Jaguar XF Sportbrake: Får skryt i de første testene

Jaguar kommer med en av de lekreste stasjonsvognene i klassen.

De første testene er ute og om et par måneder er nye Jaguar XF Sportbrake også på plass i Norge.
De første testene er ute og om et par måneder er nye Jaguar XF Sportbrake også på plass i Norge.

Fire år etter at sedanen debuterte er det endelig klart for en bil som virkelig kan løfte salgsvolumet til Jaguar – og gjøre XF interessant for langt større kjøpegrupper enn i dag.

Nå kommer nemlig XF stasjonsvogn, eller Sportbrake som det heter på jaguarsk. Den lanseres som 2013-modell og nå har de aller første biljournalistene fått muligheten til å teste bilen.

Miks av egenskaper

Blant dem er våre kolleger i britiske Autoexpress. Og de lar seg imponere over nykommeren:

– XF Sportbrake er ikke den raskeste, den største eller den kvasseste premium-stasjonsvognen på markedet.

– Men det betyr ikke at den ikke er fantastisk.

- Mens mange av konkurrentene er spesielt gode på én ting, har Jaguaren en miks av egenskaper som gjør den til en god allrounder, skriver de i konklusjonen på testen.

Hvor mange som har tenkt å bruke Jaguaren til å frakte surfebrett
  er vi vel noe usikker på - men i teorien skal det altså være mulig...
Hvor mange som har tenkt å bruke Jaguaren til å frakte surfebrett er vi vel noe usikker på - men i teorien skal det altså være mulig...

Jaguar i stedet for Mondeo eller Passat? Les mer her:

Ingen plassmester

Stasjonsvognutgaven av XF skal gå rett i strupen på biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse og konkurrere mot de mer eksklusive modellutgavene fra de tre tyske. Samtidig håper Jaguar at den skal trekke helt nye kunder til merket, kunder som til nå ikke har kunnet kjøpe Jaguar fordi de trenger mer plass og fleksibilitet enn en sedan kan gi.

Tross solide ytre mål (bilen er 4,96 cm lang), er imidlertid ikke XF Sportbrake noen plassmester.

Jaguar har prioritert lekre linjer framfor maksimal plassutnyttelse. Det gir blant annet et bagasjerom på 550 liter. Det er ti liter mindre enn BMW 5-serie – og hele 145 liter mindre enn i E-klasse.

Alt om Jaguar på broom.no – klikk her:

To motorer

Autoexpress gir imidlertid skryt for måten bagasjerommet er utformet på:

– Smarte detaljer inkluderer oppbevaringsrom under gulvet, justerbare festerails og handlekroker. Og bagasjerommet føles akkurat like luksuriøst som resten av bilen, takket være tykke tepper, LED-lys og mye aluminium.

Alle utgaver bortsett fra startmodellen SE har motorisert bakluke.

Jaguar går for bare to motoralternativer, begge diesel. Enten en 3-liters V6, eller den nyere 2,2-literen som har fire sylindre. Begge fås i flere utgaver. Autoexpress skryter av 2,2-literen. Bortsett fra litt dieselrakling under akselerasjon, går den kultivert og stille. 200-hesteren er god for 0–100 km/t-tid på 8,8 sekunder.


Førermiljøet er akkurat det samme som i sedanen - med andre
  ord stilsikkert og elegant.
Førermiljøet er akkurat det samme som i sedanen - med andre ord stilsikkert og elegant.


Kjøreglede

På kjøreegenskaper merkes overgangen fra sedan til stasjonsvogn fint lite, ifølge Autoexpress. Luftfjæringen gjør at du kan laste mye uten at det påvirker balansen i bilen nevneverdig.

Men det betyr likevel ikke at dette er klassens beste på kjøreegenskaper:

– Styringen kunne vært kjappere og hatt mer følelse. Når det gjelder kjøreglede, plasserer XF seg mellom BMW 5-serie og den mer avslappende Mercedes E-klasse stasjonsvogn, skriver Autoexpress.

LES OGSÅ: Så billig får du plassmesteren nå

Norske priser

Den norske importøren har biler klar for levering allerede i januar. Prisene er også klare og viser at rimeligste XF stasjonsvogn starter på 545.400 kroner. Da får du den med 2,2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter.

Denne modellen gjør 0–100 km/t på 10,9 sekunder og har et snittforbruk på 0.51 liter/mil.

Skal du flotte deg litt mer, kan du gå for toppmodellen 3,0 V6 Portfolio som har 275 hestekrefter under panseret. Da blåser du fra de fleste andre opp til 100 km/t (6,6 sekunder), samtidig som dieselforbruket faktisk ikke er høyere enn 0,62 liter/mil.

LES OGSÅ: Her er stasjonsvognen Rolls-Royce aldri bygget

"Håndtverkerbil"

Dette med Jaguar og stasjonsvogn har forresten ikke vært helt ukomplisert bestandig. Denne biltypen har av en del mer konservative kunder blitt sett på som nesten litt vulgær og fått karakteristikken "håndtverkerbil" – og det er jo et stykke unna det Jaguar tradisjonelt har stått for.

Mellomklassebilen X-type ble i noen år solgt som stasjonsvogn, men slet i likhet med sedanen med å bli oppfattet som en "ekte Jaguar".

Det skyldtes langt på vei at bilen under skallet hadde mye til felles med forrige generasjon Ford Mondeo.

Jaguar XF.
Jaguar XF.

LES OGSÅ: X-Type med 4x4 er mye bil for pengene