ProAce: - Dette kommer Toyota til å tape voldsomt på
Arvtakeren til Hiace skaper stor debatt - men ikke alle er negative.
Tidligere denne uken sprakk nyheten og vi fikk de aller første bildene av Toyota ProAce - bilen som skal erstatte legendariske Hiace.
Hiace-produksjonen er for lengt avsluttet, og det har vært uklart om - eller hvordan - Toyota skulle følge opp denne modellen.
Kjøper fransk bil
Til sammen har det blitt solgt over 110.000 Hiace-eksmplarer i Norge. Dette er dermed en av våre aller mest solgte biler de siste ti-årene. Det betyr også at det er et betydelig marked rundt innbytte/nye leasingavtaler etter Hiace.
Nå vet vi hva Toyota har valgt å gjøre: ProAce er i praksis en bil fra PSA Peugeot-Citroën, påsatt diverse Toyota-logoer og noen andre små endringer.
Les saken her: Erstatteren til Hiace er klar
Stor debatt
Og den nyheten har virkelig skapt debatt her på broom.no.
Det tok ikke lang tid før artikkelen hadde fått flere titalls leser-kommmentarer. I skrivende stund er det nærmere 80 bidrag i kommmentarfeltet under artikkelen.
Med andre ord: Dette er en bil og et tema som engasjerer. Sterkt.
Under kan du lese et lite utdrag av kommentarene som har kommet så langt. Og naturligvis: Du kan skrive DIN mening under der igjen:
Les vår test av Toyota Hiace her:
kimar1
Gleder meg, tror nok at dette blir min neste bil. Nyere Citroën og Peugeot er veldig gode biler så kvaliteten og driftssikkerheten er jeg ikke redd for. Men like uslitelig som gamle Hiace blir nok ingen biler da den var ekstremt gammeldags og lite av moderne teknikk.
Bjørnar
Skjer ikke at jeg kjøper en sånn, blir kun brukte Hiace så lenge det er mulig å skaffe :)
Ding
Nei dette med franskmenna her jeg ingen tro på. Har kjørt fransk to ganger. Første bil var en sitron B som tilhørte en eksdame.
Senere en C5 som firmabil. Fiasko. Firmabilen var så kjedelig og så uinspirerende at man følte heller for å sykle til jobb og kundemøter. Toyota har levert skuddsikre biler hit i over 40 år. Vi vet hva Toyota står for, vi stoler på kvaliteten og driftssikkerheten. Første generasjon fransk Toyota er ikke noe for meg. Tviler på at de bilene er like godt skrudd sammen som Toyotas egne. Det vil bli knirk i interiøret. Holdbarhet vil være nedsatt. Og når noe går galt er de helt sikkert vanskelige å skru på.
kimar
Ser på min mors Berlingo som er en 2011 mod. ikke vært noe galt med den ennå, ikke noe knirking i interiøret
God plass i motorrommet og bruker nesten ikke diesel. En kollega har hatt en C5 i 7 år nå ikke noen problemer annet en slitedeler. Min onkels Kangoo er nå 2 år gammel og har gått 50.000 km uten et problem. Er lei av nordmenns fordommer mot fransk bil, ja de hadde sine problemer, men de er vekk nå. VW hadde jo også mye problemer en periode men det er det ingen som snakker om. Men selvsagt så kan jo det komme en mandagsbil av alle bilmerker, men hvis det er en VW eller BMW, så er det ingen som sier noe om det, men hvis det er en fransk bil så er hysteriet i gang.
Bjørnar
Du snakker jo om relativt nye biler! Har du sett hvor mange Hiace sammenlignet med franske varebiler som er igjen fra 80-90-tallet?
kimar1
Ja jeg snakker om nyere biler. Ja det er flere Hiacer en franske varebiler fra 80- og 90-tall i Norge. Det har litt med hvor mange som er solgt og at Hiace er i en egen klasse, det går ikke an å sammenligne Hiace med andre varebiler. Disse bilene var noen av eksemplene. Onkelen min hadde også en Xantia fra ny til han kjøpte Kangooen, og hadde ikke stort med problemer med den heller, enn at girkassa røk på slutten. Men vi kan diskutere i timevis, alle har forskjellige meninger om bil og slik er det bare. Må bare legge til at sjefens ett år gamle Audi som har gått 16.000 km må bytte clutch allerede. Er det kvalitet? Og han har hverken mishandlet bilen eller kjørt mye med tilhenger.
LES OGSÅ: Hiace – en av Norges mest populære bruktbiler:
Kahole1
Endelig kan Toyota-menigheten oppleve kjørekomfort. Citroën er meget lettskrudde biler. Kan ikke skjønne de som vil kjøre dinosauren Hiace. Tiden var løpt fra den på 80-tallet allerede. Dette blir bra hvis en legger fordommer mot franske biler til side. Billige deler er det også, noe en ikke kan si om de japanske. Ja har jobbet med Honda og Citroën i flere år.
Ding
Du har helt rett, Honda-deler er dyrt, men bland nå ikke Toyota inn i dette.
Billige deler til Toyota og kvalitetsdeler. Motorene ruller 500.000 om en bare orker skifte olje, filter og slikt. Hjullagre rister ikke i filler på norske veier. Bilene er fri for støy og ulyd etter flere hundre tusen km på norske drittveier. Beklager men jeg har kjørt C5 og jeg vet det er drittbiler. Da blir det vel VW på meg da. Eller en brukt Hiace.
Loffe
Det er vel knapt et bilmerke som bytter så mange motorer som Toyota ... Hadde de ikke vært så gode på kundeoppfølging som de er, hadde de aldri i verden hatt det gode ryktet de har for driftssikkerhet. Men når kunden henter bilen i tro at de på verkstedet bare skiftet olje, til tross for at de trengte to dager på dette, og i realiteten kjører rundt med en annen motor som satt i da bilen ble levert, ja, da lever man i troa av at dette er driftssikre saker ...
Og, en Toyota fri for støy? Med unntak av enkelte modeller, er det noe av det mest trauste man kan kjøre rundt i.
Accord
Dette kommer Toyota til å tape voldsomt på, de burde slutte å samarbeide med franskmennene ASAP!
halloooo
Dette blir suksess, holder med rette merket i grillen for at oladunk skal bli fornøyd ...
kimar
Ja ikke sant, den eneste grunnen for at jeg vile vurdere denne fremfor Citroën er at jeg er veldig fornøyd med min Toyota-forhandler. Tror at hvis en hadde merket eks Renault Laguna som VW Passat uten at noen fikk vite det og lansert den som "ny" Passat, så hadde det blitt Norges mest solgte bil på et øyeblikk.
LES OGSÅ: Så liten kan faktisk en varebil være
Works
Du har tydeligvis ikke kjørt Renault Laguna?
Lørve Denekte
VW prøvde med Taro som var en Hi Lux på 90-tallet. ble jo ingen suksess det :) Så det er helt klart viktig med rett logo
Joakim Aanstad
Bare den ikke blir like ubrukelig på vinterføre som de årgangene før, så blir det sikkert en grei arbeidsbil for de mindre kresne. For makan til ubrukelig kjøreegenskaper som årgangene hadde finnes ikke. Med 4x4 og lavgir var det bra, men når fulltime 4wd kom, ble det helt elendig
Dieselturbo
Genial med forhjulstrekk, nå blir den helt ubrukelig å dra henger med om vinteren.
Nils
Faen.....dette er begynnelsen på slutten for Toyotas uslåelig gode kvalitetsrykte. Hva tenker de med som putter navnet sitt på et PSA-produkt?
De må i det minste levere den med 4x4. Jeg håper ikke folk kjøper denne bare fordi det er en Toyota. Jeg hadde heller kjøpt en Citroën Jumpy, bare for å støtte produsenten.
Det finnes bare én ekte Toyota varebil: Hiace! Om den er gammeldags, så tåler den å bli brukt.
Per_dal
Hvor lang tid trenger de for å klistre noen Toyota-merker på Citroënen? Det er jo over ett år siden de trakk Hiace ut av det europeiske marked.
Onkeloppgitt
Vi oppe i kalde nord kan si mye rart om at Hiace er historie, men teknologien reiser av gårde, og Toyota valgte å ikke bruke Hilux eller Landcruiser motor i Hiace. Markedet for Hiace var heller ikke stort, så å produsere en helt ny serie motorer ville kostet sykt mye penger i forhold til markedet for Hiace. Det er da gammelt nytt at PSA og Toyota har kaniner sammen så det er kun tiden som for vise hvor dårlig denne PSA-varianten er.
Veldig mange i Norge tror at de vet alt og kan alt, men hvis noen tror at Toyota hadde inngått en avtale med ett produkt som er dårlig, er det å tro på julenissen. Toyota må vel gjøre noe med å prøve å utvide kundekretsen sin litt for ser man på flertallet som kjøper Toyota så er det vel ikke lenge før du for kjøpt krykker og gåstol som ekstrautstyr, men ingenting stygt om gamle mennesker, for vi skal alle bli gammel.
halloooo
Rustproblemene til Toyota vil minke med disse bilene.
Ser ikke problemet med disse, "halve" Europa bruker dieselmotorer fra PSA, eller hvor PSA er innblandet (Volvo Ford BMW 2,0 Mini + egne merker, sikkert flere) – må bare bli et løft i forhold til gamle Hiace.
snorre spett
Tror ikke kvaliteten blir noe som helst problem på disse bilene. Det blir vel stort samarbeid mellom Toyota og PSA om valg av underleverandører av komponentene som denne bilen skal bygges av. Tviler jo på at Toyota lar noen bygge biler ned deres navn på, av noe dårligere kvalitet enn de selv ville valgt. Kjøreegenskaper og komfort blir jo garantert bedre enn det har vært på disse bilene.
Arvid B.
Vi kan like det eller ikke, men faktum er at det blir mer og mer samarbeid i bilbransjen, ofte på tvers av de gamle skillelinjene. Toyota har helt sikkert gjort regnejobben sin og funnet ut at det ikke vil lønne seg for dem å ta fram en helt ny varebil for Europa og da gjør de dette i stedet for å ikke miste salg. Motsatt vei finner vi f. eks Citroën og Peugeot som kjøper ASX fra Mitsubishi.
Når det kommer til kvaliteten synes jeg er det mye synsing her. Umulig å vite noe om det før bilen er på markedet. Tipper også at Toyota har stilt strengere krav til disse enn de andre utgavene av bilen. Mer feil og problemer enn Hiace er det vel likevel grunn til å regne med. Den bilen var jo så enkel og mekanisk at det ikke var mye som kunne gå i stykker på den uansett.
LES OGSÅ: Denne mannen har hatt 500 Toyota Hiace: