Tesla Model S: Dette er en julegave fra norske politikere

Brooms utsendte ble så imponert at han bestiller i neste uke. Bli med på tur:

Her går det unna   nesten helt lydløst. Model S er en imponerende bil på Autobahn. (Foto: Knut Chr. Hallan)
Her går det unna nesten helt lydløst. Model S er en imponerende bil på Autobahn. (Foto: Knut Chr. Hallan)

Autobahn-trafikken er først tett, jeg ligger og stanger litt. Setter på blinklyset til venstre, godt gammelt triks for å vise bilene foran at her er en som har det travelt.

Og det virker. Tyskere har trafikk-kultur, de svinger til side, det åpner seg opp på Autobahn og der – full gass!

På et blunk

– Å dæven, her var det skyv! Vi motorsportgutter er vant til skyv, men dette var greier! GPS-basert speedometer, 100 % nøyaktig, jeg er oppe i 150–160 km/t på et blunk. Gir på videre, farten øker jevnt. Jeg gir meg like under 200 km/t, da tar jeg tar igjen trafikk, dette var overbevisende nok.

Etterpå får jeg høre at i medvind og slak nedoverbakke har noen engelske journalister fått den opp i 215 km/t, men uansett: Toppfart kan ikke Tesla skryte av.

Men ærlig talt, folkens, hvem trenger mer enn 200 km/t, i alle fall ikke vi her i Norge. Bor du i Tyskland og bruker Autobahn til langdistanser, så kjøp deg en A7 eller en CLS.

Lavt tyngdepunkt og kjøreegenskaper som kan justeres til svært sportslig. Ja, dette er en bil man kan ha det moro med! (Foto: Knut Chr. Hallan)
Lavt tyngdepunkt og kjøreegenskaper som kan justeres til svært sportslig. Ja, dette er en bil man kan ha det moro med! (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: Først fikk han ikke fortelle hvorfor han smilte

Kjører fremtiden nå

Her sitter jeg altså, som en av de første europeiske journalistene, bak rattet i nye Tesla Model S. En av de mest omtalte bilmodellene de siste årene. Et kvantesprang av en bil. Stor familiebil som bare går på strøm. Den skal kunne klare 48 mil for hver ladning. Med prestasjoner som en sportsbil.

Det er nesten litt science fiction over dette, jeg kjører fremtiden – nå. Og jeg nyter det!

Jeg som elsker gammel Morgan, som har bannet og svertet, men egentlig kost meg stort når jeg har hatt problemer med å få i gang en gammel Jaguar eller en av mine Aston Martiner.

Jeg må innrømme at jeg lenge så på elbil som noe fjas. Think og Buddy, livsfarlige blikkbokser – de ga meg omtrent like mye som ett eller annet fra Japan eller Korea (jeg har aldri kjørt koreansk bil, en gang har jeg kjørt japansk, men da fikk jeg betalt for å gjøre det ...)

Får lyst på

Det første møtet mitt med Tesla S startet med noen runder rundt bilen. Og jeg kan slå fast: Den er kort og godt lekker. Veldig harmonisk og passe dimensjonert. Ikke for stor og ikke for liten, voldsomt bred og med 21-tommers hjul med 245 x 45 dekk får den et kompakt, barskt preg på tross av knappe fem meters lengde.

Linjene er tydeligvis stjålet eller videreført fra Aston Martin V8 Vantage, som jeg selv mener er verdens vakreste bil. Tesla-folket stresser at det er deres eget design basert på et utkast fra Henrik Fisker. Det er klart at en Fisker Karma er milelangt foran i et superbildesign som roper fremtid. Men Tesla S er en lekker bil som du får umiddelbart lyst på.

Cw-verdien er 0,24! Det er bare EB 1 og råstygg Tatra T 77 fra trettiårene som har lavere luftmotstand.

Glem skiltet til høyre i bakgrunnen, elbiler under test må da ha noen særfordeler! (Foto: Knut Chr. Hallan)
Glem skiltet til høyre i bakgrunnen, elbiler under test må da ha noen særfordeler! (Foto: Knut Chr. Hallan)

Tesla Roadster: Et olja lyn - uten olje

Styres ved et touch

Teslas sjefdesigner Fritz von Holzhausen har nettopp personlig gjentatt flere ganger: Du trenger åtte dagers tilvenning før du forstår oss når vi sier at vårt mål er å lage verdens beste bil.

Ingen nøkkel, den ligger i lomma, bilen låste seg opp da jeg touchet dørhåndtaket og den digre iPaden gikk på automatisk. Ratt og seter justert selvsagt elektronisk. Kjørestillingen er god, oversikten god nok tatt i betraktning kamera både foran og bak.

Jeg sitter godt med armlene i døren og på midtkonsollen, og det er lett å finne en førerposisjon med mine 180 cm. Aluminiumspedaler og tre hendler på rattet.

Ellers ingen ting å skru eller vri eller dytte på. Ikke en eneste knapp, bortsett fra vindusheis og speilinnstilling i dørsidene. Med andre ord: alt styres fra iPad’en ved et lett touch.

De har SUV på gang også - les mer her:

Brolegging

Her er en mann som har det hyggelig. Bil-legenden Knut Chr. Hallan er på jobb for Broom i Tyskland.
Her er en mann som har det hyggelig. Bil-legenden Knut Chr. Hallan er på jobb for Broom i Tyskland.

Jeg starter med standard kjøreprogram, standard støtdemper/fjæring/ rattutslag. Helt rykkfri akselerasjon, jeg er veldig forsiktig til å begynne med. Tenker at denne er lett å kjøre. Gro, min tålmodige kone gjennom 42 år, burde ha en slik bil, tenker jeg. Dette er en bil for damer. Silkemyk og passe lett på rattet.

I vanlig bytrafikk er bilen veldig behagelig. Jeg kjører Model S Performance, som har sportsmodus og luftfjæring, så det går ikke lenge før jeg velger sport og styrefølelsen skifter merkbart. Til perfekt sportslig kjøring, kjappere respons. Guttebil!

Det skulle vært gøy å kjøre en Tesla S på Nürburgrings Nordschleife med den akselerasjonen og den responsen. Jeg kutter av Autobahn, vår testrute er 35- 40 kilometer kort, så jeg er mer interessert i å finne veier med dårlig asfalt og trikkeskinner og høl i veien. Det er det lite av i München.

Men brolegging forteller meg mye. Den kjennes bra fastskrudd, rister ikke, skrangler ikke og det knirker verken fra dashbord eller fra andre steder.

LES OGSÅ: Slik lanserte Tesla seg i Norge

Ideelt tyngdepunkt

Ut på landet, gjennom små tettsteder, harde nedbremsinger, forrykende akselerasjon. Ja for en aks! Du glemmer alt annet, glemmer at det ikke er motorlyd. Den som ikke smiler etter en slik kjøretur, må det være noe gææernt med!

Lavt tyngdepunkt og lett karosseri, ingen lange eller tunge overheng, lang hjulavstand, bred bil, fete dekk. Og med en kompakt liten kraftpakke på ca. 400 hester omgjort fra kilowatt under gulvet bak baksetene. Det er klart dette blir en kjøremaskin.

Tenk deg at hele gulvet som er helt flatt, er en litiums batteripakke bare 10 cm høy. Et tyngdepunkt så ideelt plassert at Tesla sier de overgår Ferrari og andre supersportsluksusbiler. Ja jamen kan de har rett!

Bagasjerom både foran og bak gjør Model S til en plassmester. (Foto: Knut Chr. Hallan)
Bagasjerom både foran og bak gjør Model S til en plassmester. (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: En superbil som er perfekt for Norge

Lite sidestøtte

Likevel tror jeg standard 19-tommere med noe mer gummi, som ikke ser så bra ut i forhold til 21-toms felger, er tingen for deg og meg i Norge. Vi har jo ikke bare California eller Autobahn-forhold i Norge, og noen av oss må kjøre veier med en standard à la Bogstadveien.

En anelse understyring? Jeg er ikke sikker. Prøveturen er for kort, jeg minnes advarselen om at det tar tid å venne seg til responsen. Det er klart at på sleipe høstveier er 2,1 tonn bil og 400 hestekrefter på bakhjula en utfordring. Jeg tror det kunne vært lurt med et varselskilt på dashbordet. For denne er heftig. Det er en grunn til at nettet er fult av uttrykk som ”Awesome”, ” fantastic”, What an acceleration”. Men Tesla S er mer enn en enestående akselerasjonsgreie. 0- 97 km på 4,6 sek er rått, men det effektive 600 Nm dreiemomentet er det dere må gleder dere til.

Ved litt tøff kjøring savner jeg sidestøtte i setet. Her har Californierne bommet. Men de vet det allerede, så mer Recaro-type seter er for lengst notert.

Med slike krefter og veiholdning må vi sitte fastere i stolen, men det kommer altså.

Norsk vinter?

Verdens korteste testtur, jeg strekker den til over fire mil, til ventende journalisters vrede, og nå har du svaret vi først nå kan gi deg: Den holder hva de lover. Punktum.

Ikke bare en tommel i været, men 10 fingre.

Hva så med norske forhold? Vel, det gjenstår å se, men jeg er ikke redd for kulda og regnet når det gjelder Tesla S. Nå har vi sett at Tesla Roadster fungerer, også i Norge – og på vinteren.

Tesla S har helt andre forutsetninger til å lykkes. Dette er en videreutvikling, og selv om varmeapparat eller klimaanlegg stjeler strøm, så er dette utviklet så bra at det ikke skal være et problem i forhold til rekkevidde/kjøredistanse.

Det er varmepumpe som visstnok tar ut 3–4 kW fra hver kilowatt, og selv om det er varme og kulderegulert batteripakke som også krever sitt, skal det maksimalt ta 20 % av kapasiteten.

De tre første Tesla Model S på europeisk jord. Litt kult å tenke på at Norge så langt er det klart største markedet i vår verdensdel.
De tre første Tesla Model S på europeisk jord. Litt kult å tenke på at Norge så langt er det klart største markedet i vår verdensdel.

LES OGSÅ: Bak alt skrotet skjulte det seg en bilskatt

Brosjyre-kjørelengden

Det skal kunne kjøres 48 mil under gunstige forhold, som vi sjelden har her på berget. Men om Tesla S klarer halvparten av hva den lover på svarte vinteren i minus 15, så klarer du deg likevel ganske godt. Roadsteren holder lovnadene, så hvorfor skal ikke S-en klare det med sin batteripakke?

En hemmelighet. Jeg blir fort kjent med en Tesla-ingeniør under lunsjen. Jeg spør ham ut: Hvor langt kommer jeg, hvis jeg kjører maks uøkonomisk på knotete veier og i trafikk med stopp og stans? Hvor lang tid tar det å tømme hele batteripakken? Er vi milevis langt unna brosjyrekjørelengden.

Han blir litt stram i maska og likte tydeligvis ikke uttrykket "brosjyrekjørelengden".

Lover veldig bra

– De 48 milene på 85 kWh batteriutgave er reell, fastholder han.

– Men jeg har klart å tømme bilen på drøye 16 mil. Men se på de bilene vi har her i dag, de er hardkjørt av journalister, og du var med i femte runde, sier han.

– Og jeg må gi ham rett. Det sto 18 mil igjen på displayet da jeg parkerte. Det lover veldig bra.

Slå på med telefonen

Så hvis jeg skal oppsummere litt, bortsett fra kjøreopplevelsen: Hvordan er dette egentlig?

Vår testbil  er antagelig nr 227 av de første 250 som er bygget til nå. Jeg tipper de har begynt på 1000.
Vår testbil er antagelig nr 227 av de første 250 som er bygget til nå. Jeg tipper de har begynt på 1000.

Jo, når jeg sitter inne og opplever dashbordet, skinn/alcantara-innredningen, rattet, taket med de to store glassfeltene, plassen, småluksusen, da får jeg en godfølelse, sånn vil jeg gjerne ha det.

Det er ikke det at en BMW, Audi eller Mercedes, eller Lexus om du vil, er noe bedre, men Apple-følelsen ved å styre en bil utstyrsmessig og innstillingsmessig, er ganske fascinerende.

Og drar du dette langt nok, kan du sette på varmen hjemmefra med en App på iPhonen din når bilen står i garasjen. Står den på lading, kan du endre lademodusen via smarttelefonen. Kjekt å vite. Skjermen er faktisk lettlest og brukervennlig, selv mindre datavante brukere klarer dette.

LES OGSÅ: Bilen som blir bestevenn med iPhonen din

Reduserer lysten?

Beviset er meg selv, 65 år, med en innfødt redsel for at dataen skal streike. Men noen års Mac-praksis hjelper, og det sentralmonterte panelet som dominerer bilens interiør, er noe du kommer til å like.

Jeg overlater resten av detaljinformasjonen til bilder og offisielle Teslainformasjon, det er nemlig ingenting på resten av bilen som reduserer lysten til å skaffe seg en Tesla S.

På leting etter ”feil” eller dumme detaljer, siden jeg ellers er så overbevist om Tesla S, finner jeg svært lite. Det måtte være at den digre batteripakken tar tid å lade. 8,5 timer med vanlig hjemme-stikkkontakt.

Lade på hytta

Altså vanlig lading uten hurtiglading med garantert fornybar energi.

Og det trengs 90 kW hurtigladere, som ikke finnes i Norge. Det er nå 22 såkalte Chademo-ladere på 20 kW i Norge og 11 til er underveis. Disse lader en fransk eller japansk elbil 80 prosent på den tiden det tar å kjøpe en matbit og gå på toalettet, men Tesla S krever fem timer, kanskje.

I forrige uke lanserte Tesla i California seks stk. super chargere hvor du kan lade opp nok på under en halvtime. Jeg vet at det er diskutert et samarbeid for å få etablert super 90 kW-ladere i Norge også. Trøsten er at kjørelengden er uovertruffen i forhold til alt annet vi har opplevd til nå, så det holder å kunne lade på hytta etter 25 mil uansett. Men det skal bli gøy å se om vi klarer å kjøre Oslo Trondheim på en lading, dersom det er et mål i seg selv.

Bagasjerom også foran, gir meg litt Porsche-assosiasjoner. (Foto: Knut Chr. Hallan)
Bagasjerom også foran, gir meg litt Porsche-assosiasjoner. (Foto: Knut Chr. Hallan)

Fornuftig hybrid? Denne flyttet grenser

Julegave fra politikerne

Jeg tror Tesla S nå blir plukket fra hverandre av sine bilprodusentkonkurrenter, og at dette er et kvantesprang videre. Det vil de andre bilprodusentene oppdage.

Her i Norge kan Tesla S bli nummer én bilen, og Blue Motion Poloen bli nummer to. Prisen er som jeg har skrevet tidligere ikke klar ennå, men veldig mye tyder på at vi ender under 500.000 kroner.

Dette er noe så utrolig sjelden som en avgiftsgunstig bil i Norge. Elbil betyr null avgifter, null moms.

Det er en stor julegave fra politikerne på forskudd dette. Og jeg klarer ikke å la være å tenke på at det helt sikkert sitter mange der på Løvebakken og gremmer seg nå. Tenk at noen skal få lov til å kjøre rundt og ha det morsomt i en bil som dette - uten at de har betalt avgift for det. Det tror jeg skjærer i hjertet hos mang en bilhatende politiker. Måtte det vare!

Mercedes? Nei takk!

Jeg skal i alle fall ta kontakt med Kjell-Arne Woll på Tesla Norge til uken, for Tesla S skal jeg ha.

Så sikker er jeg når vi blir tilbudt Mercedes stasjonsvogn-skyss tilbake til flyplassen, at jeg blir skuffet. Da står det nemlig en sølvgrå ”S” foran hotellet. Gjetter du riktig. så gir jeg meg ikke før vi er på retur til flyplassen......

...... i en sølvgrå Tesla Model S Performance!

De truet med retur til flyplassen i en Mercedes... (Foto: Knut Chr.Hallan)
De truet med retur til flyplassen i en Mercedes... (Foto: Knut Chr.Hallan)




LES OGSÅ: Denne bilen oppfyller alle dine drømmer