ville du kjøpt HiAce i mitt sted? Mvh. Bjørn Ove.
Benny svarer:
Hei Bjørn Ove!
Man kan si veldig mye rart om Toyota HiAce. Mange mener dette er verdens beste bil, mens andre har den langt opp i halsen.
Som så mange ganger ellers så posisjoneres sannheten et eller annet sted omtrent midt imellom disse ytterlighetene.
HiAce har absolutt mange kvaliteter, men også svakheter. Det som i alle fall er helt sikkert er at den er genial på kombinasjonen antall sitteplasser og bagasjeplass. Alt annet vil oppleves som småbiler etter å ha kjørt en slik.
På den annen side så klarer den ikke helt å løpe fra en anstendig alder. Det gjelder opplevd kvalitet i interiøret, komfort og kjøreegenskaper.
Driftssikkerheten er derimot god. Som sagt – det er en sum av plusser og minuser du må gjøre deg opp en mening om. Ikke alle er like opptatt av design og komfort og klarer å sette det litt til side for de gode, praktiske egenskapene. Du får den også med firehjulstrekk. Ikke noen ulempe det heller ...
Jeg testet selv en HiAce som åtteseter for et par år siden. Her er et lite sitat fra den testen:
– På plass bak rattet slår det meg at dette begynner å bli en smule gammeldags. Men Toyota har prøvd – det skal de ha. Navigasjon, armlener på setene og praktiske småbord hjelper både på trivsel og komfort. Sittestillingen er god og plassen er raus (skulle for så vidt bare mangle ...).
Motoren durer godt og 117 (alt annet enn lydløse) hestekrefter er det man får ut av en forholdsvis gammel 2,5-liters dieselmotor. Firehjulstrekk sikrer god framkommelighet på alt slags føre. Kjøreegenskapene byr heller ikke på noen revolusjon, og også de oppleves som gammelmodige. Det husker og gynger litt, men alt i alt greit nok, biltypen tatt i betraktning.
Jeg synes absolutt du skal prøvekjøre den. Bilen var relativt dyr som nye. På bruktmarkedet nå er prisene langt mer humane og jeg tror det er en bil som er relativt lettsolgt når behovet ditt ender seg. Jeg er ikke redd for å anbefale kjøp.
Du spør om jeg ville kjøpt en slik bil om jeg var i dine sko. Litt vanskelig å svare på med bare to barn som jeg har, men jeg tror svaret er nei. Jeg hadde nok heller kjørt Landcruiser med takboks. Ikke like i nærheten av like praktisk, men mye kulere ... Forfengeligheten har sin pris.
LES: Nå er det prisras på bruktbil:
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: