Bil-entusiast? Her kan du kjøpe en gullgruve

Digert lager med klassiker-deler selges i USA – med verksted og bolighus...

En stor lagerhall full av deler som i mange tilfeller begynner å bli vanskelige å skaffe til gamle Volvoer. Alt følger med dersom du slår til på denne kombinerte verksted  og boligeiendommen i Oregon i USA. (Foto: www.turbobricks.com)
En stor lagerhall full av deler som i mange tilfeller begynner å bli vanskelige å skaffe til gamle Volvoer. Alt følger med dersom du slår til på denne kombinerte verksted og boligeiendommen i Oregon i USA. (Foto: www.turbobricks.com)

Føler du at du trenger litt nytt perspektiv på ting, og sliter med å finne deler til den gamle Volvoen din? Kanskje er det på tide å utvandre. Lyder en tilværelse på USAs vestkyst forlokkende, bør du lese videre.

I Portland, Oregon, har nemlig en lokal storhet når det gjelder klassisk Volvo bestemt seg for å legge inn årene. Og i stedet for å selge ut deler, avslutte virksomheten og så selge eiendommen i tur og orden, har eieren av ”V & B Auto Parts” gjort det på en enklere måte: Han selger ALT samlet, og med alle lisenser intakt.

3,4 millioner kroner for alt

595.000 dollar, eller ca. 3,4 millioner kroner, skal være prisforlangende for det som kan bli en helt ny start i livet – og som kan bety nytt liv for en hel masse gamle Volvoer.

Er du registrert bruker på det amerikanske Volvo-forumet ”Turbobricks” kan du lese mer om saken her:

Les også: Klarer du å gjette alderen på denne Amazon-eieren?

Det betyr at kjøper kan handle både bolighus, verksted- og lagerlokale, fullt verkstedutstyr, et eksisterende firma med offentlig skrotlisens og sist men ikke minst et enormt lager av gamle Volvo-deler i en jafs.

Både karosseri- og interiørdeler finnes i stort antall, og kvaliteten skal være bra. Som bildet viser er det mye 240 på lageret, men vi ser også frontstykker til både PV og 164. (Foto: www.turbobricks.com)
Både karosseri- og interiørdeler finnes i stort antall, og kvaliteten skal være bra. Som bildet viser er det mye 240 på lageret, men vi ser også frontstykker til både PV og 164. (Foto: www.turbobricks.com)

En gyllen sjanse for rette vedkommende, selvsagt. Men Volvo-entusiaster med så definerte planer om å starte business finnes det tross alt ikke så mange av i USA heller, dermed er det rimelig å anta at fyren kunne tjent langt mer penger på å stykke opp denne pakkeløsningen.

Del med Facebook-vennene dine!

Har kun solgt deler lokalt

Men det har han altså ikke ønsket. Tvert imot skal han kun drive salg lokalt, ikke via nettet, og ikke tilby sending av varer verken innenlands eller utenlands, ifølge nettforumets brukere. Slik skal businessen ha vært drevet helt siden oppstarten midt på 80-tallet.

Les også: Mercedes til 70 millioner hensatt på skroten for å dø

Volvo-entusiastene på forumet frykter nå at det skal vise seg så vanskelig å selge dette at det ender med at de gamle Volvo-delene går på dynga. Det skal visstnok ha skjedd flere steder i USA etter at de harde tidene har tatt kverken på diverse småskala Volvo-hoggerier.

Deler av god kvalitet

Noe eksakt mål på hva delelageret inneholder sies det ikke noe om, men bildene viser at det finnes svært mye deler. Mesteparten skal være til tidlige 200-seriebiler, men også mye til Amazon og 100-serien, og kvaliteten sies å være meget god.

På tomten finnes også et bolighus med tre soverom og to bad, som enkelt kan omgjøres til en tomannsbolig. Amazonen til høyre skal også være til salgs - men den krever etter hva vi forstår 4.000 dollar ekstra... (Foto: www.turbobricks.com)
På tomten finnes også et bolighus med tre soverom og to bad, som enkelt kan omgjøres til en tomannsbolig. Amazonen til høyre skal også være til salgs - men den krever etter hva vi forstår 4.000 dollar ekstra... (Foto: www.turbobricks.com)

Bildene viser også at det finnes noen gamle Amazoner på tomta, men de inngår ikke i handelen. En 1968 122S stasjonsvogn er visstnok også til salgs, men da for ytterligere 4.000 dollar. Uansett burde delelageret gjøre det til en smal sak å få bil av en god del prosjektbiler, om man da ikke ønsker å selge det ut til andre entusiaster i stedet.

Ved å gjøre lageret tilgjengelig for hele verden via internett burde man allerede i utgangspunktet ha helt andre muligheter til å få driften lønnsom enn tidligere eier har hatt.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Shelby Cobra - tøff konebil for en meget tøff kone