De tre smarteste nybilkjøpene du kan gjøre

De kommer til å ha minst verditap av alle.

Skal du være trygg på å tape minst mulig på bilen den dagen du skal selge igjen? Da er dette tre svært gode kandidater.
Skal du være trygg på å tape minst mulig på bilen den dagen du skal selge igjen? Da er dette tre svært gode kandidater.

Bil er dyrt i Norge. Det er dyrt å kjøpe bil, dyrt å eie bil – og den dagen du skal selge igjen kommer den store "ekstra-regningen" – nemlig verditapet.

Dette varierer sterkt mellom de ulike bilmodellene.

Noen biler holder seg mye bedre enn andre – og skal du ha et økonomisk smart bilhold er det disse du skal gå for.

Sammenholder undersøkelser

Vi har tidligere skrevet om årets statistikk fra biladministrasjonsselskapet LeasePlan. De er størst på dette i Norge og har ansvaret for mer enn 37.000 biler. Ut fra sine tall har de utarbeidet en liste over de seks bilmodellene som holder seg best i verdi etter fem år.

Nå har også konkurrenten Autolease – som eies av DnB – lagt fram sine tall. De har regnet på verditall etter tre år.

Og når vi sammenholder de to undersøkelsene, sier vi at det er tre biler som går igjen blant de beste hos begge: Nemlig VW Tiguan. BMW X3 og Subaru XV.

Velge riktig utgave

Vi snakker altså om høyreiste biler med firehjulstrekk. Det er akkurat hva veldig mange nordmenn drømmer om. Disse selger også godt som nybiler – og de er svært attraktive bruktbiler.

Samtidig er det viktig å velge "riktig" utgave. Her handler det både om motor og utstyrsgrad – og til en viss grad farge.

BMW X3:

BMW X3
BMW X3

X3 med 2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter og Xdrive er en av vinnerne hos LeasePlan. Med "nødvendig" utstyr for 60.000 kroner, havner nybilprisen her på 596.200 kroner. Her beregnet LeasePlan så en pris om fem år på 313.200. Da har den hatt et verditap på 283.000 kroner over de fem årene.

Autolease tar utgangspunkt i litt dyrere modell, til 606.570 kroner.

Etter tre år mener de den har en verdi på 412.468 kroner. Det betyr at den har tapt seg 194.102 kroner i denne perioden.

X3 er typisk en bil som trenger en del utstyr for å være kurant på bruktmarkedet. Her snakker vi blant annet automatgir, navigasjon og seter i skinn/delskinn. Farge er også viktig, sort, sølv eller hvitt er relativt bankers.

Les vår test av BMW X3 her:



Subaru XV:

Nye XV er en av de sprekeste Subaruene på veldig lenge, vi har en mistanke om at det er andre modeller som kanskje drar ned design-opplevelsen for de svenske nybileierne mer enn denne.
Nye XV er en av de sprekeste Subaruene på veldig lenge, vi har en mistanke om at det er andre modeller som kanskje drar ned design-opplevelsen for de svenske nybileierne mer enn denne.

Subaru XV er en av kometene på det norske bilmarkedet akkurat nå. LeasePlan mener her at det er en bensinutgave som kommer til å holde seg best, nemlig XV med 114-hesters bensinmotor og firehjulstrekk.

Nypris inkludert utstyr for 20.000 kroner, havner på 344.900. Etter fem år skal denne bilen være verdt 180.900 kroner, det betyr at den har tapt seg 164.000 kroner.

Autolease er igjen litt over i nypris, de tar utgangspunkt i en XV til 380.850 kroner.

Estimert pris etter tre år er 258.978 kroner. Da har den hatt et verditap på til sammen 121,872 kroner.

XV er akkurat nå en stor salgssuksess og opererer i en klasse som vokser kraftig. Men veldig mange konkurrenter er på vei, det kan også påvirke bruktprisen om noen år.

Subaru XV, bilen norske damer gjerne vil ha:



VW Tiguan:

VW Tiguan er langtfra en ny modell i bilmarkedet, men den selger likevel svært bra - og er attraktiv som bruktbil.
VW Tiguan er langtfra en ny modell i bilmarkedet, men den selger likevel svært bra - og er attraktiv som bruktbil.

Tiguan har vært en stor suksess for Volkswagen og selger akkurat nå rekordbra, til tross for at bilen begynner å få noen år på nakken.

Gode kjøreegenskaper, mye å velge mellom på motor og utstyr – og grei plass for en familie er blant de viktigste salgsargumentene.

Volkswagen Tiguan – en ekte folkevogn?

Samme pris

2-liters diesel på 140 hestekrefter er det som gjelder på Tiguan. Med ekstra utstyr for 40.000 kroner, havner den på 450.200 kroner.

Etter fem år mener så LeasePlan at den vil være verdt 236.200 kroner. Det er et verditap på 214. 000 kroner over disse årene.

Her starter også Autolease på nesten samme pris, det vil si 454.700,-. Om tre år mener de så at Tiguanen vil være verdt 309.196 kroner, det betyr verditap på 145.504 kroner.


I motsatt ende av skalaen: Denne bilen taper seg aller mest